Începând cu sezonul 2025, punctul bonus pentru cel mai rapid tur de circuit în cursele de Formula 1 va fi eliminat, conform deciziei FIA, punând capăt unei reguli introduse în 2019.
Federația Internațională de Automobilism (FIA) a anunțat, după ședința Consiliului Mondial al Sportului Auto, că punctul bonus acordat pentru cel mai rapid tur de circuit în timpul unui Grand Prix va dispărea din Formula 1 începând cu anul 2025. Regula a fost inițial introdusă în 2019 cu scopul de a adăuga un element de suspans și competitivitate până la finalul fiecărei curse. Conform acestei reguli, un pilot care obținea cel mai rapid tur al cursei primea un punct suplimentar, dar doar dacă se clasa în primii zece și nu era penalizat.
Eliminarea unei reguli controversate
În ultimii ani, acest punct bonus a devenit un element strategic important pentru echipe. De exemplu, în Marele Premiu de la Singapore din 2023, Daniel Ricciardo, pilot al echipei Racing Bulls, a obținut cel mai rapid tur și l-a privat pe britanicul Lando Norris (McLaren) de punctul bonus. Acest incident a fost deosebit de important în lupta pentru titlul mondial împotriva olandezului Max Verstappen (Red Bull). Colaborarea dintre Racing Bulls și Red Bull a ridicat întrebări în legătură cu modul în care această regulă influențează strategiile echipelor.
Deși FIA nu a oferit explicații oficiale pentru eliminarea acestei reguli, mulți experți au speculat că impactul său asupra curselor a fost prea mare în ceea ce privește strategia echipelor, mai degrabă decât în crearea de suspans. De asemenea, există suspiciuni că eliminarea punctului bonus vizează reducerea complexității și manipulării curselor de către echipe, în special prin colaborări între echipe surori sau parteneriate tehnice.
Introducerea și impactul regulii în 2019
Regula punctului bonus a fost introdusă pentru a crește atractivitatea sportului și pentru a menține fanii interesați de cursă până la sfârșitul fiecărui Grand Prix. Aceasta a oferit piloților din top 10 un stimulent suplimentar pentru a lupta pentru cel mai rapid tur, chiar și atunci când pozițiile în clasament erau aparent stabilite. Cu toate acestea, echipele au început să exploateze acest punct suplimentar în mod strategic, schimbând tacticile în funcție de performanța și poziționarea altor concurenți.
Un caz concret este strategia echipelor Racing Bulls și Red Bull la Singapore, care a scos la lumină influența acestui punct bonus asupra rezultatelor și luptei pentru titlu. Deși regula a adus momente interesante, aceasta a fost uneori criticată pentru faptul că putea altera în mod artificial rezultatul competiției și nu întotdeauna reflecta performanța generală a unui pilot sau echipă pe parcursul întregii curse.
Decizia de a renunța la această regulă începând cu 2025 este una dintre cele mai importante schimbări de regulament din ultimii ani. Rămâne de văzut dacă această modificare va afecta semnificativ dinamica curselor și dacă FIA va introduce alte măsuri pentru a menține echilibrul și competitivitatea în Formula 1.