2.8 C
București
marți, 14 ianuarie 2025
AcasăSportAtletismIcoana şi înţelesurile ei

Icoana şi înţelesurile ei

„Spălată de ploaie, pe lemnul unei icoane se poate tăia ceapă”, spunea Pr. Gherman, unul dintre Patriarhii Constantinopolului.

Care este viaţa unei icoane: naşterea, vie­ţuirea, moar­tea (ori cum este ea omorâtă) – iată o problematică la care multă lume nici măcar nu s-a gândit sau se raportează prost, cu excepţia pro­fesio­niştilor. Sorin Dumitrescu, iconar, dar şi profesor uni­versitar care ţine cursuri despre făurirea icoanelor ne oferă o carte-eveniment: „Noi şi icoana (I). 31+1 ico­nologii pentru învăţarea icoanei” (Editura Anasta­sia, 2010). Personalitate a cetăţii, editor şi om de presă, academician şi pic­ tor, Sorin Dumitrescu adu­nă într-un volum impre­sio­nant (peste 700 de pagini) gândurile şi studiile sale despre icoană, unele frag­mente fiind publicate in­clusiv în „România liberă”, cu ani în urmă, pe când coordona aici o pagină creş­tină. Completare, într-un fel, la o altă carte în care ex­plică frescele bisericilor din Nordul Moldovei, „Chivo­tele lui Petru Rareş şi mo­delul lor ceresc” (Editura Anastasia, 2001), volumul de faţă – primul dintr-o se­rie de patru, conform in­tenţiei autorului – îmbră­ţi­şează o foarte largă paletă de probleme legată de fău­rirea, de lectura unei icoa­ne, de condiţia icoanei în lumea postmodernă. Ca de obicei, discursul lui Sorin Dumitrescu nu este uşor de digerat, nefiind căldicel, el este un mărturisitor fără complexe. Prin însăşi te­matica abordată şi stilul său direct, cartea este deo­sebit de incitantă.

„La un bătrân îmbunătăţit s-au dus mai mulţi nevoi­tori să ia cuvânt de folos. Unul singur a stat deoparte. Dând să plece laolaltă cu ceilalţi, bătrânul l-a între­bat de ce nu i-a cerut şi el cuvânt de folos. Mi-a fost de ajuns să te privesc – i-a răspuns acesta”. Pornind de la exemplul de mai sus regăsit în „Pateric”, Sorin Dumi­trescu consideră că „patristica este eminamente vizuală, iconică şi indexală. Teologia patristică ocoleşte demonstraţia şi explicitul. Părinţii nu teoretizează, ci arată. La ei totul este pe ară­tatelea; de la dumnezeieştile vederi şi simţiri teologice şi până la cele ale practicării milei, jertfei, evlaviei, rugă­ciunii, căinţei, ascezei, comu­niunii ş.a.m.d. toate sunt pen­tru ei „arătări”, aspecte iconi­ce, icoane” (p. 23) – iată pre­mi­sa de la care porneşte cartea. Fapt pentru care se şi întreabă de ce „nu s-a găsit cineva care, în perspectiva acestor speci­ficităţi patristice, să propună drept principală şi viabilă pro­cedură a recuperării doctrinei Părinţilor, vizualizarea iconi­că şi interpretarea ei în lumina icoanei.”

Într-o icoană totul este în­chegat în ansamblul doctri­nar, nimic nu este pus la în­tâmplare, subliniază adesea autorul. Aceasta presupune existenţa unor texte-suport ale fiecărei icoane. De aceea, icoana pare a fi înrudită mai degrabă cu scrierea decât cu pictura, consideră Sorin Dumitrescu, este „un text ico­nografic”. De unde şi auten­ticitatea unui iconar prin „fidelitatea creatoare cu care accesează textul-suport”. Într-un fel, iconarul autentic se războieşte cu autorul de ta­blou religios: „Organul du­hov­nicesc care îi făcea altă­dată pe iconari să perceapă cu sfântă înfiorare „rudenia de sus”, divino-umană şi revelată a textelor scripturistice, cele pe baza cărora au fost for­mulate modelele iconografice ale tuturor icoanelor creştină­tă­ţii, s-a atrofiat vizibil şi, odată cu el, s-a diminuat pres­tigiul acestor texte-suport”. Feno­me­nul rupturii tabloului reli­gios de icoană se petrece spre finalul secolului XI în Occi­dent.

Acuzat uneori de funda­men­talism, Sorin Dumitrescu sur­prinde – nu pentru prima oară – când vorbeşte apăsat despre Biserica Una, punctând de fiecare dată când are prilejul ecumenicitatea frescelor din Nordul Moldovei. Este un „pro­gram” al lui Petru Rareş care nu poate fi nicidecum ignorat. Iată ce afirmă ico­narul referindu-se la intrarea în Rai zugrăvită în celebra frescă de la Voroneţ: „Poarta Bisericii Una, în nici un caz a celei schismatice, şopteşte precis, din negura vremii şi în duh ecumenic, ortodoxia cul­tă a iconografiei bisericilor-chivot, figurându-i înadins laolaltă, dinaintea porţii Paradisului, pe Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” (p. 428). De altfel, „cuvântul înainte” al căr­ţii este semnat de IPS Nico­lae, Mitropolitul Banatului…

Problematica monumentalu­lui volum este foarte diversă: Ce înseamnă şi cum poţi să fii creativ în arta icoanei, Cum poate fi adusă prezenţa lui Hristos în icoane, Devieri modale în icoanele trăirii şi credinţei agnostice, Iconocla­smul latin, Definiţia timpului în icoană, Imitatio Claudel: definiţia iconologică a Săpt­mânii Mari, Iconologia intră­rii Maicii Domnului în tem­plu, Mic discurs despre rai, Descripţii antropologice ale modelului adamic, Pruncii bătrâni din icoane, De ce spânzură în aer capetele pan­glicilor care leagă părul îngeri­lor? etc. etc. Obişnuiţi deja cu stilul autorului, scriitura sa menită să trezească, să ne ţină vii, n-ar mai trebui să mire – expresii de genul: „Un picamer divin pentru văzul ţestos: ico­nologia Botezului Domnului”, „Sărutul lui Iuda sau despre groaznicele strădanii iconice ale unor Franco Zeffirelli şi Mel Gibson”, „Giacometti înain­temergătorul: între na­tu­ră şi moaşte, studiu de caz” (titluri ale unor capitole) sau „incendiază haric fără să pâr­jolească” (p. 614) fac sarea şi piperul cărţii.

În arta icoanei „desenul şi culoarea au statut marital sfinţit, adică ierarhic: desenul este cel care trebuie să iubeas­că culoarea ca pe sine însuşi, iar culoarea să asculte dese­nul” (p. 47). Desenul şi culoa­rea sunt în armonie precum glasul şi isonul cântării bise­ri­ceşti. Dar ştiind că Sorin Dumi­trescu este unul din marii prieteni pe care i-a avut Nichita Stănescu, nu sunt de mirare exprimările sale ade­sea năucitoare.

Pe de altă par­te, trebuie să o spunem apăsat: întregul volum este, totodată, o luptă contra kitsch-ului, căci nu este loc pentru culori în plus ori prea ţipătoare într-o icoa­nă autentică. Nici pentru ure­chisme. Până la urmă aceasta este una dintre mizele lucră­rii, de a arăta că fiecare actor are un rol bine stabilit în fău­rirea unei icoane sau a unei fresce: sfântul are vedenia cerească – de la el provine „textul iconografic”; iconarul are la rândul său „viziunea vedeniei sfântului. Atenţie, nu-şi imaginează propria viziune: modelul său este vedenia” (avută de sfânt, la care „ajunge” prin imagi­naţie); în fine, ctitorul este cel care verifică conformitatea re­zultatului (icoana) cu mo­delul său ceresc (vedenia). Autorul român se aşază astfel în linia celor mai însemnaţi exegeţi ai iconologiei, precum Cardi­nalul Vienei, Christoph von Schonborn („Icoana lui Hris­tos”, Ed. Anastasia, 1996), pre­cum Leonid Uspensky („Teo­logia icoanei”, Ed. Anastasia, 1994) etc.

Iată un motiv în plus ca şi această lucrare sem­nată de Sorin Dumitrescu să fie tradusă urgent în limbile de circulaţie, întrucât, „o car­te de iconologie „practică” lip­seşte peste tot” – conform afirmaţiei IPS Nicolae.

Indiferent de simpatiile sau antipatiile faţă de autor, această carte nu poate fi igno­rată. Orice seminarist sau stu­dent în teologie va fi „condamnat” să o studieze. Fiindcă volumul lui Sorin Dumitrescu este cu adevărat o icoană despre „înţelesurile de deasupra cerurilor”…

Cele mai citite

Răzvan Lucescu scapă ieftin! I-a fost redusă suspendarea

Răzvan Lucescu, antrenorul echipei PAOK Salonic, a primit inițial o suspendare de 4 luni după ce a avut o altercație cu trei suporteri ai...

Israelul a interceptat un proiectil lansat din Yemen

Armata israeliană a anunțat luni că a interceptat un proiectil lansat din Yemen înainte ca acesta să intre pe teritoriul israelian, potrivit barrons.com. 'Un proiectil...

Sorcova și semănatul, practicate de comunități etnice în prima zi a Noului An

Sorcova este specifică grecilor și bulgarilor, în timp ce semănatul este întâlnit în rândul ucrainenilor și rușilor-lipoveni Marți, în prima zi a Anului Nou pe...
Ultima oră
Pe aceeași temă