Proiectul noii Constituţii are multe prevederi neconstituţionale sau contradictorii, apreciază Consiliul Legislativ. Avizul favorabil acordat de acest organism a fost însoţit de 33 de pagini pline cu critici şi observaţii la adresa proiectului întocmit de Comisia Constituţională.
Consiliul Legislativ apreciază că şeful statului este parte a puterii executive, alături de premier, şi nu poate pierde acest statut, chiar dacă atribuţiile sale au fost modificate de Comisia Constituţională.
“Semnalăm că în enumerarea autorităţilor care reprezintă puterea executivă nu se regăseşte şi şeful statului. Precizăm că limitarea prerogativelor constituţionale pentru şeful statului nu determină excluderea acestei instituţii din sfera puterii executive, astfel că textul trebuie revăzut sub acest aspect”, se arată în avizul Consiliului Legislativ (CL).
Consiliul semnalează o serie de propuneri incorecte sau contradictorii, atât în ceea ce priveşte Parlamentul, cât şi în cazul referendumului sau al dizolvării Legislativului.
Astfel, Consiliul atrage atenţia asupra sintagmei prin care este definit Parlamentul ca “for suprem de decizie al naţiunii”, care ar intra în contradicţie cu prevederea conform căreia suveranitatea aparţine poporului român care şi-o exercită prin organele reprezentative şi prin referendum.
Consiliul susţine că este “discutabilă” soluţia prin care este acordată o poziţie supremă Parlamentului în raport cu voinţa poporului, “respectiv necesitatea existenţei aprobării Parlamentului pentru iniţierea referendumului”.
CL semnalează faptul că pragul de 30% pentru referendum, în formularea proiectului de revizuire, se va aplica doar referendumurilor de consultare pe teme de interes naţional, nu şi pentru revizuirea Constituţiei sau demiterea preşedintelui.
În plus, CL sugerează o nouă analiză asupra prevederilor legate de numărul parlamentarilor, având în vedere că în proiectul de revizuire este menţionat doar numărul deputaţilor (maximum 300 n.r.), nu şi cel al senatorilor.
Consiliul menţionează că textul propus referitor la prerogativa Preşedintelui României de a dizolva Parlamentul, este în contradicţie cu reglementările propuse la procedura de învestire a Guvemului. În primul caz, Preşedintele României ar urma să procedeze la dizolvarea Parlamentului numai după respingerea unei solicitări de învestitură, nu a unei trei solicitări, astfel cum apare în al doilea text.
CL critică suprareglementarea
Potrivit documentului, textul depăşeşte limitele prevăzute de legea fundamentală, fiind limitate o serie de prevederi legate de libertăţile cetăţeneşti.
Consiliul Legislativ propune reanalizarea prevederii conform căreia pot participa la alegerile pentru Cameră, Senat şi Preşedinţie numai candidaţii care au domiciliu în România cu cel puţin şase luni înainte de data alegerilor.
Tot din acelaşi motiv, CL solicită rediscutarea articolului care instituie obligaţia tuturor persoanelor de drept public, persoanelor juridice private şi persoanelor fizice de a se prezenta în faţa unei comisii parlamentare.
Potrivit documentului, noua Constituţie reglementează situaţii care nu ar face obiectul legii fundamentale ci al unor proiecte de legi. CL menţionează că textul Constituţiei nu trebuie încărcat inutil cu detalii.
Documentul face referire la articolul care institutie mecanismul privind interceptarea convorbirilor, dar şi cel care priveşte mecanismul de desemnare a premierului, care ar conţine prevederi de domeniul legii electorale.
Avizul emis de Consiliul Legislativ în privinţa proiectului elaborat de Comisia Constituţională are caracter consultativ. Proiectul de revizuire a Constituţiei urmează să fie analizat şi de Curtea Constituţională după care va intra în dezbaterea Parlamentului.