Timp de o lună, candidaţii se vor confrunta pe teren şi la televizor. În această perioadă legea prevede însă nu numai drepturi, ci şi obligaţii, a căror încălcare poate atrage o varietate largă de pedepse.
CADOURI. Candidaţii la alegeri nu vor mai putea oferi alegătorilor alimente, băuturi sau produse din tutun, ci doar mărfuri nealimentare în valoare de până la 10 lei şi obiecte de propagandă electorală precum calendare, pixuri, brichete, DVD-uri, tricouri, pungi, mănuşi inscripţionate cu însemne electorale, conform unei OUG adoptate în această săptămână. În categoria bunurilor interzise au fost incluse alimentele, băuturile alcoolice sau nealcoolice, produsele din tutun sau mărfurile nealimentare, exceptate fiind doar materiale şi obiecte de propagandă electorală precum afişe, pliante, cărţi poştale, calendare, caiete, ilustrate, pixuri, brichete, chibrituri, insigne, ecusoane, DVD-uri, fanioane, steaguri, căni, pungi, tricouri, şepci, eşarfe, fulare, veste, fesuri, mănuşi, pelerine, jachete inscripţionate cu însemnele electorale ale formaţiunii politice sau candidaţilor.
Sunt exceptate şi alte obiecte de propagandă electorală inscripţionate cu însemnele electorale ale formaţiunii politice sau candidaţilor a căror valoare nu depăşeşte 10 lei, fără TVA, pentru fiecare articol, fără însă să poată face parte din categoria alimentelor, băuturilor alcoolice sau nealcoolice şi produselor din tutun.
EMISIUNI. CNA a adoptat, recent, o decizie legată de desfăşurarea campaniei. Astfel, candidaţii la alegerile parlamentare se vor putea exprima, contra cost, în emisiunile de promovare electorală şi în spoturile electorale difuzate de televiziunile şi radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice.
Potrivit documentului, campania electorală la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, inclusiv de televiziune prin cablu, începe pe 9 noiembrie, ora 0.00, şi se încheie în ziua de 8 decembrie, ora 7.00.
Accesul candidaţilor la posturile publice de televiziune şi radio este gratuit, iar repartizarea timpilor de antenă se face potrivit legii electorale.
În emisiunile de promovare electorală, candidaţii (şi reprezentanţii lor) îşi promovează propria candidatură, programele politice şi activităţile de campanie electorală. În situaţia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenă acordaţi fiecărui competitor electoral. Emisiunile de promovare electorală trebuie să fie marcate pe toată durata desfăşurării lor cu sintagma „publicitate electorală”.
În emisiunile de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor sau a reprezentanţilor declaraţi ai competitorilor electorali – accesul candidaţilor şi al reprezentanţilor lor este gratuit. Aceste emisiuni vor fi marcate cu sintagma „dezbatere electorală”.
Totodată, posturile de televiziune şi radio trebuie să asigure „o distincţie clară” între emisiunile de dezbatere şi cele de promovare electorală, prin format şi prezentator.
ADUNĂRI PUBLICE. Conform legii, atât candidaţii, partidele politice, cât şi cetăţenii cu drept de vot au dreptul ca în campania electorală să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nici o discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice şi a celorlalte mijloace de informare în masă.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă. În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne înainte de închiderea votării.
MITĂ ELECTORALĂ. Legea prevede că promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat, precum şi primirea acestora de către alegător, în acelaşi scop, constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la şase luni la cinci ani.
Potrivit Legii electorale, nu constituie infracţiune oferirea de către competitorii electorali a unor „bunuri cu valoare simbolică”, inscripţionate cu însemnele partidului şi care au fost stabilite prin ordonanţa de urgenţă adoptată în această săptămână.