Aventura ediţiei din acest an a Turului Ciclist al României a început ieri la Deva unde a avut loc prologul competiţiei – contratimp individual. Din cei 90 de sportivi care s-au anunţat iniţial, pe circuitul de la marginea oraşului, care a măsurat 3 km, au luat startul doar 79 de rutieri, o echipă din Ungaria şi una din Grecia anulându-şi venirea în ultimul moment.
Prologul Micii Bucle ar fi trebuit să fie parte din Zilele Devei – sărbătoarea localităţii ardelene la care ar fi trebuit să participle şi Julio Iglesias, în calitate de invitat special – dar din cauza problemelor financiare ale organizatorilor locali, manifestarea a fost amânată. „Ne-ar fi plăcut să avem şi sport şi muzică la Zilele Devei, dar ne-am obişnuit cu amânările de ultim moment. Suntem bucuroşi că măcar prologul cursei cicliste a avut loc, pentru că noi suntem mari amatori de ciclism”, a spus unul dintre cei aproximativ 30 de suporteri care au fost inşiraţi pe traseu.
După incheierea prologului, câţiva dintre susţinătorii rutierilor au venit şi la festiviatea de premiere care a avut loc în faţa sediului Eurosport DHS, cea mai mare fabrică de biciclete din România, pentru a-i vedea pe cei care au îmbrăcat primele tricouri. Dintre aceştia, câştigătorul cursei contracronometru (rutierii au plecat la diferenţă de un minut unul de altul, ordinea fiind stabilită prin tragere la sorţi), italianul Angelo Ciccone s-a ales cu tricoul galben. Tricoul alb, pentru cel mai combativ ciclist i-a fost atribuit celui de al doilea clasat, grecul Ioannis Tamouridis, tricoul verde, cu care este recompensat cel mai bun căţărător, i-a fost dat ocupantului locului al treilea, bulgarul Angelov Hristomir, tricoul roşu, pentru cel mai bun sprinter, a intrat in posesia moldoveanului Sergiu Cioban, iar Zoltan Sipoş, al cincelea clasat, a fost recompensat cu tricoul albastru, care se atribuie celui mai bun rutier român.
Echipă românească DHS de ciclism, în maximum doi ani
Iubitorii de ciclism din Deva s-ar fi bucurat să-i susţină şi pe reprezentanţii propriului oraş, dar culmea, deşi cele mai bune biciclete din România se fabrică aici, la Eurosport DHS, unul dintre sposorii Turului Ciclist al României care se poate lăuda cu o cifră de afaceri de 30 milioane de euro, localitatea ardeleană nu are propriul club de profil. „Intenţionăm ca în maximum doi ani să avem un club puternic de ciclism la Deva, mai ales că în acestă zonă oamenii iubesc mult această disciplină, indiferent că este vorba de şosea, mountainbike sau BMX”, a promis Niu Guanghui, patronul fabricii. „Am vrut însă să facem totul progresiv, şi mai intâi să ne consolidăm poziţia pe piaţa de biciclete atât din România, unde în prezent asigurăm mai mult de 75 la sută din piaţa de desfacere, cât şi în Europa. Acum, că am atins performanţa de a produce în jur de un milion de biciclete pe an, ne putem gândi şi la propriul club de ciclism in care suntem dispuşi să investim in jur de 10 la sută din profit”, a precizat managerul general al fabricii.
Etapa I, record de medie orară
Startul oficial al ediţiei din acest an a Turului Ciclism al României, cea de-a treia de când a fost inclusă în calendarul federaţiei internaţionale de profil (UCI), s-a dat astăzi, din centrul oraşului Alba Iulia, după o transbordare de 80 km de la Deva, din păcate intr-un cvasi-anonimat. A fost o cursă extrem de interesantă, pe un traseu Alba Iulia – Târgu Mureş care a măsurat 118 km, cu două sprinturi, două căţărări de categoria C, şi cu patru evadări din pluton. S-a alergat foarte tare, impresionând media orară ridicată înregistrată, în jur de 45 km/h (ceea ce inseamnă că cicliştii au atins şi viteze de 60 km/h), un adevărat record în ciuda vântului puternic din faţă pe care au trebuit să-l înfrunte rutierii. „Suntem bucuroşi că s-a rulat tare, aproape la fel ca intr-o cursă internaţională profesionistă, ceea ce înseamnă că cicliştii participanţi în Turul României ar putea face faţă şi într-o competiţie consacrată. Este un semn bun, că se merge în progres de la an la an”, a spus Vasile Selejan, secretarul general al FR de Ciclism şi Triatlon.
Un bulgar în frunte, după prolog şi prima etapă
Câştigătorul primei etape a fost bulgarul Yovcho Yovchev, care s-a instalat şi în fruntea clasamentului general, deşi în prolog a fost doar pe locul 15. Podiumul celei dintâi etape a fost completat de ucraineanul Artur Tsvietkov, locul second, şi italianul Fabio Masotti, poziţia a treia. În clasametul general, unde au fost luate în calcul şi rezulatele din prolog, Yovchev este urmat de italianul Biolo Gianpaolo şi ucrainianul Artur Tsvietkov. Tricoul galben i-a revenit lui Yovchev, tricoul alb lui Tsvietkov, tricoul vede italianului Bruno Rizzi, tricoul roşu lui Marcolina Piergiacomo (Italia), iar tricoul albastru lui Lucian Voinea. In clasamentul pe echipe conduce San Marco Concrete, urmată de Tuşnad Cycling Team şi Cycling Team Friuli.
Primele critici
Din păcate, dacă finişul primei etape a fost ca la carte, cu linia de sosire şi podiumul de premiere amenajate în centrul oraşului Târgu Mureş, în schimb organizarea prologului de la Deva şi a startului de la Alba au lăsat de dorit. Mai intâi circuitul pe care a avut loc cursa contracronomentru a fost ales la marginea oraşului, iar apoi startul s-a dat aproape fără public, din cauză că au lipsit cu desăvârşire orice materiale de promovare a evenimentului. „Este inadmisibil ca administraţia locală să nu promoveze un astfel de eveniment. Practic în piaţa publică de la Alba Iulia, cu câteva minute înainte de startul competiţiei, nimeni nu ştia ce se întâmplă. N-au fost prezenţi decât oamenii care întâmplător se aflau în centru la momentul startului. Păcat. La fel şi organizarea prologului. În loc să aibă loc în centrul oraşului Deva, ca o adevărată sărbătoare, a fost organizat într-o mahala”, şi-a declarat nemulţuirea Octavian Opriş, preşedintele de onoare al Federaţiei Române de Ciclism şi Triatlon.
Mâine etapa a doua – Tg Mureş – Reghin – Bistriţa – Vatra Dornei. (175 km)