» Cea de-a XI-a editie a Galei Tanarului Actor, singura manifestare preocupata de afirmarea tinerelor talente, a aratat din nou ca pregatirea profesionala in numeroasele universitati de arta este superficiala.
Fata de editiile anterioare, mult mai multi tineri – peste o suta – au venit la preselectia pentru Gala. Treizeci si noua au fost alesi sa participe la concursul de la Mangalia la cele doua sectiuni: "individual" si "grup". Erau absolventii din ultimii ani ai universitatilor de arta din intreaga tara. Repertoriul lor arata ca au mai renuntat la textele licentioase, iar unii mai curajosi s-au indreptat chiar catre clasici. Dovedeau insa prin preferinta fata de diferite texte – de la monoloage din Shakespeare, amestecate de-a valma, la scheciuri – ca in facultatile pe care le-au urmat nu a existat o preocupare pentru a li se consolida personalitatea artistica si, mai ales, informatia culturala.
Pe majoritatea la "sectiunea individual", repertoriul ales i-a dezavantajat. Unii au venit cu fragmente din spectacole, altii chiar cu fragmente din examenele de an. Alte mari hibe in pregatirea tinerilor actori raman emisia vocala, dictia si frazarea logica a textului. In acest an, pentru prima oara, juriul, avand in componenta si laureati ai editiilor anterioare ale Galei – Andreea Bibiri si Dan Tudor –, nu a acordat Premiul pentru cea mai buna actrita. Celelalte premii au incercat sa marcheze evolutii profesionale corecte, multe lipsite insa de stralucire.
Un punct nevralgic al Galei este "sectiunea grup", ce n-are un statut consolidat, care sa nu permita prezentarea unor asa-zise spectacole ce sunt, de fapt, examene de an sau studii din scoala. Premiul pentru cel mai bun spectacol la "sectiunea grup" acordat reprezentatiei cu "Metamorfoze" ramane discutabil. Nu era vorba de "Metamorfozele" lui Ovidiu, ci de un scenariu confuz, alcatuit din doua parti. In prima, doi circari incercau sa amuze spectatorii cu trucuri cunoscute, ca apoi, in cea de-a doua parte, sa treaca la teatrul nonverbal cu intentia ilustrarii relatiilor diverse ale unui cuplu. Cei doi actori executau, de fapt, exercitii de acrobatie intr-un paralelipiped cu perdele negre. Premiul poate a fost acordat pentru remarcabilele eforturi de gimnastica acrobatica ale actorilor prin care insa nu se transmitea emotional nici o idee in mod coerent.
Interpretii, Ruxandra Chelaru si Vlad Dragulescu, erau absolventi ai Universitatii din Craiova, Facultatea de Litere, Sectia Actorie (!), si au beneficiat de indrumarea prof. univ. Dorin Andone si prof. univ. Remus Margineanu. Tot la "sectiunea grup" a entuziasmat spectatorii "Just Push Play", distins cu Premiul publicului, un spectacol de improvizatie inspirat de cele realizate la UNATC pentru examenul de absolvire, sub coordonarea regizorului Vlad Massaci. Intentiile de improvizatie ale grupului erau insa modeste, singurul merit fiind reunirea in echipa a absolventilor diferitelor universitati (UNATC, Universitatea "George Enescu" din Iasi, Departamentul Teatru, Sectia Actorie, si Universitatea "Babes- Bolyai" din Cluj-Napoca). "Hai sa ne jucam de-a Hamlet", dupa Shakespeare, a fost un alt spectacol de grup, alarmant prin penibila incercare de a povesti bascalios "Hamlet", amestecand replici din diverse piese ale lui Will cu replici din piese ale lui Gorki si cu panseurile filosofice ale realizatorilor scenariului.
Cei zece actori executau constiincios indicatiile primite de la prof. univ. Rodica Mandache si prof. univ. Eusebiu stefanescu, dascalii lor de la Universitatea "Hyperion". Era un trist spectacol din categoria celor care sprijina incultura. Scenariul ii dezavantaja pe tinerii absolventi. S-a mai prezentat "Apa de Havel" de Matei Visniec, un alt spectacol confuz, dar care atentiona asupra calitatilor deosebite ale actorului Dorin Ionescu (Universitatea "Spiru Haret", clasa prof. univ. Lucia Muresan). Partenera sa insa, Lorena Lupu (UNATC, clasa prof. Florin Zamfirescu), nu reusea sa se faca auzita cand isi rostea replicile. Ambii concurenti au obtinut totusi Premiul "Timica". Fragmentele din spectacolul "Dactilograful", regizat de Vlad Cepoi, aratau grija pentru evidentierea actorului, Ioana Barbu (UNATC, clasa prof. univ. Gelu Colceag), detasandu-se prin spontaneitate, firesc si expresivitate. Reprezentatia a fost rasplatita cu Premiul "Timica".
Tot la "sectiunea grup", "Mistretul cu colti de argint", spectacolul absolventilor Universitatii de Arte "George Enescu" din Iasi, specializarea Arta Actorului Manuitor de Papusi si Marionete, nu avea mai nimic in comun cu poezia lui stefan Augustin Doinas, fiind un exercitiu de manuire sarguincioasa a unei papusi. "Sectiunea grup" sa speram ca isi va modifica regulamentul, integrand si tinerii regizori. Editia actuala a Galei n-a stralucit prin evolutii valoroase, a fost mediocra, mai ales din cauza lipsei unei solide pregatiri profesionale. Anual, universitatile de arta scot ca pe banda rulanta peste 300 de absolventi, pregatirea lor fiind discutabila. O analiza a fiecarui participant va fi prezentata in suplimentul "Timpul liber".
» Gala Tanarului actor – "HOP" – editia a XI-A
Premiul pentru cea mai buna actrita – nu s-a acordat
Premiul pentru cel mai bun actor: PAVEL DANIL BARSAN (absolvent UNATC)
Premiul "Sica Alexandrescu", premiul special al juriului: MATEI ROTARU (Universitatea "Babes- Bolyai") si IOANA BARBU (UNATC)
Premiul pentru cel mai bun spectacol: "METAMORFOZE"
Premiul "Timica": spectacolului "APA DE HAVEL"
Premiul "Maria Filotti": LARI COSMIN GIORGESCU (UNATC)
Premiul publicului: MATEI ROTARU ("sectiunea individual") si "JUST PUSH PLAY" ("sectiunea grup")