18.1 C
București
miercuri, 23 octombrie 2024
AcasăSportNastase s-a intors la locul faptei: "autostrada" Bechtel

Nastase s-a intors la locul faptei: „autostrada” Bechtel

» Bechtel i-a intors spatele lui Adrian Nastase, refuzand prezenta sa pe santierele Autostrazii Transilvania. Fostul premier se vede astfel refuzat tocmai de compania careia i-a pus in brate un contract extrem de avantajos – unul dintre cele mai paguboase contracte semnate vreodata de statul roman.

Vicepresedintele camerei deputatilor, fostul premier Adrian Nastase, nu a fost lasat sa intre pe santierul Autostrazii Transilvania, la care lucreaza de cinci ani compania americana Bechtel. Coincidenta sau nu, fostul premier a decis sa viziteze santierul Bechtel exact a doua zi dupa intalnirea sefului statului, Traian Basescu, de la Ministerul Transporturilor cu companiile romanesti si straine implicate in lucrari de infrastructura. Este insa greu de inteles cum Adrian Nastase a hotarat sa faca un joc de imagine, asumandu-si si prin vizita sa de ieri cea mai paguboasa afacere a statului roman de dupa Revolutie: incheierea unui contract cu Bechtel de circa 3 miliarde de euro, fara licitatie si fara proceduri de plafonare a costurilor. Cu alte cuvinte, Bechtel nu numai ca nu a avut concurent, dar a primit si dreptul de a umfla factura la constructia Autostrazii Transilvania dupa bunul plac, ceea ce a dus la preturi exorbitante.

 

Contractul Bechtel este secret, dar sumele vehiculate ajung si la 50 milioane euro/km, cand un pret decent in Europa variaza intre 5 si 10 milioane euro/km.  Autorul moral al acestui jaf la banul public a fost intampinat la santierul autostrazii cu mare raceala: el a fost  oprit de agentii de paza angajati de Bechtel la santierul din comuna Gilau. Mai mult, in timp ce Adrian Nastase dadea interviuri, sefii santierului au pornit o adevarata coloana de camioane, care a bruiat inedita conferinta de presa sustinuta de vicepresedintele Camerei Deputatilor la fata locului. Fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor Sorin Bota, senator PSD, sef al Departamentului Transporturi de la PSD, spune ca in spatele acestei interdictii sta actualul ministru, Radu Berceanu. Bota sustine ca reprezentantii Bechtel au fost contactati de oficiali ai Companiei Nationale a Drumurilor Nationale si Autostrazilor, din subordinea Ministerului Transporturilor, care le-au sugerat sa nu primeasca delegatia PSD pe santier. 

 

Adrian Nastase a reactionat bascalios la adresa agentilor de paza. "Am o rugaminte… Sa sunati la Parlament, pentru ca, fiind parlamentar, arestarea este putin mai complicata, si rugati-o pe Roberta Anastase (n.r. – presedintele Camerei Deputatilor) sa dea o aprobare…", le-a spus Adrian Nastase paznicilor. Mai mult, unii salariati ai firmei de paza angajate de Bechtel au fost concediati pentru ca au permis ziaristilor sa isi parcheze masinile la intrarea in santier. "Poate aici se construieste o uzina nucleara si noi nu stim. Mi se pare incalificabil. Cei care au dat instructiuni sunt ministrul Radu Berceanu si cei de la Drumuri, iar cei de la Bechtel nu au avut ce sa faca", a spus Nastase. Fostul premier l-a acuzat pe presedintele Traian Basescu ca ar dori sa foloseasca in scop electoral Autostrada Transilvania.

 

Si asta, in contextul in care, in plina campanie electorala pentru alegerile locale din anul 2004, Adrian Nastase a inaugurat santierul autostrazii, cu trei luni inainte de inceperea efectiva a lucrarilor. De atunci incoace, contractul a fost renegociat de doua ori, la instalarea Guvernului Tariceanu, in 2005, si la instalarea Guvernului Boc, in 2009. Totusi, nici un kilometru de autostrada nu a fost finalizat.
Cu o zi inainte de esecul vizitei lui Nastase pe santierul Bechtel, la Ministerul Transporturilor s-a derulat o intalnire de "gradul trei": seful statului, Traian Basescu, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, si sefii companiilor angajate in lucrari de infrastructura. Intr-o discutie dedicata investitiilor, Basescu a incercat sa se delimiteze de suspiciunile ca ar fi favorizat firme precum Euroconstruct, UMB si PA&CO. Intrebat daca a primit vreun contract din perioada ministeriatului Basescu, Costel Casuneanu, de la Euroconstruct, a negat cu fermitate.

 

Presedintele s-a facut mesajerul bun al statului, promitand  firmelor constructoare ca vor primi banii potrivit contractelor incheiate cu statul roman. Ministerul de Finante se va imprumuta de la banci, in perioada imediat urmatoare,  pentru ca Executivul sa puna in aplicare programul de guvernare privind alocarea a 10% din buget pentru investitii in infrastructura. Insa presedintele a atras atentia ca va fi prezent mereu pe santiere pentru a constata stadiul lucrarilor, lasand sa se inteleaga faptul ca societatile de constructii vor fi monitorizate permanent.

Cele mai citite

Turismul intern domină majoritatea regiunilor din România, cu excepția București-Ilfov

În 2023, majoritatea regiunilor din România s-au bazat pe turismul intern, având o pondere a turiștilor străini sub 20% din totalul înnoptărilor în unitățile...

Coaliția ajunsă la menopauză – Academia Catavencu

Cum era de așteptat, liberalii s-au frecat, s-au scălâmbăiat, s-au dat de ceasul morții, s-au indignat, s-au ascuns pe după batistuțe și, în...

Numărul debitorilor cu credite ipotecare a scăzut semnificativ, în timp ce creditele de consum cresc

Numărul românilor cu credite ipotecare a scăzut cu 2.676 în august 2023, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Astfel, numărul total...
Ultima oră
Pe aceeași temă