Construirea unei statii de epurare a apei la Braila este o masura stringenta. Dupa multa zbatere a administratiei locale, au fost obtinuti bani din partea CE pentru constructie. A urmat licitatia, la care au participat mai multe firme. In competitie au ramas consortiul german Passavant Zublin si firma italiana TME Termomeccanica. Solul Brailei ridica probleme deosebite. Este namolos si presupune solutii tehnice speciale pentru fundatie. Germanii au prezentat solutia in dosarul de licitatie. Ita-lienii nu au venit cu o solutie de fundatie viabila. Si, cu toate acestea, au fost preferati consortiului german, motivandu-se pretul mai mic pe care il ofera. Argument rizibil, pentru ca reducerea TME aduce pretul cu doar 2.000 de euro sub oferta germana (stranie potriveala la aproape 20 de milioane de euro), dar solutia de fundatie ramane neviabila, conform aprecierii specialistilor consultati. Nu trebuie omis nici faptul ca germanii au facut si o oferta alternativa, care ar fi scazut pretul cu peste o suta de mii de euro, dar ea nu a fost acceptata, in timp ce varianta similara a italienilor a fost acceptata. De ce? – iarasi nu se stie.
Fundatie cu probleme
TME a avansat ca solutie fundatia clasica, doar ca adancimea acesteia va fi mult mai mare. Oricat de adanca ar fi, insa, in timp statia se va inclina – sunt de parere specialistii.
Consortiul german a prezentat o solutie viabila. Sub stratul de sol namolos, la o adancime destul de mare, incepe un strat stancos.
Germanii, in urma experientei pe care o au, urmau sa instaleze piloni care sa faca legatura intre suprafata si stratul stancos. Pilonii urmau sa fie asezati la o distanta de doi metri intre ei si sa fixeze fundatia de stanca. Ar fi insemnat sute de piloni construiti. Consortiul german, fiind specializat in astfel de lucrari si avand deja logistica, nu a marit pretul.
Numai ca a fost preferata firma italiana. A avut loc si o intalnire intre reprezentantii firmei italiene, reprezentanti ai celor din Braila si delegatul CE la Bucuresti, David Noakes. Profesorul dr. ing. Gheorghe Rusu, pe atunci consultant tehnic – secretar de stat la MEI, a sustinut, fara drept de apel, ca solutia TME reprezinta un pericol pentru stabilitatea statiei. Reprezentantii administratiei locale Braila au sustinut acelasi lucru. Si totusi, din nou firma italiana a fost preferata.
La vremea respectiva, in presa au aparut articole cu multe semne de intrebare la adresa bonitatii si seriozitatii italienilor, dar fara ecou.
Licitatie indoielnica
La licitatia organizata pentru statia de epurare Braila s-au prezentat 12 firme. Au ramas in competitie Passavant Zublin si TME. Ambele avansau un cost in jurul a 19,5 milioane de euro. Numai ca italienii au venit, dupa incheierea licitatiei, cu o varianta in care faceau un discount de 6 la suta, aducand oferta cu 2.000 de euro sub pretul germanilor! Ciudata potriveala!
TME Italia nu a putut face dovada existentei unor subcontractori locali, in timp ce Passavant Zublin se afla deja pe piata romaneasca. Fara a mai adauga ca aveau solutia tehnica si utilajele necesare. Si iarasi italienii au fost sustinuti.
In ciuda concluziilor comisiei de evaluare, nefavorabile firmei italiene, si a impotrivirii administratiei locale a Brailei, s-au facut presiuni ca proiectul sa fie atri-buit TME Italia. Daca firma italiana va adopta o alta solutie tehnica decat pe cea prezentata initial, costul s-ar putea ridica cu 4-5 milioane de euro. Bani ce vor fi scosi din buzunarele brailenilor, pentru ca de la Comunitatea Europeana nu sunt sanse de suplimentare. De ce prefera Delegatia Comisiei Europene firma italiana ramane un mister. Un mister de aproape 20 de milioane de euro.
Ceata la CE
Edilii Brailei au rezistat cat au putut. Am discutat cu reprezentanti ai autoritatii locale Braila si ne-au relatat, ca informatie de ultima ora, ca a fost incheiat contractul cu TME Italia si ca italienii si-au asumat raspunderea in ceea ce priveste siguranta constructiei. Ar fi o alta incalcare a legilor, pentru ca orice contract trebuie facut public pentru a putea da curs si perioadei de contestatii!
La Delegatia Comisiei Europene din Bucuresti e ceata. David Noakes, delegatul CE care s-a ocupat de acest proiect, a plecat din tara. Proiectul a fost preluat de un alt reprezentant, roman. Am incercat sa-l contactam, dar ni s-a spus ca este foarte ocupat. Urma sa ne raspunda la mai multe intrebari trimise prin mail. Nu a raspuns nimic. Nu ne-a fost confirmata sau infirmata nici incheierea contractului cu firma italiana.
Asa ca nimeni nu mai intelege ce s-a petrecut. Cum nu se intelege de ce delegatii comunitari au insistat in acceptarea paguboasa a TME Italia. Poate ne lamureste domnul Scheele, din moment ce subordonatii dumnealui nu vor. Sau nu pot. Oricum, vom reveni.