-0.2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialUPDATE. Mafia ASF. Cererea DNA privind avizul de urmărire penală pentru Chiţoiu,...

UPDATE. Mafia ASF. Cererea DNA privind avizul de urmărire penală pentru Chiţoiu, trimisă la Comisia Juridică

UPDATE 13:40 – Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor a hotărât, miercuri, trimiterea la Comisia Juridică a solicitării DNA pentru avizul de începere a urmăririi penale în cazul fostului ministru de Finanţe, Daniel Chiţoiu, a anunţat secretarul Camerei Nicolae Mircovici, care a arătat că nu sunt prevăzute termene.

Mircovici a declarat, citat de Mediafax, că la Biroul Permanent a venit cererea DNA privind încuviinţarea urmăririi penale a lui Chiţoiu, iar conducerea Camerei a hotărât, conform art.157 din Regulament, să o trimită la Comisia jurică, împreună cu cele 18 volume din dosar.

„Comisia juridică urmează să se întrunească să studieze dosarul, să-l adudieze pe deputat şi să-şi prezinte punctul de vedere. Comisia juridică va informa apoi plenul pentru a analiza cererea. Spre deosebire de situaţia în care se cere arestarea preventivă, articolul 157 nu stabileşte aceste termene de 3 zile la comisie şi 5 în plen”, a spus Mircovici.

UPDATE. Fostul ministru liberal de Finanţe Daniel Chiţoiu a declarat presei  că poate da explicaţiile necesare DNA,  fără ca procurorii să ceară începerea urmăririi penale în cazul său.

„Eu consider că pot să merg să dau explicaţiile necesare şi fără a cere Parlamentului începerea urmăririi penale legat de această Ordonanţă de Urgenţă (…) Eu sunt dispus să merg şi mâine la audieri şi să dau explicaţii”, a declarat Chiţoiu.

DNA a cerut Camerei Deputaţilor aviz pentru începerea urmăririi penale faţă de Chiţoiu, care beneficiază de imunitate potrivit Legii răspunderii ministeriale. Fără acest aviz, Chiţoiu nu poate fi audiat ca suspect.

____

UPDATE. Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a transmis Parlamentului României – Camera Deputaţilor referatul Direcţiei Naţionale Anticorupţie în vederea formulării cererii de începere a urmăririi penale împotriva deputatului Daniel Chiţoiu, informează Parchetul General.

Citeşte şi: Procurorul general a solicitat Parlamentului aviz pentru IUP în cazul lui Chiţoiu

–-

Fostul ministru al Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu este suspectat de abuz în serviciu şi constituire de grup infracţional organizat în dosarul în care au fost învinuiţi Dan Radu Ruşanu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, alte persoane din conducerea ASF între care  şi soţia fostului ministru, Laura Chiţoiu. 

 DNA a trimis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie referatul în vederea sesizării Camerei Deputaţilor pentru formularea cererii de efectuarea urmăririi penale faţă de DANIEL CHIŢOIU pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu şi constituirea unui grup infracţional organizat, în perioada în care avea calitatea de ministru al Finanţelor Publice, se arată într-un comunicat al DNA.

„Cererea referitoare la efectuarea urmăririi penale are în vedere faptul că, în acest moment, există indicii rezonabile potrivit cărora, în cursul lunii octombrie 2013, numitul Chiţoiu Daniel a iniţiat adoptarea unei ordonanţe de urgenţă al cărei scop exclusiv era sprijinirea grupului infracţional constituit pentru a favoriza interesele S.C. CARPATICA ASIG S.A., în lipsa unei urgenţe reale şi cu eludarea procedurii prealabile reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 561/2009″ precizează DNA.

Demersul lui Chiţoiu avea ca scop înlăturarea din Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară a lui Tudor Daniel George, vicepreşedinte pe sectorul de supraveghere a asigurărilor, precum şi înlocuirea acestuia cu o persoană care urma să garanteze, în mod fraudulos, protecţia intereselor financiare ale S.C. CARPATICA ASIG S.A, susţin  procurorii anticorupţie.

Având în vedere că membrii Consiliului sunt numiţi de către Parlament, în şedinţă comună a celor două camere, pentru un mandat de 5 ani, iar revocarea lor se dispune după aceeaşi procedură doar dacă nu mai îndeplinesc condiţiile de numire, singura modalitate în care putea fi atins acest rezultat era modificarea condiţiilor prevăzute pentru numirea membrilor consiliului.

Probele administrate au relevat că, în calitate de ministru al Finanţelor Publice, Chiţoiu Daniel a iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă care reducea numărul membrilor consiliului şi prevedea noi cerinţe legate de calificările profesionale minime, fiind introdusă condiţia experienţei profesionale de minimum 9 ani de la data absolvirii studiilor.

Această cerinţă nu exista anterior şi îl excludea din sfera persoanelor eligibile pe Tudor Daniel George, singurul dintre membrii Consiliului care nu îndeplinea condiţia, având în vedere că nu îşi echivalase studiile efectuate în străinătate.

Probele administrate în cauză au arătat că noile dispoziţii urmăreau exclusiv eliminarea lui Tudor Daniel George, iar condiţiile de experienţă au fost modificate de mai multe ori, în diferite etape de redactare a proiectului, pentru a fi adaptate situaţiei personale a acestuia şi pentru a evita excluderea altor membri care aveau o experienţă apropiată.

În nota de fundamentare au fost invocate angajamentele pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară şi le-ar fi asumat cu Fondul Monetar Internaţional şi cu reprezentanţii Comisiei Europene, deşi, potrivit probelor administrate, a rezultat că această menţiune a fost introdusă doar pentru a convinge membrii Guvernului de urgenţa reglementării şi pentru a-i determina să accepte criteriile de experienţă stabilite în mod arbitrar.

Proiectul a fost transmis spre avizare Ministerului Justiţiei care a formulat observaţii de esenţă, invocând interdicţia constituţională a introducerii de incompatibilităţi care restrâng dreptul la muncă pe calea ordonanţei de urgenţă. Totodată, a fost invocat caracterul potenţial neconstituţional al unei ordonanţe urgenţă care modifică dispoziţiile referitoare la membrii consiliului, la mai puţin de trei luni de la adoptarea de către Parlament a unei legi care reglementa acelaşi domeniu.

Deşi Hotărârea de Guvern nr. 561/2009 prevedea că, într-o asemenea situaţie, iniţiatorul trebuie să întocmească o notă justificativă în care să indice modalitatea în care şi-a însuşit observaţiile sau să prezinte argumentele pentru care nu şi le-a însuşit, Chiţoiu Daniel a transmis proiectul către Secretariatul Guvernului fără a înlătura prevederile contestate şi fără a întocmi nota menţionată.

Ulterior, proiectul de ordonanţă a fost supus aprobării pe lista suplimentară a şedinţei de Guvern din dimineaţa zilei de 16 octombrie 2013, fără a exista avizul Consiliului Legislativ, deşi acesta era obligatoriu potrivit prevederilor art. 24 alin. 2 din H.G. nr. 561/2009.

În cursul aceleiaşi zile, a fost adoptată în forma propusă de iniţiator, Ordonanţa de urgenţă nr. 94 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, care a fost publicată în Monitorul Oficial al României în 18 octombrie 2013.

Iniţierea unui act normativ care nu urmăreşte un imperativ social, ci protejarea intereselor unui grup şi care nu se adresează unei situaţii generale, ci unei persoane determinate, în lipsa unei urgenţe reale şi cu eludarea procedurii prealabile, reprezintă o îndeplinire defectuoasă a atribuţiilor care îi reveneau în calitate de ministru.

În referatul procurorilor se arată că, prin faptele descrise au fost aduse vătămări atât intereselor Guvernului României şi Autorităţii de Supraveghere Financiară, instituţii cu rol esenţial în garantarea respectării legii şi a principiului transparenţei instituţionale şi care ar trebui să acţioneze exclusiv în interesul public, cât şi lui Tudor Daniel George, vicepreşedinte pe sectorul de supraveghere a asigurărilor, care a fost nevoit să demisioneze din funcţia ocupată. În acelaşi timp, grupul infracţional care viza protejarea intereselor S.C. CARPATICA ASIG S.A. ar fi obţinut un folos nepatrimonial prin adoptarea acestui act normativ, constând în posibilitatea de a influenţa deciziile autorităţii de supraveghere şi control.

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă