Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a dat un ultimatum de zece zile firmei elene care lucreaza la soseaua de centura a municipiului Timisoara, precum si la un tronson care face legatura dintre orasul de pe Bega si Lugoj, dupa ce s-au constatat mari intarzieri fata de graficul stabilit. Septimiu Buzasu, secretar de stat in MTCT, s-a declarat extrem de dezamagit de modul in care antreprenorul grec „JV Efklidis-Konoike-Aegek” a inteles sa-si respecte obligatiile contractuale.
„Am efectuat o vizita in teren si sunt extrem de dezamagit pentru ca am gasit doar doua puncte de lucru pe centura Timisoara, un singur punct de lucru pe lucrarea Timisoara-Lugoj si un punct de lucru in care se plomba, dar care nu este lucrarea de baza. Este clar ca lucrarea e mult intarziata, iar antreprenorul nu a facut nici macar efortul de a intra cel putin intr-un ritm normal de lucru”, a mai afirmat demnitarul.
Ca urmare, autoritatile romane i-au cerut conducerii firmei straine ca, pana in 23 mai, sa dovedeasca, prin documente, ca este solvabila. Mai exact, ca dispune de banii necesari continuarii lucrarii, in caz contrar urmand sa fie reziliat contractul. Secretarul de stat a acuzat ca firma recurge la „un fel de santaj” pentru ca stie ca Romania risca sa piarda finantarea japoneza, daca lucrarea nu se incheie pana in iulie 2007.
Pe de alta parte, reprezentantul firmei elene, Nikolas Sofatzis, sustine ca nici nu se poate vorbi despre renuntarea la acest contract, fiind in joc prestigiul companiei, clientul si tara in care firma doreste sa deruleze afaceri. Mai grav este ca reprezentantul Bancii Japoneze, care a acordat creditul Romaniei pentru angajarea lucrarii, crede ca este, practic, imposibil ca grecii sa termine lucrarea la data stabilita.
Mai trebuie spus ca lucrarea a fost demarata in urma cu trei ani, insa nu s-a realizat decat 35 la suta din proiect. Lungimea tronsonului de pe DN 6, Timisoara – Lugoj, este de 52,6 kilometri, investitia fiind de 26,5 milioane de dolari, iar pentru cei 12,6 km ai soselei de centura romanii platesc aproape 17 milioane de dolari.
Soseaua ocolitoare din nordul municipiului Timisoarei se doreste a fi o varianta care sa realizeze legatura pe tronsonul DN 6 Lugoj Ð Timisoara – Arad si care sa preia traficul greu pe relatia amintita. Antreprenorul lucrarilor este firma elena „JV Efklidis-Konoike-Aegek” (Grecia/Japonia), prin „JV EKAE” SRL, consultantul celor doua proiecte fiind „Construction Project Consultants Inc” Japonia, in colaborare cu alte doua firme de profil din Romania.
Fondurile provin dintr-un imprumut de la Guvernul japonez, iar pentru intarzierile mari fata de grafic, consilierii judeteni din Timis au propus penalizari zilnice de 8.000 de euro.