90% din conținutul semnalat este evaluat de companiile informatice în decurs de 24 de ore, iar 71 % din conținuturile considerate a fi discursuri ilegale de incitare la ură sunt eliminate, este concluzia celui de-al cincilea raport întocmit de Comisia Europeană cu privire la Codul de Conduită impus în 2016 pentru combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură în mediul online.
În ciuda bilanțului considerat pozitiv, Comisia atrage atenția platformelor să-și îmbunătățească și mai mult transparența și feedbackul către utilizatori. Ele trebuie să asigure o evaluare consecventă de-a lungul timpului a conținutului semnalat; evaluări distincte și comparabile efectuate în momente diferite au revelat divergențe în materie de performanță.
„Salut aceste rezultate bune. Cu toate acestea, nu ar trebui să ne mulțumim cu aceste îmbunătățiri. Viitorul act legislativ privind serviciile digitale va aduce o schimbare binevenită. Acesta va crea un cadru european pentru serviciile digitale și va completa acțiunile de combatere a discursurilor ilegale de incitare la ură din mediul online pe care UE le desfășoară deja. Comisia va avea în vedere, de asemenea, adoptarea de măsuri obligatorii de asigurare a transparenței pentru platforme, pentru a clarifica modul în care acestea abordează discursurile ilegale de incitare la ură pe platformele lor.”, a comentat rezultatele evaluării Didier Reynders, comisarul pentru justiție.
Evaluarea conținutului semnalat a ajuns la 90% în primele 24 de ore, față de doar 40% în 2016, iar 71% dintre conținuturile considerate a fi discursuri ilegale de incitare la ură au fost eliminate în 2020, în timp ce acest procent era de numai 28% în 2016.
Rata medie de eliminare, similară celei înregistrate în evaluările anterioare, arată că platformele respectă în continuare libertatea de exprimare și evită eliminarea conținuturilor care nu pot fi considerate drept discursuri ilegale de incitare la ură. Platformele au răspuns și au oferit feedback la 67,1% din notificările primite. Acest procent este mai mare decât în exercițiul de monitorizare precedent (65,4%). Cu toate acestea, doar Facebook informează utilizatorii în mod sistematic; toate celelalte platforme trebuie să aducă îmbunătățiri, apreciază Comisia Europeană.