15 C
luni, 16 septembrie 2024
AcasăȘtiințăS-a descoperit de ce planeta Neptun este mai albastră decât Uranus

S-a descoperit de ce planeta Neptun este mai albastră decât Uranus

Neptun și Uranus sunt atât de asemănătoare încât oamenii de știință se referă uneori la aceste planete îndepărtate și înghețate ca fiind gemene planetare. Dar acești giganți au o mare diferență: culoarea lor, potrivit CNN.

Noile observații ale telescoapelor spațiale și terestre au dezvăluit ce se află în spatele acestei diferențe de culoare.

Cele mai îndepărtate planete de Soare din sistemul nostru solar, Neptun și Uranus au dimensiuni, mase și condiții atmosferice similare. Privind cele două planete una lângă alta, ceea ce a fost posibil după ce nava spațială Voyager 2 a NASA a trecut pe lângă ele în anii 1980, Neptun are un aspect albastru strălucitor. Uranus are o nuanță mai palidă de albastru cyan.

Astronomii au folosit telescopul Gemini North și NASA Infrared Telescope Facility, ambele din Hawaii, precum și telescopul spațial Hubble pentru a crea un model care ar putea să se potrivească cu observațiile lui Neptun și Uranus.

Cercetătorii au stabilit că în atmosfera lui Uranus se formează un exces de ceață, ceea ce îi conferă un aspect mai deschis. Această ceață este mai groasă pe Uranus decât un strat atmosferic similar de pe Neptun, astfel încât albește aspectul lui Uranus.

Fără această ceață în atmosfera ambelor planete, astronomii cred că ambele planete ar fi aproape identic de albastre. Un studiu care detaliază aceste descoperiri a fost publicat în Journal of Geophysical Research: Planets.

Încercările anterioare de a înțelege această diferență s-au concentrat asupra atmosferelor planetare superioare la anumite lungimi de undă ale luminii.

„Acesta este primul model care se potrivește simultan cu observațiile privind lumina solară reflectată de la ultraviolete la lungimi de undă în infraroșu apropiat”, a declarat într-un comunicat autorul principal al studiului, Patrick Irwin, profesor de fizică planetară la Universitatea Oxford. „Este, de asemenea, primul care explică diferența de culoare vizibilă dintre Uranus și Neptun”.

Noile observații de la telescopul Gemini North, situat în apropiere de vârful Mauna Kea din Hawaii, au fost asociate cu alte date de arhivă ale telescopului. Echipa a analizat trei straturi de aerosoli la diferite înălțimi pe Uranus și Neptun. Stratul mijlociu de particule de ceață este cel care are cel mai mare impact asupra culorii.

Pe ambele planete, stratul de mijloc este cel în care gheața de metan se transformă în ploi de zăpadă metanică. Neptun are o atmosferă turbulentă care este mai activă decât cea lentă a lui Uranus, astfel că particulele de metan și ploile de zăpadă împiedică formarea unei cete pe Neptun.

Oamenii de știință cred că acest model ar putea ajuta, de asemenea, să explice de ce apar pete întunecate pe Neptun, dar sunt mai puțin frecvente pe Uranus. Probabil că acest lucru se datorează faptului că cel mai adânc strat atmosferic se întunecă, ceea ce ar fi mai vizibil pe Neptun.

„Am sperat că dezvoltarea acestui model ne va ajuta să înțelegem norii și ceața din atmosferele giganților de gheață”, a declarat într-un comunicat Mike Wong, coautor al studiului și astronom la Universitatea din California, Berkeley. „Explicarea diferenței de culoare dintre Uranus și Neptun a fost un bonus neașteptat!”

Am putea afla mai multe despre aceste lumi misterioase, care au fost vizitate vreodată doar de Voyager 2 în timpul unor survoluri rapide.

Studiul decadal planetar, publicat în aprilie, a recomandat ca următoarea mare misiune NASA să fie prima sondă și sonda dedicată lui Uranus. Autorii raportului consideră că Uranus Orbiter and Probe ar putea revoluționa cunoștințele pe care le au astronomii despre giganții de gheață.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Stancu Alexandru
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.

Românii continuă să aloce sume reduse pentru asigurări, în pofida creșterii numărului de polițe