Dacia Lodgy nu este, cu siguranţă, cea mai frumoasă maşină din gama Dacia, în ciuda unei părţi frontale care arată mai modern. Designul său utilitar aduce însă cu el o serie de avantaje, în special în privinţa spaţiului interior. Iar atunci când te uiţi la preţ şi îţi dai seama că primeşti un mini-bus la preţ de maşină de clasă mică, începi să vezi lucrurile într-o perspectivă nouă.
Avantajele Lodgy
Cel mai important avantaj al lui Lodgy este că oferă un spaţiu imens la interior, pentru şapte pasageri, la un preţ de clasă mică care începe de la 9.500 euro. E uluitor să vezi că pe cele 2 locuri de pe ultimul rând încap confortabil doi adulţi înalţi de 1.80 metri, care intră acolo foarte uşor şi au spaţiu suficient pentru genunchi, coate şi cap. Şi spaţiul de bagaje este foarte mare, cu 827 de litri disponibili în configuraţia cu 5 locuri, sau chiar 2.617 litri cu cele două rânduri de scaune rabatate – iar rabatarea se face uşor şi logic, chiar dacă sistemul ieftin implementat de Dacia cere puţină acomodare la început.
Am apreciat şi profilarea mai bună a scaunelor, care sunt acum mai tari dar şi mai odihnitoare la drum lung. Însă Dacia a adus multe schimbări mici care o transformă pe Lodgy în prima maşină cu adevărat modernă produsă de marcă: pasagerii din faţă stau în sfârşit departe de parbriz, bordul are o combinaţie de două nuanţe de plastic care arată bine şi nu deranjează tactil, elementele cromate (echipare Laureate) îi conferă o notă elegantă, comenzile geamurilor sunt pe panourile de uşi, oglinzile se reglează de lângă volan, ştergătoarele pornesc automat când stropeşti parbrizul, iar pentru 300 de euro poţi avea un sistem multimedia integrat, cu navigaţie şi ecran tactil color cu USB şi Bluetooth!
Dacia a acordat o atenţie mai mare şi siguranţei, astfel încât ESP-ul este disponibil opţional în orice nivel de echipare, avem patru airbaguri în standard, iar în opţiune există şi senzori de parcare. Per total, îţi poţi dota Lodgy-ul cu aproape toate elementele de confort întâlnite pe maşinile moderne, iar în viitor vor fi disponibile atât tapiţeria de piele cât şi pilotul automat.
În fine, două dintre motorizările Dacia sunt de ultimă generaţie: propulsorul turbodiesel 1.5 dCi 107 CP cu turbină cu geometrie variablă şi cel turbo pe benzină de 1.2 litri TCE 115 CP. Ambele au destule resurse de putere pentru a trage maşina, ambele folosesc tehnologii avansate de reducere a consumului şi sunt taxate foarte puţin de statul român.
Ţinuta de drum este confortabilă şi lină, nici gropile şi nici traficul haotic din Maroc nereuşind să ne tulbure cumva liniştea. Am rămas plăcut impresionat şi de suspensiile care absorb denivelările mari fără să te zguduie sau să balanseze prea mult maşina. Lodgy este, din acest punct de vedere, unul dintre cele mai confortabile monovolume de pe piaţă.
Dacia Lodgy, minusuri
În afara designului, Lodgy are şi alte câteva minusuri. Cel mai mare este reprezentat de etajarea cutiei de viteze, care penalizează chiar şi cele două motoare extrem de competente puse de grupul Renault pe maşină. Efectul e că maşina nu trage deloc la turaţii mici chiar şi cu acelaşi motor turbodiesel care n-are nicio problemă să fie vivace (şi economic) pe un Renault Grand Scenic semnificativ mai greu. Din acest motiv, propulsorul trebuie mereu turat şi economia de carburant dispare (consum de 7.5 l/100km în test). Motorul turbo pe benzină pare mai vivace, dar şi el ar putea beneficia de o transmisie mai inteligent gândită.
Mai am şi o listă de minusuri mai mici: direcţia nu oferă feedback iar subvirarea e accentuată, sistemul audio nu profită de insonorizarea foarte bună a maşinii, chiar şi pe echiparea de top, claxonul este în continuare pe băţul semnalizatoarelor, nu avem pilot automat ci doar limitator de viteză, ESP-ul nu e standard ci doar în opţiune, nu există cotieră centrală între scaunele faţă şi, în fine, textilele par fiabile dar sunt în continuare ieftine şi lipsite de orice stil.
Merită aşadar, o Dacia Lodgy?
La maxim 16.000 de euro pentru versiunea Laureate 1.5 dCi 7 locuri ajutată de toate opţionalele posibile? Cam mult. Dar dacă luaţi un Lodgy Laureate 5 locuri 1.2 TCE complet dotat vă costă doar 14.150 euro! În acest caz, sigur că merită, pentru cei care caută o maşină de familie cu spaţiu uriaş, care poate fi uşor transformată în dubiţă de livrări sau de transport persoane. E comodă, e confortabilă, e modernă şi plăcută la interior, iar dotările te fac să uiţi de aspectul încă ieftin al interiorului. Vesticii o vor iubi, aşa cum au făcut şi cu Duster. Pot spune însă cu siguranţă că multe dintre elementele de la interiorul lui Lodgy vor fi întâlnite şi pe noua generaţie de Sandero, din toamnă. Iar asta e cea mai bună veste care vine de la Dacia!
Dacia Lodgy 1.5 dCi 110, date tehnice
Cilindree (cmc) 1.461
Putere maximă (cp/rpm) 107 / 4000
Cuplu maxim (Nm/rpm) 240 / 1750
Transmisie Manuală 6+1
Viteza maximă (km/h) 175
Acceleraţie (0-100km/h) 11.6
Consum urban, extra-urban, mixt (l/100km) 5.3, 4.0, 4.4
Emisii CO2 g/km 116
Masă proprie kg 1337
Lungime, lăţime, înălţime (mm) 4.498, 1.751, 1.680
Ampatament (mm) 2.810
Anvelope 185/65 R15
Porbagajului (litri) 207/827/2617
Rezervor (litri) 50