5 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăSpecialVa avea maşina electrică priză la români?

Va avea maşina electrică priză la români?

Petrolul scump, sistemele de alimentare şi subvenţia de la stat ar putea fi ingredientele revoluţiei electrice.

Maşinile electrice încearcă din nou să îşi găsească un loc pe piaţă, după mai multe încercări ratate, iar România ar putea deveni unul dintre capetele de pod ale noii ofensive electrice. Guvernul trebuie să decidă astăzi dacă va acorda o subvenţie de 5.000 de euro pentru fiecare maşină electrică, subvenţie care va fi probabil destinată doar persoanelor juridice. Coincidenţă sau nu, măsura se potriveşte de minune cu strategia comercială a Renault, care încearcă să se poziţioneze ca lider pe această piaţă. Compania franceză vrea să îşi construiască o reţea de înlocuire a acumulatorilor şi una de dealeri, pentru cele trei modele pe care le are în plan. Cel mai ieftin Renault electric, modelul cu două locuri Twizy, va costa doar 6.900 de euro iar dacă guvernul României va decide să acorde subvenţia de 5.000 de euro preţul ar coborî la doar 1.900 euro. Dacă subvenţia va fi limitată la 25% din preţ, aşa cum prevede una dintre variantele propunerii, preţul va depăşi cu puţin 5.000 euro. „Capcana este că la acest preţ se mai adaugă costul închirierii acumulatorilor – 45 de euro pe lună. Ulterior, costul curentului electric este de doar 7 lei pentru fiecare 100 km. Aşa se face că maşina devine rentabilă doar pentru cei care parcurg cel puţin 800-900 Km pe lună.

Oferta Renault

Renault Fluence ZE şi Kangoo Express ZE complet electrice au fost aduse deja în România de Renault. Până la sfârşitul anului, Renault va mai lansa şi modelul Twizy. Preţurile pentru cele trei modele sunt de 26.000 euro pentru Fluence Z.E., 25.000 euro pentru Kangoo Z.E şi 6.900 euro pentru Twizy. Însă, clienţii Renault care vor achiziţiona modelele electrice ale mărcii vor plăti lunar abonamente pentru închirierea bateriei. Costul unui abonament lunar va fi de circa 79 euro pentru modelul Fluence ZE, însă pentru Twizy doar 45 de euro. Dacă proprietarul autovehiculului doreşte să cumpere acumulatorii, va plăti 10.000 de euro şi va suporta costurile întreţinerii acestora.

Subvenţii guvernamentale

Pentru a stimula achiziţionarea de maşini electrice, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a anunţat că se vor acorda de către stat mai multe facilităţi. Astfel se in¬ten¬ţionează ca prin ordonanţă de urgenţă să se poată acorda celor care cumpără maşini electrice şase tichete (în valoare de 5.000 de euro) în programul Rabla. Mai mult, cei care nu participă la programul de casare ar putea primi o subvenţie de 25%, dar nu mai mult de 5.000 de euro din preţul autovehiculului electric. Proprietarii de maşini electrice nu plătesc taxa de primă înmatriculare, iar impozitele sunt minimale.

După ce la începutul lunii aprilie Laszlo Borbely a anunţat că urmează să discute cu responsabilii de la Dacia despre producţia de autovehicule electrice Renault, acesta a revenit precizând că nu se discută „deocamdată” despre producţie, ci doar de comercializare.

Cum se alimentează

Cât priveşte cele două modele electrice de la Renault, oficialii companiei spun că ele se adresează firmelor şi sunt rentabile dacă se parcurg minimum 12.000 de kilometri anual. Modelul Fluence ZE atinge o viteză maximă de 135 km/h şi are o autonomie de 185 km. Renault România a elaborat, împreună cu companiile de furnizare a energiei, un proiect privind realizarea infrastructurii necesare vehiculelor electrice, acesta urmând să fie propus primăriilor din oraşele cu peste 100.000 de locuitori.

Alimentarea maşinilor electrice se poate face prin staţiile Quickdrop, unde se va putea schimba acumulatorul descărcat cu un altul încărcat în circa trei minute, sau prin bornele de încărcare rapidă, unde se pot alimenta acumulatorii în câteva zeci de minute. De asemenea, mai există şi sistemele Wall Box, care pot fi instalate şi la domiciliul clientului, caz în care timpii de încărcare cresc cu până la opt ore.

PARTICULARITĂŢI

În cazul autovehiculelor electrice Renault, producătorul recomandă închirierea acumulatorilor prin plata unei taxe lunare, însă există şi posibilitatea achiziţionării acestora şi a încărcării de la priză de înaltă tensiune.

Luând în considerare preţurilor ridicate de vânzare, autovehiculele electrice devin rentabile dacă se parcurge un număr minim de kilometri anual, în cazul Renault – 12.000 km/an.

Alimentarea maşinilor electrice se poate face în staţiile Quickdrop, unde se va putea schimba acumulatorul descărcat cu un altul încărcat în circa trei minute, sau prin bornele de încărcare rapidă, unde se pot alimenta acumulatorii în câteva zeci de minute.

Renault România a elaborat, împreună cu companiile de furnizare a energiei, un proiect privind realizarea infrastructurii necesare vehiculelor electrice, acesta urmând să fie propus primăriilor din oraşele cu peste 100.000 de locuitori.


ALTERNATIVELE ELECTRICE

Mitsubishi i-MiEV. Modelul este unul compact, cu patru locuri, oferit la vânzare cu aproape 30.000 de euro, fără TVA. Modelul poate atinge viteza maximă de 130 km/h şi o autonomie de 160 kilometri.

Citroën C-Zero. Poate fi deja comandat la un preţ de 36.700 euro, cu TVA. Are o autonomie de 150 kilometri, acumulatorii se pot încărca de la o priză de înaltă tensiune la 80% din capacitate în 30 de minute.

Tesla Roadster. Cel mai avansat automobil electric costă 109.000 euro, fără TVA. Maşina este una performantă, cu o autonomie de 320 de kilometri şi viteză maximă limitată de 200 km/h, iar costurile de deplasare sunt de 7 lei la suta de kilometri.

Microcar. Microcar Electric se vinde cu 22.000 euro şi se poate conduce cu permis categoria B1, de la 16 ani. Până în prezent, nu s-a vândut încă nici o maşină electrică din oferta apărută în acest an.

Reva. Maşinuţa indiană a fost prima încercare de comerciali¬zare a unei astfel de maşini, în 2003, însă nu au existat exemplare vândute din cauza preţului ridicat.

Cele mai citite

Fermierii cer credite pe termen lung, băncile promit creșterea finanțării în agricultură

Fermierii din România reclamă dificultăți în accesarea capitalului și solicită împrumuturi pe termen lung, de 20 până la 40 de ani, pentru a putea...

Nicolae Ciucă și-a dat demisia din fruntea PNL

Nicolae Ciucă: Am învățat lecția pe care ne-a transmis-o electoratul și vom respecta decizia românilor Candidatul PNL în alegerile prezidenţiale, Nicolae Ciucă, şi-a anunţat, luni,...

Un avion de marfă DHL s-a prăbușit în apropierea aeroportului Vilnius din Lituania: un mort și trei răniți

Un avion cargo Boeing 737-400 operat de Swiftair pentru DHL s-a prăbușit luni dimineața în apropierea Aeroportului Vilnius din Lituania, provocând moartea unui membru...
Ultima oră
Pe aceeași temă