Un grup de oameni de ศtiinศฤ de la Institutul Naศional pentru Fizicฤ ศi Inginerie Nuclearฤ Horia Hulubei, coordonat de Bogdan Constantinescu, dateazฤ ศi autentificฤ obiecte de patrimoniu, cel mai important demers pentru recuperarea lor din mâinile cฤutฤtorilor de antichitฤลฃi.
Indivizi cu detectoare de metale, începând cu anii อด90, au gฤsit numeroase monede de aur ศi brฤศฤri în jurul sanctuarelor de la Sarmizegetusa. Autoritฤศile nu au fost suficient de vigilente la acea datฤ, iar aceste comori au fost exportate ilegal în vestul Europei, ajungând sฤ fie tranzacศionate la diverse case de licitaศie. Vânzarea a mers extrem de greu. O brฤศarฤ a fost în oferta casei de licitaศii Cristie’s timp de mai mulศi ani deoarece obiectele nu erau însoศite documentaศia care sฤ le certifice provenienศa.
Informaศiile au ajuns la autoritฤศile din România, care s-au alertat. În 2006, au început demersurile pentru repatrierea unor obiecte antice furate din România ศi care se aflau în galeriile din Paris ศi la New York. „Regulile internaศionale spun cฤ, pentru repatrierea unui bun, autoritฤศile trebuie sฤ demonstreze cฤ acestea aparศin statului român. Cel mai simplu pentru noi era sฤ demonstrฤm cฤ brฤศฤrile dacice ศi monedele sunt fฤcute din aur din Transilvania“, explicฤ Bogdan Constantinescu.
S-a decis realizarea a trei expertize independente pentru autentificarea brฤศฤrilor dacice. Prima a fost realizatฤ la Paris, în laboratorul Muzeului Luvru. O a doua expertizฤ a fost fฤcutฤ la Los Angeles. A treia a fost realizatฤ de cฤtre o echipฤ de oameni de ศtiinศฤ condusฤ de Bogdan Constantinescu, care a folosit metode nucleare ศi atomice pentru a stabili compoziศia aurului.
„Toate cele trei expertize au arฤtat cฤ brฤศฤrile sunt fฤcute cu aur din Transilvania. În urma analizelor, am constatat cฤ aurul din care sunt fฤcute brฤศฤrile are amprenta aurului din regiunea transilvanฤ. Raportul aur-argint-cupru e acelaศi cu cel al aurului din Ardeal. În plus, au fost identificate urme de staniu ศi stibiu, care aratฤ cฤ e vorba de aur aluvionar din albia râului. În urma unor demersuri în instanศฤ ศi pe baza probelor noastre, tribunalele de la Paris ศi de la New York au decis cฤ brฤศฤrile dacice sunt obiecte din România care trebuie returnate. Procesul returnฤrilor s-a întins pe mulศi ani: se mai gฤsea o brฤศarฤ, ulterior se demonstra cฤ e din Transilvania“, a declarat cercetฤtorul.
Pe lângฤ echipa de cercetฤtori de la Institutul de Fizicฤ Atomicฤ la recuperarea tezaurului dacic au contribuit specialiศti din poliศie, procuratura din Alba Iulia, care pânฤ de curând a fost condusฤ de actualul procuror general al României, Augustin Lazฤr, ศi echipa de arheologi de la Muzeul Naศional al României.
Am autentificat 13 brฤศฤri dacice, colierul ศi cerceii de la Cฤpâlna, sute de cosoni, obiecte de argint, toate extrem de valoroase. Un coson se vinde în strฤinฤtate ศi cu 1.000 de dolari. Aurul singur de pe o brฤศarฤ dacicฤ valoreazฤ 100-200 de mii de euro. Probabil cฤ valoarea brฤศฤrii dacice, în întregul ei, se ridicฤ la jumฤtate de milion de euro.“
Aurul zeului
În ultimii ani au fost realizate bazele de date pentru aurul, argintul ศi bronzul din România. „În autentificarea obiectelor dacice am avut noroc cฤ dacii foloseau aur nativ luat din albia râului sau din filoane de suprafaศฤ. L-au topit ศi au fฤcut brฤศฤrile. Dacฤ foloseau metoda retopirii, aศa cum procedau romanii când fabricau lingouri, ศi se amestecau sursele de aur, ne era foarte greu sฤ mai putem spune de unde provenea aurul din brฤศฤrile dacice. Concepศia religioasฤ a dacilor era cฤ acest aur aparศine doar zeilor. Nici un muritor nu a avut curaj sฤ se atingฤ de aur deoarece pedeapsa era una extrem de mare“, explicฤ cercetฤtorul Bogdan Constantinescu. Oamenii de ศtiinศฤ pot sฤ autentifice nu doar obiecte de mare valoare, dar ศi opere de artฤ atunci când existฤ informaศii despre pigmenศii folosiศi de diverศi pictori.
„Institute of Art din Chicago a analizat toate tablourile ศi a fฤcut o bazฤ de date a marilor maeศtri. Au notat ce pigmenศi a folosit fiecare pictor, ce aliaje a folosit fiecare sculptor. Aceastฤ operaศiune a fost sponsorizatฤ de marile galerii ศi de colecศionari pentru cฤ aceศtia nu îศi permit sฤ vândฤ falsuri. În România nicio casฤ de licitaศii nu are motive sฤ facฤ astfel de analize de autentificare. Dacฤ s-ar dovedi cฤ au vândut un fals, îศi pierd credibilitatea. Ministerul Culturii trebuie sฤ intervinฤ mai ales atunci când, de exemplu, pe piaศฤ apar prea mulศi Tonitza“, spune Bogdan Constantinescu. Aceste procese de autentificare ศi datare a unor obiecte de artฤ sau obiecte de patrimoniu este costisitoare:
„Norocul nostru a fost cฤ Autoritatea Naศionalฤ pentru Cercetare ศtiinศificฤ ne-a finanศat, timp de zece ani, programe de cercetare prin care am putut sฤ ne acoperim cheltuielile. Supฤrฤtor este cฤ Ministerul Culturii nu s-a arฤtat deloc de interesat de munca noastrฤ“, explicฤ profesorul.
Disciplinarea datฤrii obiectelor
Aceศti oameni de ศtiinศฤ care acศioneazฤ pentru recuperarea obiectelor antice de patrimoniu se folosesc de ศtiinศa numitฤ arheometrie, care a apฤrut la sfârศitul secolului al XIX-lea. „Arheometria poate fi definitฤ ca aplicarea metodelor moderne fizice, chimice, ale biologiei la studiul ศi conservarea pa-trimoniului cultural material. Facem analize prin care determinฤm care este compoziศia unui obiect antic, cât aur se aflฤ într-un obiect, spre exemplu, ศi din ce regiune provine el. De asemenea, putem afla compoziศia unui
element-urmฤ prezent într-un aliaj într-o proporศie de unu la milion. Putem data icoane sau tablouri pe baza analizei pigmenศilor“, explicฤ pentru RL profesorul Livius Trache, directorul ศtiinศific al Institutului Naลฃional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizicฤ ลi Inginerie Nuclearฤ Horia Hulubei (IFIN-HH).
Arheometria are aplicaศii practice: „Putem data un obiect dupฤ tehnica folositฤ în fabricarea lui. Se poate spune dacฤ metalurgia care a fost implicatฤ în turnarea unor obiecte este una avansatฤ, de secol XX, evidenศiind temperaturile ridicate la care a fost fabricatฤ. Sau este vorba de o tehnicฤ de fabricare mai timpurie, realizatฤ prin bฤtaie la temperaturฤ redusฤ“, explicฤ profesorul Livius Trache. La Institutul de Fizicฤ Nuclearฤ existฤ instalaศiile, personalul ศi competenศa pentru datarea ศi autentificarea obiectelor vechi, dar acest proces trebuie fฤcut împreunฤ cu arheologi, istorici ศi muzeografi. La finalul lunii trecute, la Sinaia a fost organizat – de Institutul Naศional pentru Fizicฤ Nuclearฤ ศi Universitatea Bucureศti – Simpozionul Balcanic de Arheometrie. Simpozionul a dorit sฤ sugereze Ministerului Educaศiei instituirea unui program de studii privind conservarea patrimoniului cultural al României.
Arheometria ar trebui sฤ se încadreze în domeniul de interes strategic aศa cum de zeci de ani se întâmplฤ în marile centre cultural-ศtiinศifice ale lumii.