Piaţa auto a înregistrat în luna iulie cea mai bună evoluţie începând din mai 2012, însă după primele şapte luni afişează o scădere de 14% faţă perioada corespunzătoare din 2012, la aproape 43.000 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
„Din decembrie 2011 şi pănă în iulie 2013, doar luna mai 2012 a înregistrat un volum mai mare de autovehicule vândute de către operatorii din piaţa auto. Totuşi, pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme şi vehicule comerciale) înregistrează după şapte luni din 2013 o scădere de 14% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut. În interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 13,2%, scăderea fiind totuşi atenuată faţă de procentul înregistrat luna trecută, când acesta era de peste -19%”, arată APIA, într-un comunicat.
În continuare, potrivit asociaţiei, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (76% din total în primele şapte luni).
Astfel, pe fondul începerii târzii a Programului „Rabla”, dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la şapte luni doar 24% din total (în creştere totuşi faţă de primele şase luni când acest procent era de 19%).
„Este însă de remarcat faptul ca în luna iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat (47% persoane fizice versus 53% persoane juridice), această situaţie fiind efectul demarării Programul «Rabla»”, se mai spune în analiza asociaţiei.
În plus, potrivit APIA, continuă să se manifeste în piaţă impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de 128.504 unităţi la autoturisme şi 25.700 la vehicule comerciale, au o creştere de 44%, respectiv 7% faţă de 2012.
„Din aceste cifre, rezultă că, la fiecare autovehicul (autoturism şi vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 3,6 rulate”, se arată în document.
În primele şapte luni au fost vândute 36.069 de autoturisme, comparativ cu 41.551 în intervalul similar din 2012. În luna iulie, vânzările de autoturisme au crescut faţă de iunie cu 24,2%, la 7.105 unităţi.
Topul pe mărci la şapte luni este format din Dacia, cu 11.346 unităţi vândute (31,5% din total), Volkswagen (4.149 unităţi / 11,5%), Skoda (2.769 unităţi / 7,7%), Renault (2.091 unităţi / 5,8%), Ford (2.042 unităţi / 5,6%) şi Hyundai (1.631 unităţi / 4,5%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia.
„Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după şapte luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 8,5% şi 44%. Aici ar fi de remarcat faptul că modificarea Codului Fiscal – prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării – se dovedeşte a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media pieţe (31% – 32%)”, conform comunicatului.
Producţia a înregistrat în luna iulie o creştere de 25% faţă de luna precedentă (+61% faţă de luna iulie 2012), ceea ce face ca, după primele şapte luni, acest indicator să urce cu 40,2%, la 270.064 unităţi, cifră datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme, care înregistrează un avans de 48,8%, la 270.050 unităţi.
„În cifre absolute, faţă de aceeaşi periodă din 2012, au fost fabricate în 2013 cu 77.406 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Sandero (76.153 unităţi, dublu faţă de 2012), urmată de Dacia Duster (75.624 unităţi), Dacia Logan (65.285 unităţi) şi Ford B-MAX (50.434 unităţi)”, se mai spune în comunicat..
Şi exporturile au crescut cu 17,5% în primele şapte luni, la 225.388 unităţi, evoluţie susţinută în exclusivitate autoturismelor.
„Cel mai exportat model în luna iulie, a fost Dacia Sandero (11.652 unităţi), urmat de Duster (9.932 unităţi) şi B-MAX (7.132 unităţi). Pe ansamblul primelor şapte luni, pe primul loc este Duster (74.168), urmat de Sandero (72.098) şi Ford B-MAX (50.444). Ar mai fi de remarcat faptul că peste 83% din producţia naţională a fost exportată, industria auto contribuind astfel în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României”, se mai spune în analiza APIA.
Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale noi s-au redus anul trecut cu 20,9%, la 87.505 de unităţi, una dintre cele mai mari scăderi din UE. Pentru anul în curs APIA speră la un avans de 5%.