Vânzările de medicamente din România au scăzut în primul trimestru cu 4%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, la preț de distribuție, până la 668,8 milioane euro. Evoluția este sub aşteptări și ar putea fi cauzată de o iarnă mai caldă decât de obicei, arată datele făcute publice de Cegedim.
„Evoluţia din trimestrul 1 a fost din nou sub aşteptări, pe fondul unei ierni mai calde decât de obicei, ceea ce a dus la scăderea pieţei, atât la nivelul ultimului trimestru, cât şi la nivelul ultimelor 12 luni. Pentru anul 2014, în condiţiile în care lista de medicamente compensate nu a fost actualizată, revizuim prognoza anuală, de la creştere de +2,7% la uşoară scădere, de -0,3% în lei”, a declarat, într-un comunicat, Petru Crăciun, director general Cegedim Romania, citat de Mediafax.
În lei, scăderea din primul trimestru a fost de 1,5%, la 3 miliarde lei. În perioada analizată, retailul a scăzut cu 3,9%, la 580,6 milioane euro, iar canalul spital cu 4,9%, la 88,2 milioane euro. În lei, scăderile au fost de 1,3% pentru farmacii şi de 2,3% pentru spitale.
Pe segmente, medicamentele pe bază de reţetă (Rx) din farmacii au atins o valoare de 2,12 miliarde lei (471,7 milioane euro), în scădere cu 2,2%, iar cele fără prescripţie (OTC) s-au situat la 490 milioane lei (109 milioane euro), în creştere cu 2,4%.
La nivelul ultimelor 12 luni (aprilie 2013 – martie 2014) valoarea totală a pieţei a fost de 11,7 miliarde lei, în scădere cu 1,2% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent (aprilie 2012 – martie 2013). În euro, piaţa a scăzut cu 0,8%, la 2,63 miliarde euro.
Retailul a coborât cu 0,7%, la 2,27 miliarde euro, iar vânzările către spitale s-au redus cu 2,6%, la 353,1 milioane euro. Pe segmente, medicamentele eliberate pe bază de reţetă au scăzut cu 1,6%, la 1,87 miliarde euro, în timp ce vânzările de OTC au crescut cu 4,5%, la 402,7 milioane euro.
În privinţa evoluţiei principalelor grupe terapeutice, în ultimele 12 luni se evidenţiază creşteri în volum peste media pieţei în cazul medicamentelor antineoplazice şi imunomodulatoare (7,6%) şi pentru sistemul cardiovascular (0,8%); în valoare, creşterea medicamentelor antineoplazice şi imunomodulatoare (5,3%) şi pentru sistemul digestiv şi metabolism (3,8%) este superioară celorlalte grupe.
Ierarhia principalelor 10 corporaţii pentru ultimele 12 luni nu se modifică în comparaţie cu trimestrul anterior, pe podium fiind Hoffmann La Roche, cu vânzări de 838,1 milioane lei şi o cotă de piaţă de 7,2%, urmată de Sanofi (inclusiv Zentiva), cu 797,1 milioane lei şi o cotă de 6,8%, şi Novartis, cu 683,3 milioane lei şi 5,8%.
Topul primilor 10 jucători este completat de Servier (673,3 millioane lei şi 5,8%), Pfizer (600,1 milioane lei şi 5,1%), GlaxoSmithKline (510,3 milioane lei şi 4,4%), Ranbaxy (464,6 milioane lei şi 4%), Merck & Co (450,5 milioane lei şi 3,8%), AstraZeneca (440,3 milioane lei şi 3,8%) şi Krka (316 milioane lei şi 2,7%).
În eşalonul 11-20 se regăsesc, în ordine, companiile Johnson&Johnson, Antibiotice, Abbvie, Teva, Menarini, Bayer, Bristol Myers Squibb, Alvogen, Actavis şi Eli Lilly, ale căror cote de piaţă sunt cuprinse între 2,5 şi 1,6%.