» Soarta marii companii se decide pe 20 iunie, cand Inalta Curte va decide daca consortiul Algoritm –Asociatia Salariala poate reintra in cursa pentru privatizare.
» Acuzata ca a dispus eliminarea ilegala a consortiului, AVAS a pierdut pe fond si in apel, instantele dispunand reluarea privatizarii.
Timp de aproape doi ani, privatizarea companiei de transport maritim CNM Petromin a fost inghetata din cauza unor procese aflate pe rolul instantelor din Capitala. Acum, acest litigiu se apropie cu pasi repezi de final, "episodul final" urmand sa se consume pe data de 20 iunie, cand este programat ultimul termen de judecata in recursul aflat pe rolul Inaltei Curti de Justitie si Casatie.
Toata povestea a inceput la finele lui 2005, cand Agentia de Valorificare a Activelor Statului (AVAS) a decis sa elimine un consortiu inscris in cursa pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni de la Petromin. Acest consortiu era format din firma Algoritm Consult SRL Bucuresti si Asociatia Salariala Petromin. AVAS si-a motivat decizia sustinand ca acest consortiu nu indeplineste una din cerintele legale pentru a participa la o astfel de actiune. A fost de fapt o chichita juridica de care Agentia a profitat, manifestand un interes subiectiv de a cauta un motiv de eliminare. Desi era mai mult decat absurd, AVAS a sustinut ca acest grup, Algoritm – PAS nu are experienta de minimum cinci ani in domeniul transportului maritim. Scuza era ridicola, avand in vedere ca din PAS fac parte angajati ai companiei Petromin, care impreuna "aduna" mai bine de 600 de ani vechime in domeniu. Juristii AVAS au profitat insa de faptul ca Asociatia Salariala fusese formata chiar in acel an, la cateva zile dupa ce fostul PAS isi incheiase existenta legala de cinci ani. Asadar, Agentia sustinea ca noul PAS nu are experienta ceruta si ca vechimea membrilor din asociatie nu are nici un fel de importanta.
Un proces lung
Imediat dupa eliminarea sa, consortiul Algoritm – PAS a atacat in instanta decizia AVAS, motivand ca aceasta masura a fost una ilegala. Judecata pe fond s-a desfasurat la Tribunalul Bucuresti si s-a incheiat cu o sentinta favorabila "eliminatilor".
Prin aceasta hotarare, instanta dispunea reluarea etapei de precalificare la privatizare, cu Algoritm PAS in calitate de ofertant. AVAS a facut apel si razboiul a continuat alte cateva luni la Curtea de Apel Bucuresti. Pe 20 aprilie a.c. aceasta a doua instanta s-a pronuntat de asemenea in favoarea consortiului.
Printr-o sentinta definitiva si irevocabila, se dispunea reluarea procedurii de privatizare de la momentul recalificarii, cu Algoritm – PAS in calitate de unic ofertant. Procedura se putea asadar relua imediat, chiar daca AVAS a facut recurs la Inalta Curte, instanta suprema a Romaniei.
Reprezentantii Agentiei au depus pe 20 mai o cerere prin care solicitau neexecutarea hotararii definitive si irevocabile emise de Curtea de Apel Bucuresti. Ulterior, dupa ce s-au intalnit cu cei din consortiu si au decis de comun acord sa astepte sentinta Inaltei Curti, reprezentantii AVAS si-au retras aceasta cerere de neexecutare. Interesant este ca in acest proces a intervenit, de partea AVAS-ului, armatorul grec Sotirios Emanouil, care solicita la randul sau ca grupului Algoritm – PAS sa nu ii fie permisa revenirea la privatizare.
Actiunea lui Emanouil este cel putin ciudata, avand in vedere ca el nu mai avea nici o calitate, decat cea de fost ofertant. Cetateanul elen incercase si el sa intre in cursa de preluare a actiunilor Petromin, dar fusese eliminat (chiar de catre AVAS!), dupa ce s-a dovedit ca scrisorile de garantie bancara depuse la dosar nu erau reale.
Sotirios Emanouil avea intr-adevar experienta mai mare de cinci ani in domeniul tranportului maritim, dar nu una de natura sa determine acceptarea sa. Astfel, s-a stabilit ca individul in cauza a fost principalul responsabil pentru falimentarea unui santier naval din America, si anume Fore River din orasul Quincy, statul Massachusetts. In mod cu totul surprinzator, lui Emanouil i s-a permis sa intervina in procesele de la Bucuresti, desi inca de la inceputul litigiului nu mai avea nici o calitate. Pe toata durata judecatii, Petromin s-a aflat la un pas de colaps, supravietuind in ciuda debitelor si a problemeelor existente. Indiferent de solutia instantei supreme, incheierea procesului este in beneficiul companiei, in sensul ca reluarea privatizarii ii va aduce si primul sau "patron".
SPECIALISTUL
» La limitele supravieTuirii
"Dupa aproape doi ani de repetate amanari, Petromin a primit de curand din partea statului cateva milioane de dolari, fonduri pentru repararea navelor Cavo Maleea si Cavo Matata. In ultimii ani, acestea au stat in Port la Agigea si, neeexistand bani pentru conservarea lor, au ajuns in stare avansata de degradare. Din fericire, s-a ajuns la concluzia ca este mai bine sa fie reparate si repuse pe apa, pentru a castiga bani. In ultima perioada, Petromin a acumulat noi datorii, formate in general din bani pentru plata personalului, chirii pentru statul la cheu si masuri de conservare. Societatea mai are in prezent cam 80 de angajati, jumatate fiind marinari pe cele doua nave, iar restul – personal de deservire a activitatii companiei. Obiectul de activitate al Petromin este din nou transportul maritim, dupa ce in trecut fosta administratie transformase compania intr-o societate agricola."
Adrian Mihalcioiu, lider sindical
CONSECINTE
» O salvare asteptata
Daca consortiul format din Algoritm Consult si Asociatia Salariala va castiga si aceasta ultima "runda", procedura de privatizare a marii companii va fi reluata. Ramas singur in "lupta" consortiul va avea si cele mai mari sanse de a prelua pachetul majoritar de actiuni al Petromin. In cazul in care va reusi acest lucru, grupul va avea obligatia de a respecta conditiile prevazute de lege, privind efectuarea de investitii. Algoritm a promis deja ca va demara imediat un program de constructii a sapte nave noi, urmand ca aceasta actiune sa fie coordonata de membri PAS, angajati ai Petromin cu o vasta experienta in domeniul transporturilor maritime.