Încheiat la începutul acestei săptămâni, Tendence, cel mai important eveniment al sezonului cald, a marcat o serie înttreagă de schimbări. Prezenţi ca deobicei la acest târg, am avut ocazia de a afla la faţa locului noutăţile în domeniul bunurilor de consum pentru casă şi lifestyle precum şi mutaţiile ce se manifestă pe piaţă.
Desfăşurat în perioada 27 – 30 august pe o căldură neobişnuită pentru Frankfurt, cu un număr de expozanţi ce nu a depăşit mia, ediţia din acest an a târgului Tendence nu a impresionat prin amploare şi dinamism. Totuşi viitorul sună bine. În primul rând pentru că reprezintă o tradiţie excepţională de peste 800 de ani: primul document care menţionează un târg în acest oraş datează din anul 1240 când împăratul Frederic al II-lea a instituit o expoziţie de toamnă. Din 1996 târgul a primit numele de TENDENCE, sărbătorind anul acesta 20 de ani şi faptul că are un statut de partener global şi un grad înalt de internaţionalizare. Acestea au fost dovedite şi la ediţia 2016, expozanţii din 47 de ţări în afară de ţara gazdă reprezentând 36% din totalul expozanţilor. Un atu extrem de important al târgului este locul în care se desfăşoară: complexul expoziţional Messe Frankfurt este unul dintre cele mai mari şi moderne din lume, chiar actualmente fiind în construcţie noi pavilioane, iar oraşul, căruia i se mai spune, datorită blocurilor “zgârie-nori şi existenţei aici a marilor centre financiare şi bancare din Europa, “Mainhattan” (aluzie la cartierul Manhattan din New York), este o adevărată metropolă.
Un nou management
Chiar din acest an s-a început un proces de revoluţionare, târgul bucurându-se şi de o nouă şi ambiţioasă echipă de management care promite să pună evenimentul de anul viitor (când perioada de desfăşurare se va muta la începutul verii) în “pole position”. TENDENCE şi AMBIENTE (cel mai important târg mondial pentru bunurile de larg consum pentru casă la nivel mondial, organizat tot de Messe Frankfurt) au fost separate în termeni de organizare, management şi adaptare structurală. Au fost deja redenumite anumite segmente şi au fost implementate concepte noi. Se va pune un accent special pe anumite categorii de produse pentru care tendinţele indică o creştere a pieţei şi un interes special al cumpărătorilor. Între acestea se numără: materialele textile, mobilierul şi accesoriile pentru grădină, decora;iile sezoniere şi de sărbătoare, accesoriile trendy şi cele pentru copii, florile.
În prezent se constată că locul magazinelor de specialitate (de exemplu, de mobilier sau obiecte de sticlă şi ceramică) a fost luat de concept storuri sau de magazine în care se regăsesc numeroase segmente de articole, de la mobilier la porţelan, de la servicii de masă la flori, până la acceorii lifestyle sau cafea. TENDENCE va fi reorganozat avându-se astfel în vedere noile cerinţe. Devenite adevărate branduri, celebrele secţiuni GIVING şi LIVING îşi păstrează poziţia de frunte, fiind împărţite pe mai multe pavilioane. Acestea vor avea denumiri, în funcţie de segmentele care se vor regăsi în ele şi de tendinţe: Lovely Home, Pure&Elegant, Decoraţii de sezon, Cadouri clasice, Young Gift, Accesorii şi bijuterii, Cadouri culinare.
Două noi concepte şi-au făcut apariţia.
VILLAGE: 10 companii de top au colaborat şi au creat împreună aranjamente şi ambientări, cu accesoriile şi decoraţiunile fiecăreia, demonstrând un mod eficient de prezentare a produselor într-un punct de vnzare. La ediţia din acest an a fost prezentată aranjarea unei mese.
Ethical Style Guide: ajutor pentru consumatori pentru a evalua bunirile de consum sustenabile.
Tendinţe
TENDENCE se bucură în continuare de tururile de design asigurate de profesorul Hanjerk Maier-Aichen de la Universitatea de arhitectură de la Karlruhe care identifică tendinţele actuale în domeniul home&deco precum şi cele din comportamentul consumatorilor. Astfel, se constată o puternică revenire spre design: produsele de design cu nivel de calitate sporit sunt din ce în ce mai căutate iar viaţa unui produs de design este în creştere (15, chiar şi 20 de ani). Pentru ca un produs nou să poată intra cu succes pe piaţă trebuie să fie modern, original, funcţional, autentic şi, nu în ultimul rând să aibă înglobate inovaţii şi design. Consumatorii sunt înclinaţi tot mai mult să achiziţioneze produse calitative chiar dacă preţul este considerabil mai mare. Aceştia încep să facă tot mai des distincţie între producţia de masă, cea de nişă, seriile limitate şi obiectele unicat. Preţul mic nu mai reprezintă criteriul esenţial pentru cumpărarea unui produs iar preţul nu mai este factorul critic care defineşte un produs de lux. Valori ca bunăstarea şi confortul pe care le produce un obiect propus pe piaţă devin din ce în ce mai importante iar luxul nu mai este privit ca ceva exclusivist.
Companii şi produse remarcate
Cele mai inovative produse de design au fost selectate şi expuse în zona denumită FORM, creându-se o punte între produsele industrializate şi cele artizanale lucrate manual. Juriul a selectat în funcţie de materiale, tehnicile folosite, unde şi cum au fost produse/realizate, cum au fost implementate idei ecologice.
Umbra, Side by side, Tranquillo, Raeder, Koziol, Rice sunt câteva dintre companiile care s-au prezentat în standuri interesante cu noutăţi şi inovaţii. Feelino a expus pahare elegante borosilicate în toate culorile, Izolaţia permite băuturilor să rămână la temperatura dorită, fie foarte rece, fie fierbinte. PAD a prezentat covoare “Cas” ]n stil etno Ikat, foarte la modă, cu fibre high-tech, mai moi şi mai suple la atins decât bumbacul dar la fel de solide şi rezistente la intemperii ca plasticul. În nopţile calde de vară imprimă o atmosferă cosmopolită pet erase iar iarna pot fi folosite drept preşuri la intrare. Designership a prezentat lumânări în toate formele şi culorile în elegante vase de marmură. Vasul Branch, inspirit din natură, asociază o funcţie clasică cu forme organice în timp ce Raedder a expus nenumărate decoraţiuni şi accesorii de porţelan şi cristal , accente fine care pot aduce un nou look în casă în perioada următoare, în special dacă ne gândim încă de pea cum la sărbătorile de iarnă. În pavilionul Accesorii şi bijuterii Casablanca Design a expus bijuterii verde alb, roz şi bleu ciel în coliere portocalii cu mici pietre şi stres.
Talents Modern Craft
Art&Craft a jucat un rol important şi la ediţia din acest an a târgului, lucrul de mână artistic continuând să fie la mare apreciere şi căutare. Se lucrează cu o mare varietate de tehnologii şi materiale (lemn, sticlă, hârtie, ţesături, porţelan, ceramică, broz, cupru, argint dar şi lut, beton, plastic sau piatră) precum şi cu multe idei de design. Broderiile şi obiectele croşetate se menţin în centrul atenţiei ca şi bijuteriile unicat confecţionate manual. Originale, autentice şi extrem de diferite artizanii şi artiştii au convins şi de această data. Iată şi câteva exemple.
Ammon Lipkin din Tel Aviv a prezentat grafică foarte interesantă realizată prin tragerea firului de aţă la maşina de cusut pe o ţesătură albă. Liniile fine sunt în general realizate cu aţă neagră.
Nadja Recknagel din Bad Homburg utilizează materiale grele (sticla borosilicată) pentru a realiza forme tridimensionale moi, organice care combină astfel fragilitatea cu fermitatea, plasticitatea şi soliditatea.
Bijuteriile lucrate manual de Stefania Bandiru din Bologna sunt inspirate din hărţi vechi, ilustraţii naturale, scrisori, luând astfel naştere lucrări inedited cu design unic.
Steffi Goetze din berlin lucrează cu cupru, argint şi email realizând forme abstracte geometrice şi ornamente florale.