În prima zi de după pierderea alegerilor de către Victor Ponta, "Monitorul oficial" a publicat o ordonanță de urgență care face mai dificil accesul românilor în programul guvernamental cunoscut public drept "Prima mașină". Deși a fost adoptată pe 11 noiembrie, între cele două tururi ale prezidențialelor, OUG a fost publicată abia pe 17 noiembrie. Această ordonanță anunță o Hotărîre de Guvern care va stabili normele de aplicare ale programului "Prima mașină" abia la începutul lunii decembrie.
Înainte de alegeri, "Prima mașină" era fără avans
OUG 72 din 17 noiembrie a.c. a fost emisă "pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi". Conform primei OUG (cu numărul 66, emisă pe 22 octombrie a.c., cu zece zile înainte de primul tur al prezidențialelor), un cetățean care îndeplinește condițiile și vrea să beneficieze de acest program își poate cumpăra o mașină nouă în valoare de pînă la 50.000 de lei (fără TVA) prin credit bancar garantat în proporție de 50% de stat. Prima OUG nu prevedea nici un avans din partea cetățeanului beneficiar al programului.
După alegeri, pentru "Prima mașină" e nevoie de 5% avans
A doua OUG (cu numărul 72, publicată pe 17 noiembrie a.c.) face condițiile de acces în program mai dificile. Articolul 7 al noii OUG menționează că, în vechea OUG, "După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins: <Art. 21. (1) Beneficiarii Programului trebuie să dispună de un avans de minimum 5% din prețul de achiziție a autoturismului nou. Garanția statului va fi de maximum 50% din finanțarea acordată."
Așadar, la un preț maxim al autoturismului de 50.000 lei, avansul de care trebuie să dispună cetățeanul este de minimum 2.500 lei. O sumă mare pentru un român care nu dispune de garanții pentru a lua un credit de 50.000 de lei și este, deci, ajutat de stat cu garanții pentru jumătate din sumă.
A dispărut sursa de plată a garanțiilor oferite de stat
O altă modificare a primei OUG pentru "Prima mașină" poate duce chiar la blocarea programului. Astfel, în a doua OUG, la articolul 8, se arată că alineatul 3 al articolului 3 din prima OUG se abrogă. Ce spunea alineatul 3 din articolul 3? Că "Sursa de plată a garanțiilor acordate de catre F.N.G.C.I.M.M. (Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii – n.r.) în numele și în contul statului pentru creditele obținute de beneficiarii eligibili în cadrul Programului este Fondul de risc pentru întreprinderi mici și mijlocii".
Așadar, în prima ordonanță, statul garanta creditele pentru "Prima mașină" prin intermediul F.N.G.C.I.M.M. care, la rîndul lui, le plătea prin "Fondul de risc pentru întreprinderi mici și mijlocii". Această prevedere, însă, din prima OUG, fiind abrogată, se pune o întrebare logică: care va fi sursa de plată a garanțiilor de credite?
Dispare sursa de plată, dispare "Prima mașină"
Un fost ministru al guvernului Ponta a explicat pentru "România liberă", sub anonimat, că dispariția sursei de plată poate duce la stoparea programului "Prima mașină". "Fondul de risc pentru întreprinderi mici și mijlocii nu există, lucrez de ani de zile în finanțe și nu am auzit de așa ceva. Cel mai probabil, este numele generic al unui fond care urma să fie înființat pentru acest program. Cîtă vreme, însă, chiar și acest fond inexistent dispare, apare imposibilitatea plăților garanțiilor pentru credite. Nu văd, în aceste condiții, cum poate fi derulat programul dacă nu apare o altă sursă de plată identificată în OUG 72", a spus ministrul.
Iar OUG 72 nu menționează o altă sursă de plată a garanțiilor oferite de stat.
Programul nu poate fi derulat, lipsesc normele de aplicare
La finalul OUG 72 se mai arată că "Normele de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările și completările ulterioare, vor fi supuse aprobării prin hotărîre a Guvernului, în termen de maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență". Practic, mai devreme de începutul lunii decembrie, nici nu poate fi vorba de începerea derulării programului "Prima mașină". Un program guvernamental anunțat strategic electoral cu zece zile înainte de primul tur al prezidențialelor, dar complet inutil acum pentru premierul Victor Ponta, care a pierdut alegerile.