8.5 C
București
duminică, 17 noiembrie 2024
AcasăSportEfectele neaşteptate ale blocării privatizării CFR Marfă

Efectele neaşteptate ale blocării privatizării CFR Marfă

Premierul Victor Ponta a anunţat că trimite Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) hotărârea de privatizare a CFR Marfă, aprobată de guvern. Ponta a explicat că privatizarea nu va avea loc în absenţa unui aviz al CSAT, emis până în 23 septembrie.

Purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan Oprea, a declarat că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare, pentru că ar fi ilegal. În replică, purtătorul de cuvânt al Guvernului Andrei  Zaharescu a răspuns că CFR Marfă reprezintă o companie strategică şi privatizarea acesteia se înscrie în atribuţiile CSAT.

Ce prevede, însă, Legea de funcţionare a CSAT? Acesta avizează proiectele de acte normative iniţiate sau emise de guvern, într-o serie de domenii, printre care şi securitatea naţională. Tocmai încadrarea în acest articol este în dispută, celalte domenii în care CSAT acordă avize – de la organizarea forţelor armate până la bugetele instituţiilor din domeniul apărării- neavând legătură cu subiectul.

 Practic, prin termenul “proiecte” legea face referire la un aviz anterior adoptării şi nu ulterior. Tocmai în baza acestui articol, CSAT a discutat subiectul CFR Marfă. Însă, a făcut-o înainte de decizia Guvernului şi doar pe componenta de siguranţă naţională.

Acest lucru reiese din comunicatul CSAT din 27 septembrie 2012:, potrivit căruia membrii CSAT au fost informaţi cu privire la proiectul de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea strategiei de privatizare C.F.R. Marfă  dar” modalitatea concretă şi procedura de privatizare fiind în responsabilitatea Ministerului Transportului şi Infrastructurii şi a Guvernului României.”

Acelaşi lucru reiese şi din comunicatul CSAT din 5 februarie 2013: “La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A. CSAT a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care „C.F.R. Marfă” – S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate.”

Nu e obligatoriu, dar e necesar…

Practic, s-a ajuns la un blocaj. Potrivit legii, CSAT este convocat trimestrial de preşedintele României, ceea ce presupune obligativitatea unei şedinţe între iulie şi septembrie (ultima a fost în aprilie n.r.). De asemenea, CSAT poate fi convocat şi de o treime din membrii săi, ceea ce i-ar da posibilitatea lui Victor Ponta să facă primul pas, pentru că şase din cei 13 membrii CSAT fac parte din guvern. Chiar şi în acest caz, Ponta nu poate impune discutarea subiectului CFR Marfă: ordinea de zi este stabilită de preşedinte, cu consultarea vicepreşedintelui Victor Ponta.

Nici măcar reprezentanţii USL nu par convinşi că există o bază legală pentru discutarea subiectului de către CSAT.

“Nu este obligatoriu ca privatizarea să se discute în CSAT. Însă, ar trebui o discuţie pentru că, după ce Guvernul a făcut privatizarea pe baza strategiei decise de CSAT, şeful CSAT a spus că nu s-a făcut bine. Preşedintele, mai bine informat decât muritorii de rând, trebuie să dea un răspuns oficial”, susţine fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu.

El sugerează că, dacă privatizarea se blochează,  ar putea fi afectat şi noul accord stand-by cu Fondul Monetar Internaţional. “FMI este în România iar noi pregătim un nou acord stand-by. Eu mi-am îndeplinit partea de misiune şi pe data de 20 iunie am semnat acordul privind privatizarea CFR Marfă. FMI doreşte ca procedura să se finalizeze, altfel se vor considera păcăliţi. Este, implicit, o condiţie”, a declarat Fenechiu pentru “România liberă”.

Deputatul PNL, Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor în Guvernul Tăriceanu, nu vede rostul unei discuţii în CSAT.

“Guvernul are tangenţă cu privatizarea, conform legii, atunci când decide strategia de privatizare. Să implici CSAT în povestea asta sună aşa, de ţară sud-americană, aflată în regim autoritar, nu de ţară democratică,” a comentat Ludovic Orban.

 

 

 

 

Romulus Georgescu
Romulus Georgescu
Romulus Georgescu, sef departament Economie
Cele mai citite

Industria României, în declin pentru al șaselea an consecutiv

Economiștii avertizează că România are nevoie de o politică industrială clară, sprijin pentru inovație și tehnologizare Industria României continuă să fie în declin pentru al...

Infotrafic: Avertisment de ceață densă în 14 județe ale țării

ANM a emis mai multe coduri galbene de ceață densă, ghețuș și chiciură Centrul Infotrafic a transmis, printr-un comunicat, că „Se circulă în condiţii de...

Aplicația ChatGPT pentru Windows, disponibilă acum și pentru utilizatorii versiunii gratuite

Noua aplicație promite o soluție rapidă și accesibilă pentru utilizatorii Windows, facilitând integrarea ChatGPT în activitățile zilnice Aplicația ChatGPT pentru Windows, lansată, inițial, exclusiv pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă