După protestul de amploare al transportatorilor, de săptămâna trecută, unele surse afirmă că președintele Autorității de Supraveghere Financiară ar putea fi înlocuit din funcție.
Scaunul lui Mișu Negrițoiu în fruntea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) se clatină serios, deoarece ar exista o reală nemulțumire la nivel guvernamental legată de modul în care acesta se ocupă de piața asigurărilor. Surse citate de HotNews au precizat pentru portalul de știri că numele tot mai intens vehiculat pentru preluarea șefiei ASF este cel al lui Ionuț Dumitru, în prezent președintele Consiliului Fiscal. “Ionuț Dumitru e un scenariu de lucru, deși o eventuală înlocuire a lui Negrițoiu e şi dificilă, pentru că e nevoie de vot în Parlament. Dar nemulţumirea față de Negrițoiu există“, au declarat pentru HotNews.ro surse din mediile politice și financiare.
Ocupantul funcției de președinte al ASF este desemnat de Parlament, în urma unui vot care necesită majoritatea simplă. La fel, o eventuală demitere a lui Mișu Negrițoiu nu poate fi realizată decât de parlamentari. Pe de altă parte, Ionuț Dumitru a negat faptul că ar urma să preia conducerea Autorității de Supraveghere Financiară. „Nu am fost contactat de nimeni, nu cunosc subiectul. Am un mandat la Consiliul Fiscal până 2019 și vreau să-l duc până la capăt“, a declarat Ionut Dumitru pentru HotNews.
RCA, crescut cu 300%
Informațiile privind posibila înlocuire a lui Mișu Negrițoiu au apărut după ce, săptămâna trecută, circa 5.000 de autocare și camioane au sosit joi în Piața Victoriei și alte 5.000 au blocat, în semn de protest, centura Bucureștiului.
Mașinile au fost aduse de mai multe asociații de transportatori profesioniști care protestează împotriva creșterilor fără precedent ale prețurilor la RCA. Tarifele s-au majorat în ultimul an cu până la 400%, fapt recunoscut, într-un final, și de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
„Dacă în anul 2012 costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport mărfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internaționale, de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne așteptăm să atingă nivelul minim de 60.000 de lei, iar în maximum 5 ani să depășească valoarea celor mai scumpe autovehicule noi – peste 96.000 euro“, a explicat, într-un comunicat de presă, Uniunea Națională a Transportatorilor din România. UNTRR a lansat o petiție online prin care dorește să determine Guvernul, Parlamentul și Autoritatea de Supraveghere Financiară să ia măsuri imediate, până la 31 decembrie 2015, de limitare a tarifelor asigurării auto obligatorii pentru toți șoferii din România, în condițiile în care tarifele polițelor pentru firmele de transport rutier au crescut cu 300% în ultimul an.
Investigat de ANI
România liberă a relatat în octombrie că președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, este investigat de Agenția Națională de Integritate pentru o posibilă situație de incompatibilitate și furnizarea de informații incorecte în ceea ce privește averea sa. Potrivit unor surse oficiale, dosarul lui Mișu Negrițoiu vizează funcțiile de administrator pe care acesta le-a ocupat în patru companii private, precum și veniturile pe care le-ar fi obținut în acea perioadă. Conform datelor oficiale furnizate de Registrul Comerțului, numirea lui Mișu Negrițoiu ca administrator a avut loc în 2012, iar mandatul îi expiră în 2016. Cu toate că atestarea calității de administrator a lui Mișu Negrițoiu în cele patru firme a fost făcută de Registrul Comerțului în luna iunie, ASF a emis un comunicat în care îi lua apărarea președintelui său cu un argument folosit adesea de demnitarii incompatibili: demisia din cele patru funcții nu a fost operată la timp în baza de date a ONRC. În replică la explicaţiile ASF, câteva zile mai târziu apăreau noi documente ale Registrului Comerţului care confirmau poziţia de administrator a lui Negriţoiu.