Interviu EXCLUSIV. Povestea Prezi, un startup de succes inventat pe timp de criză

Prezi este primul serviciu de clouding dedicat atât oamenilor de afaceri, cât și studenților care au nevoie de o prezentare grafică pentru a-și ilustra mai bine ideile, opiniile, conceptele. Povestea Prezi începe în 2007, la începutul crizei economice, când Peter Halacsy, profesor la Universitatea Tehnologică din Budapesta, și-a dat seama, în timpul unui curs, că e mult prea dificil să explici cum funcționează un motor doar cu o prezentare Power Point. În prezent, el este directorul Prezi.

Share

Bogdan Daradan 0 comentarii

Actualizat: 07.03.2015 - 01:46

Prezi este primul serviciu de clouding dedicat atât oamenilor de afaceri, cât și studenților care au nevoie de o prezentare grafică pentru a-și ilustra mai bine ideile, opiniile, conceptele. Povestea Prezi începe în 2007, la începutul crizei economice, când Peter Halacsy, profesor la Universitatea Tehnologică din Budapesta, și-a dat seama, în timpul unui curs, că e mult prea dificil să explici cum funcționează un motor doar cu o prezentare Power Point. În prezent, el este directorul Prezi.

Ce este Prezi?

Prezi este o aplicație multimedia, similar cu softul de prezentări Microsoft Office PowerPoint, dar diferența este că că aplicația transpune ideile într-un mod original și dinamic. Practic, cu ajutorul Prezi poți copia sau insera text, fotografii, clipuri video sau audio într-o prezentare complexă și interactivă. Dacă prezentările PPT folosesc slide-uri liniare, Prezi folosește efectele vizuale și te poți mișca în prezentare pe verticală, orizontală și chiar diagonală, iar efectele de zoom te ajută să descoperi noi planuri vizuale. Prezentarea finală se poate salva în cloud, se poate descărca în calculator sau poate fi urcată pe unul dintre conturile de social media, Facebook sau Youtube.  

Ce înseamnă Prezi astăzi?

În ultimii 6 ani, aplicația a ajuns să fie cunoscută la nivel mondial. Astăzi Prezi are două birouri internaționale, unul la Budapesta și altul la San Francisco,  aproape 300 de angajați și a ajuns la 55 de milioane de utilizatori în 190 de țări. Ritmul de creștere este alert pentru că la fiecare secundă apar trei noi prezentări, iar astăzi, în toată lumea, sunt aproape 160 de milioane de prezentări, multe dintre ele distribuite pe Facebook, bloguri sau Youtube.

Care e povestea din spatele unui startup de succes o vom afla de la Csaba Faix, responsabil de comunicare pentru Prezi în Europa, Asia și Australia, sosit recent în România în cadrul sesiunilor deschise de comunicare, organizate de Asociația Oricum.

Când și de ce ai ales să lucrezi pentru Prezi?

C.F: Am început să lucrez pentru Prezi în urmă cu un an. Până atunci am fost jurnalist, lucru pe care probabil îl cunoști, dar aveam și proiecte personale unde mă foloseam de Prezi ca și instrument de lucru. Îmi doream să am compania mea. De ce am acceptat propunerea lor în loc să-mi dezvolt business-ul personal? Pentru că am simțit oportunitatea, pentru că știam că voi comunica la nivel global nu doar în Ungaria, am simțit potențialul acestui startup.

Astăzi, pe glob, la fiecare secundă apar trei prezentări noi PREZI. Care să fie secretul din spatele acestui succes?

C.F.: Cum ți-am spus și înainte de interviu, ideea de a împărți cu toată lumea, de a lucra în echipă, este unul dintre conceptele care au definit Prezi. Succesul a venit firesc pentru că Prezi a fost gândit ca un produs global. Nu întâmplător al doilea birou al nostru îl avem în San Francisco, ca să arătăm lumii că suntem prezenți peste tot.

Practic Prezi îți permite ca tu și colegii tăi să lucrați pe aceeași prezentare în același timp, din colțuri diferite ale lumii. Modul în care alegi să o împarți e intuitiv și  poți să o transformi în fișier video sau o descarci pur și simplu, sunt atât de multe alternative.

Care au fost obstacolele înainte ca Prezi să apară?

C.F.:  Au fost obstacole, într-adevăr. Primul a venit din partea oamenilor, mentalitatea lor. Să nu uităm că Microsoft Power Point a rămas lider timp de 20 de ani pentru că n-a simțit nevoia să inoveze în piață, nu exista această dorință. A trebuit să demonstrăm că este un loc și pentru noi. Să nu uităm că acest proiect s-a dezvoltat în 2009, în plină criză economică, ceea ce pentru noi a fost o mare provocare.

Am avut și provocări tehnologice, bineînțeles. A trebuit să-l adaptăm pentru fiecare dispozitiv, pentru că sunt diferite tipuri de monitoare cu diferite tehnologii și a trebuit să arătăm că soft-ul nostru se adaptează perfect oricărui pixel, că prezentarea finală va fi aliniată perfect așa cum a fost concepută de utilizator indifferent de modul în care ea este afișată.

A fost greu până au înțeles oamenii conceptul de cloud, cum pot salva, cum pot share-ui prezentările, practice am trecut prin toate etapele și toate provocările unui startup international de software.

Sparkol sau PowerPoint. Prezi se simte amenințat de unul dintre acești competitori?

C.F.: As dori să nu fac comentarii legate de Sparkol, nu cunosc foarte bine produsul, dar în linii mari, competiția să știi că e bună pentru că ne forțează pe noi să ne păstrăm în continuare mentalitatea de startup. Să inovăm mereu și să fim mereu cu un pas în față.

Care este cel mai mare atu al Prezi? Dar cea mai mare slăbiciune?

C.F.: Cel mai mare atu, e simplu, e vorba de un serviciu de tip cloud. Ai totul la discreție să împarți cu cine vrei. Folosești Prezi în scopuri educaționale ai template-uri gratuite. Folosești prezi în scopuri comerciale, atunci e normal să păstrăm și noi o parte din profitul tău iar tu ai libertate absolută. Cât despre puncte slabe...Am avut până acum o săptămână unul, utilizatorii ne-au solicitat să-l rezolvăm. Prezi este gratuit pe ANDROID, pentru smartphone-uri și tablete și aplicația e compatibilă cu telefoanele de pe piață.

Care crezi ca este secretul din spatele celei mai populare prezentări PREZI de pe YOUTUBE?

C.F.: Răspunsul este simplu. Atunci când ai libertatea de a share-ui pe mutiple canale de social media, inclusiv youtube, e normal ca cele mai interesante prezentări să ajungă atât de populare.

Să presupunem că sunt antreprenor de modă veche, convinge-mă să-mi transform prezentarea PPT într-o prezentare PREZI, în doar trei cuvinte?

C.F.: Fii mai bun. Asta a fost simplă ( râde)

Crezi că PREZI s-ar fi putut inventa și în România?

C.F.: Da, cu siguranță da, PREZI a fost menit să se nască în Europa, oricare ar fi fost țara pentru că noi privim și gândim lucrurile altfel aici. Nu avea cum să apară în America, deși, ideea a prins foarte repede în Statele Unite, altfel n-am fi avut un birou la San Francisco.

În final, care este sfatul tău pentru tinerii antreprenori români.

C.F.: Ai o idee du ideea până la capăt și începe cu ce simți, începe cu ce vrei, fă exact tot ce îți trece prin cap, nu te mulțumi să povestești, doar să te gândești, acționează. Poți da greș, dar n-ai cum să știi dacă nu acționezi, iar Prezi vorbește despre o idee construită prin acțiune.

În al doilea rând, fă ideea ta cât populară, vorbește despre ea, nu te gândi că cineva ți-o poate fura pentru că nimeni nu gândește ca nimeni. În plus, avantajul este că vei primi multe feed-back-uri care te vor ajuta să înțelegi mai bine.

Și nu în ultimul rând, construiește o echipă în jurul ideii tale.

 

Citește și: Un antreprenor ungur cu origini românești revoluționează lumea online

Citește totul despre:

Comentarii