Seara de seara, in jurul catedralei din Lourdes se revarsa un rau de lumina. Sunt flacarile lumanarilor purtate de miile, chiar zecile de mii de pelerini care isi unesc pasii in procesiune si vocile in rugaciuni si in imnuri de slava inchinate Fecioarei Maria care, in urma cu 150 de ani, a ales acest loc pentru a transmite un mesaj de pocainta, credinta si speranta.
Procesiunea cu lumina, deschisa de statuia Fecioarei, care are loc in fiecare seara la Lourdes, este un moment de regasire a unitatii distruse de ambitia construirii Turnului lui Babel. Pelerini din toata lumea rostesc, fiecare in limba sa, aceeasi rugaciune, Rozarul, si canta acelasi imn, care descrie miraculoasele aparitii de la Grota Massabielle. Iar forta si impactul acestei devotiuni impartasite si exprimate sunt greu de descris. Oricat ai fi de sceptic, nu poti sa ignori energia locului si sa nu fii miscat de lumina din ochii pelerinilor transfigurati.
"Construiti aici o capela la care sa veniti in procesiune", a fost cererea Fecioarei, la cea de-a 13-a dintre cele 18 aparitii de la Lourdes. I-a fost consacrata aici o catedrala impresionanta, cu mai multe capele, iar in Grota Massabielle, in care a aparut de fiecare data, a fost amplasata o statuie realizata dupa descrierea facuta de adolescenta Bernadette Soubirou, aleasa de catre Maica Domnului ca mesager. "Este foarte frumoasa, dar nu e Ea", a spus Bernadette, cand a vazut statuia pentru prima data. Dar ce artist ar putea sa dea chip unei frumuseti ceresti? Statuia din Grota este secondata de Fecioara Incoronata, care domina Esplanada din fata catedralei, fiind punctul spre care converg grupurile de pelerini.
La cea de-a noua aparitie, Sfanta Fecioara a indemnat-o pe Bernadette sa bea apa din izvor. Dar singura apa de acolo era cea a raului Gave. Cand Bernadette s-a indreptat spre rau, Fecioara a insistat si i-a aratat unde este izvorul. Fata a inceput sa sape cu mainile, descoperind intr-adevar in locul indicat un izvor, despre a carui apa se spune ca este facatoare de minuni, prima intamplandu-se chiar in anul aparitiilor, in 1858, cand a fost vindecat un localnic care orbise in urma unui accident. De atunci, au fost inregistrate peste 6.800 de vindecari, dintre care 67 au fost declarate miracole, dupa anchete minutioase si indelungate, conduse de medici si experti a caror probitate nu poate fi pusa la indoiala.
Sase milioane de pelerini, dintre care 80.000 bolnavi grav, imobilizati, sau persoane cu dizabilitati, vin in fiecare an la Lourdes, a doua destinatie ca numar de vizitatori din Franta, dupa Paris, pentru a se imbaia in apa facatoare de minuni, captata in bazine. Din pacate, acestea nu sunt deschise decat patru ore pe zi, doua ore dimineata, intre 9.00 si 11.00, si doua ore dupa-amiaza, intre 14.00 si 16.00. La intrebarea de ce, urmata de comentariul usor zeflemist (explicabil prin aceea ca eram in prima zi la Lourdes, iar spiritul locului inca nu pusese stapanire asupra mea) "ca doar nu e izvorul facator de minuni numai patru ore pe zi", mi s-a explicat ca nu sunt suficienti voluntari pentru a-i pregati (si spiritual, si fizic in cazul celor imobilizati) pe cei care intra in bazine si ca, pe de alta parte, rugaciunea, mai ales intr-un astfel de loc, este suficient de puternica pentru a nu mai avea nevoie de ritualuri si ca nu cantitatea de apa conteaza, fiind suficient sa bei sau sa iti speli mainile si fata. Dar pelerinii vor sa intre in bazine, iar dorinta unora atinge o disperare comparabila cu cea cu care era asteptata, in vremea lui Iisus, tulburarea de catre ingerul Domnului a apelor scaldatorii de la Poarta Oilor din Ierusalim.
Piata Rozarului
Consolarea este ca in orice moment al zilei si oricat de tarziu in noapte, accesul este liber la robinete, iar pelerinii pot sa bea sau sa isi umple sticlele ori alte recipiente, fie aduse, fie cumparate din numeroasele magazine de suveniruri si obiecte religioase care marginesc strada ce duce spre Piata Rozarului, unde se afla catedrala. in aceste magazine, se vand de la sticlute — unele in forma statuii Fecioarei de la Lourdes — pana la canistre de cativa litri, un alt aspect care ii poate face pe unii sa se uite de sus, dar induiosator pentru altii si, mai ales, practic pentru toti cei care doresc sa ia acasa apa din izvorul miraculos.
Comertul care a inflorit in jurul sanctuarului, ca in orice loc care atrage mari multimi de oameni, se opreste la intrarea in Piata Rozarului si pe Esplanada din jurul catedralei, astfel incat nimic nu impieteaza si nu ii deranjeaza pe credinciosii devotati. Dar in afara acestui spatiu, este uneori prea evident ca afluxul de pelerini este principala sursa de venit pentru intregul orasel de aproximativ 15.000 de locuitori. Cu toate limitarile si inconvenientele omenesti, este evident insa de ce papa Benedict al XVI–lea, care a vizitat recent Lourdes pentru a marca 150 de ani de la Aparitiile Mariale, a numit acest loc "o citadela a vietii si a sperantei", care aminteste ca "puterea dragostei este mai puternica decat raul care ne ameninta". Iar la Lourdes sunt primiti cu dragoste si devotament oameni care, in iuresul vietii de zi cu zi, sunt izolati sau chiar marginalizati din cauza dizabilitatilor si neputintelor lor. In urma cu 150 de ani, Sfanta Fecioara a ales tot o fiinta marginalizata, o adolescenta bolnavicioasa si analfabeta, singura care a putut sa o vada si sa o auda, desi efectele prezentei divine au fost simtite de toti cei care au insotit-o pe Bernadette la "intalnirile" cu frumoasa Doamna in alb. Acesta este un mesaj in sine, amintindu-ne ca divinul poate fi gasit in cele mai umile si mai teribile circumstante, ba chiar acestea ne pot ajuta sa ne deschidem inimile si mintile.
Spiritul Lourdesului l-a cuprins si pe arhiepiscopul de Canterbury, dr. Rowan Williams, primul lider spiritual al Bisericii Anglicane care a vizitat sanctuarul catolic. Inaltul prelat a evocat aparitiile Fecioarei Maria, atragandu-si criticile unei parti a coreligionarilor sai, care au reamintit cu vehementa ca bisericile protestante nu accepta aceste viziuni. Un motiv de obiectie cu atat mai puternic cu cat, la cea de-a 16–a aparitie, rugata de Bernadette sa spuna cine este, Doamna a raspuns: "Eu sunt Imaculata Conceptie", confirmand o dogma stabilita cu doar patru ani inainte de Biserica Catolica si neacceptata de protestanti. Dr. Williams a mers si mai departe, vorbind si despre vietile sfintilor, alt subiect de devotiune perceput ca fiind specific catolicismului si ortodoxiei, nu protestantismului. Aceste remarce i-au adus arhiepiscopului anglican calificativul dur de "marioneta a Vaticanului". Ele sunt explicabile insa in atmosfera care domneste in jurul Grotei Massabielle.
Calea Crucii
Cei care deplang pierderea credintei in Occident ar trebui sa mearga la Lourdes, remarca, impresionat, un pelerin roman. Forta rugaciunilor a zeci de mii de oameni este coplesitoare, un alt aspect rar intalnit fiind acela ca in multimea care urmeaza aceleasi ritualuri de 150 de ani sunt respectate individualitatea si intimitatea fiecaruia.
Orice, pentru oricine se gaseste la Lourdes: de la statui usor naive (cum ar fi cea a Bernadettei inconjurata de oitele sale) si reproduceri stangace, de plastic, ale statuii din Grota, pana la opere artistice valoroase cum ar fi grupurile statuare de pe Calea Crucii sau obiecte religioase si statui miniaturale lucrate cu mare finete, in marmura sau metale pretioase. Liturghii se oficiaza, de asemenea, in toate limbile pamantului (intr-una din zilele in care m-am aflat acolo, a avut loc o slujba in tamila), cu predici pentru toate nivelurile. Nimeni nu este exclus, toti sunt cu adevarat egali, si chiar acest lucru poate fi considerat un miracol, intr-o lume dominata de competitie, chiar si in credinta.