Controlul parlamentar al serviciilor secrete românești este ineficient. Deși există în Parlament două comisii speciale dedicate supravegherii activității SRI și SIE, rareori acestea și-au atins scopul de a fi un instrument eficient al controlului civil asupra acestor instituții.
Comisiile funcționează mai degrabă ca niște organisme de protecție a celor două servicii de informații. Nu o dată s-a vorbit în România despre faptul că membrii Comisiilor speciale de control SRI și SIE au o legătură directă cu instituțiile pe care ar trebui să le controleze, sau sunt controlabili din cauza trecutului tenebros.
Interesant este că, în legislația actuală, au fost lăsate ferestre care să permită numirea în cele două comisii a unor parlamentari fideli serviciilor secrete, sau controlabili, după caz. La numirea în comisiile de control, parlamentarii depun un jurământ special, având în vedere activitatea specială pe care o derulează. Între jurământul depus de membrii Comisiei de control al SRI și cel depus de membrii Comisiei SIE există o deosebire esențială.
Tăcerea partidelor atunci când vine vorba de Comisia SRI și Comisia SIE vine în condițiile în care au existat controverse privind componența celor două foruri parlamentare. Astfel, unii dintre cei care ar trebui să controleze serviciile secrete au diplome de la Academia Națională de Informații a SRI.
Așadar, potrivit art. 2 al Hotărârii nr. 30/1993 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de control SRI, jurământul sună în felul următor: ”Eu, …………. jur să păstrez secretul asupra documentelor, datelor şi informaţiilor de care voi lua cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor, atât pe timpul mandatului, cât şi după încetarea acestuia. Jur pe propria răspundere că nu am făcut parte din structurile fostei Securităţi şi că nu fac parte din cadrele Serviciului Român de Informaţii sau ale altor servicii secrete de informaţii.”
Această formă permite însă ca din Comisie să facă persoane care, deși nu au fost ofițeri, au colaborat cu fosta Securitate. Este de notorietate faptul că fosta Securitate a lucrat cu un număr mare de colaboratori, care, din cauza trecutului lor, pot fi ușor controlabili în prezent de SRI.
În cazul SIE, jurământul are următoarea formă: ”Eu membru al Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activității Serviciului de Informații Externe jur să apăr interesele României și să respect Constituția și legile țării. Jur ca, atât pe timpul mandatului, cât și după încetarea acestuia voi păstra secretul asupra documentelor, datelor și informațiilor considerate ca atare de lege de care voi lua cunoștință în exercitarea atribuțiilor. Jur pe propria răspundere că nu am colaborat cu structurile fostei Securități și că nu fac parte din cadrele Serviciului de Informații externe sau ale altor servicii secrete de informații.”
Deci din Comisia SIE nu pot face parte ”colaboratori”, dar pot intra ofițeri ai fostei Securități. Asta pentru că, în perioada regimului comunist, Direcția de Informații Externe (DIE), predecesoarea SIE, își desfășura activitatea în afara granițelor țării cu ajutorul ofițerilor. Numărul colaboratorilor cetățeni români era mai mic.