Armatorii de pe Dunare au atacat in instanta Ordinul ministrului Transporturilor 1303, care ar fi trebuit sa se aplice de la inceputul acestei saptamani. Una dintre prevederile acestuia, care ii obliga sa aiba minimum 30 de angajati, a determinat acest lucru. Ca urmare, Autoritatea Navala Romana a luat decizia de a nu efectua controale pana la reglementarea situatiei.
Ordinul 1303 din 2006 modifica Ordinul 287 din 2003, privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de transport naval. Acesta a aparut in urma mai multor runde de negocieri dintre reprezentantii Ministerului de Turism, ai sindicatelor si ai marilor operatori din porturile romanesti. Unul dintre obiectivele sale este eliminarea muncii la negru, practica destul de des intalnita, in special in Portul Constanta.
Una din modalitatile de a realiza acest lucru a fost instituirea unei clauze care spune ca toti operatorii portuari autorizati sa aiba, pe langa o serie de dotari tehnice absolut obligatorii, si minimum 30 de angajati. Reprezentantii Autoritatii Navale Romane spun insa ca aplicarea ordinului in forma sa actuala ar bloca activitatea in porturile dunarene.
Ministerul Transporturilor, dat in judecata
Primele demersuri legale impotriva Ordinului 1303 au fost luate de Asociatia Armatorilor Fluviali, care a inaintat o contestatie la Judecatoria Galati. Asociatia a cerut suspendarea executarii Ordinului 1303 pana la solutionarea definitiva a fondului si a trimis o adresa si Autoritatii Navale Romane. Directorul general al ANR, Paul Branza, a declarat ca a primit o adresa de la aceasta asociatie prin care i se solicita sa nu aplice ordinul pana cand justitia nu se va pronunta. „Din numarul total de operatori fluviali, numai trei sau patru indeplinesc toate conditiile Ordinului 1303. Aplicarea acestuia ar insemna sa blocam practic activitatea portuara pe Dunare si chiar si in Constanta”, a declarat Paul Branza.
Discriminare pentru IMM-uri
De altfel, ANR a transmis Ministerului Transporturilor o adresa cu cateva zile inainte de intrarea in vigoare a ordinului, in care sublinia problemele care pot aparea in porturi prin obligarea agentilor economici de a avea minimum 30 de angajati, aceste aspecte fiind, de altfel, semnalate si in presa scrisa. Paul Branza spune ca acest ordin nu tine cont de o serie intreaga de intreprinderi, de exemplu de cele mici si mijlocii, sau de cele care au la baza Legea 31 (legea societatilor comerciale). IMM-urile, de exemplu, nu pot avea decat maximum noua angajati, deci ele ar fi excluse automat din incintele portuare.
Sute de procese potentiale
„Daca ANR ar aplica ordinul si ar suspenda autorizatiile de functionare, ne-am trezi cu sute de procese, si acesta este ultimul lucru de care avem nevoie acum”, spune Paul Branza. Din aceasta cauza, Autoritatea Navala Romana a luat hotararea sa suspende aplicarea ordinului pana la solutionarea pe fond a contestatiei depuse de armatorii dunareni. Acesta a mai lasat sa se inteleaga faptul ca Ordinul 1303 a fost aplicat mai mult la presiunea sindicatelor si a marilor operatori portuari.
Sindicatele raspund
Presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, Petre Costel, a declarat ca Ordinul 1303 al ministrului este norma metodologica a Ordonantei 22, deci a legii. „Nu stiu daca un judecator poate impiedica un astfel de ordin ministerial. Ar fi trebuit sa se adreseze Curtii Constitutionale”, a declarat acesta. Liderul FNSP a mai spus ca nu intelege de ce armatorii au contestat ordinul, din moment ce acesta se aplica operatorilor portuari, nu lor. Petre Costel a adaugat, de asemenea, ca in urma controalelor din ultimele zile s-au descoperit societati care lucrau pe baza unor contracte de prestari servicii, la operatorul portuar Chimpex, lucru interzis prin noul ordin. Sindicalistii isi exprima in continuare convingerea ca ordinul, rezultatul a lungi negocieri tripartide, este benefic activitatii portuare si sustin cerinta ca operatorii sa aiba minimum 30 de angajati. „In caz contrar, se va ajunge ca in anii trecuti, cand existau sute de operatori cu sedii in apartamente”, a conchis Petre Costel.