0.2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024
AcasăSpecialUltima sansa pentru fostul santier militar

Ultima sansa pentru fostul santier militar

Un singur investitor s-a inscris la licitatia pentru vanzarea pachetului de actiuni pe care statul il detine la Santierul Naval Mangalia. Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a inchis, la sfarsitul anului, „sesiunea” de precalificari. Si cum institutia a receptionat o singura oferta, privatizarea fostului santier militar va deveni, in cazul respingerii dosarului, o problema serioasa pentru OPSPI.

Statul a incercat de mai multe ori sa scape de „oaia neagra” a industriei militare. Fostul santier naval era denumit pe vremuri Sectia 1 si facea parte din colosul industrial din Mangalia, ce includea intreprinderi civile si militare. Desi s-a desprins de domeniul militar cu multi ani in urma, unitatea nu a reusit sa se integreze in economia de piata, in principal din cauza subordonarii in sistemul de stat. Practic, SNM a ramas singurul constructor de nave de stat din zona litoralului romanesc. Anul trecut s-a incercat o privatizare fortata. Precedenta licitatie de oferte organizata de vechea putere a fost aruncata la cosul de gunoi si s-a luat totul de la capat. Noua putere nu a facut mare branza. Din cei patru ofertanti inscrisi initial pe vremea PSD, au raspuns urmatoarei licitatii trei, pentru ca in prezent sa nu mai fie interesat decat unul. Scaderea interesului agentilor economici privati pentru actiunile SNM a venit ca urmare a birocratiei exagerate pentru precalificare. In fine, daca nici acum nu se va gasi un patron pentru santier, sunt toate sansele ca acesta sa ramana pentru totdeauna in portofoliul statului. Licitatia este programata pentru 24 ianuarie. Pretul de pornire oficial a fost fixat la 3,5 milioane euro. La aceasta suma se adauga obligatii investitionale ce aproape dubleaza suma initiala. Cei mai multi bani vor fi investiti, conform contractului, in modernizare si protectia mediului. Una dintre principalele activitati este, in prezent, taierea la fier vechi a navelor marinei. Flota de razboi maritima a fost injumatatita, iar in apropierea docurilor santierului vechiturile plutitoare isi asteapta cuminti randul la taiere. Cea mai mare realizare a santierului este fostul crucisator usor port-elicopter „Muntenia”, actualmente retrogradat la stadiul de fregata si denumit „Marasesti”.

Cele mai citite

Lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă li s-a ridicat controlul judiciar. Unde pot călători cei trei

Curtea de Apel București a acceptat scoaterea de sub control judiciar a lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă. Aceștia au dreptul să...

Lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă li s-a ridicat controlul judiciar. Unde pot călători cei trei

Curtea de Apel București a acceptat scoaterea de sub control judiciar a lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă. Aceștia au dreptul să...
Ultima oră
Pe aceeași temă