17.1 C
București
joi, 19 septembrie 2024
AcasăSpecialTuristii constanteni, bataia de joc a firmelor fantoma

Turistii constanteni, bataia de joc a firmelor fantoma

Mirajul Occidentului atrage tot mai multi turisti constanteni. Pentru a ajunge in tarile visate, cei mai multi dintre ei apeleaza la agentii specializate. Din pacate, multe dintre acestea functioneaza fara sa respecte nici macar cele mai elementare norme in domeniu, astfel incat un sejur prin intermediul lor se poate transforma in cel mai negru cosmar.
In Constanta exista 32 de agentii membre in ANAT. In Regiunea Sud-Est a ANAT, care cuprinde judetele Constanta, Tulcea, Braila, Galati, Buzau si Vrancea, exista 72 de agentii membre. Numai in ultimele cinci luni alte 15 agentii au solicitat licentierea. Orice agentie de turism care se infiinteaza trebuie sa functioneze in baza unei licente de turism, emisa de Autoritatea Nationala de Turism. ANT are un reprezentant zonal care, impreuna cu reprezentantul Asociatiei Nationale Agentiilor de Turism (ANAT), participa la vi-zitarea agentiei de turism, pentru a verifica daca sunt indeplinite criteriile de licentiere prevazute de lege. "Verificam impreuna aceste criterii si urmarim ca agentia sa aiba un anumit standard de prezentare, impus si de lege, de altfel, dar cerut si de legea bunului-simt. Ca reprezentant al ANAT, sunt deseori surprinsa de nerespectarea unor cerinte dintre cele mai modeste, in sensul ca multi doresc sa deschida agentii in gherete, chioscuri, subsoluri de bloc etc., fara sa ia in calcul ca trebuie sa ofere conditii minime de confort si spatiu clientului caruia vor sa i se adreseze. Nu imi imaginez ca se poate face turism de calitate intr-o agentie care este amenajata sumar intr-un laborator foto, de exemplu, sau intr-un magazin. O agentie de turism nu este un magazin de haine si nici o alimentara – este locul in care iti doresti sa iti gasesti vacanta ideala si in care te astepti sa primesti consiliere si prezentarea unor variante in conditii de relaxare si buna dispozitie", spune Corina Martin, reprezentantul ANAT in regiune.

Recomandarile specialistilor

Reprezentantii ANAT recomanda clientilor care aleg o agentie de turism sa ia in calcul si conditiile oferite de aceasta, incepand cu amenajarea spatiului, continuand cu dotarea, confortul interior, existenta unui spatiu suficient pentru discutii cu agentul de turism si de studiere a ofertelor, experienta si profesionalismul agentilor de turism cu care discuti. In plus, aceasta trebuie sa puna la dispozitie materiale publicitare (brosuri, cataloage si chiar DVD-uri pe care sa se poata viziona destinatia solicitata). Nu in ultimul rand, conteaza curatenia, unele dintre agentii aratand de parca nu ar fi auzit vreodata de femei de serviciu.

Contract si asigurare

Multe agentii de turism dispar de pe piata, pentru ca nu indeplinesc conditiile mentionate. Cele care rezista trebuie sa respecte din ce in ce mai multe conditii si cerinte impuse de lege, dar si de piata. De exemplu, este obligatorie incheierea unui contract cu fiecare client, contract care sa stipuleze clar si raspicat obligatiile si responsabilitatile, dar si drepturile clientului, ca si pe cele ale agentiei. De asemenea, agentiile trebuie sa incheie asigurari impotriva falimentului si insolvabilitatii, asigurarea fiind pentru suma de 50.000 de dolari, garantand astfel fiecarui client posibilitatea de a se intoarce din excursie chiar si in situatia in care agentia, intre timp, a dat faliment sau a intrat in insolvabilitate. De asemenea, clientii ar trebui asigurati si pentru eventualitatea in care nu mai pot pleca in excursia achizitionata, caz in care penalizarile mari datorate agentiei sau companiei aeriene vor fi preluate de compania asiguratoare si nu vor fi suportate de client. Putine agentii respecta cu adevarat obligativitatea incheierii unui contract cu clientul, iar acesta nu stie, de multe ori, despre acest contract, ceea ce duce, de foarte multe ori, la situatii regretabile in care clientul poate ajunge, fara posibilitatea de a-si recupera banii in cazul in care nu i s-au acordat serviciile pe care le-a cumparat.

Clientii nu platesc contravaloarea serviciilor

Totodata, si agentia este acoperita prin acel contract in fata unora dintre clienti, care "uita" sa-si achite obligatiile financiare sau pretind ca au platit pentru anumite conditii de cazare, dar au beneficiat de conditii inferioare.
Mai mult decat atat, contractul trebuie semnat de catre agentul de turism si de catre client, intelegand ca turistul a luat cunostinta despre conditiile de excursie, ora prezentarii la aeroport sau autocar, gradul de confort al autocarului sau al hotelurilor incluse si nu se mai poate prevala de faptul ca nu a fost informat complet.

Raportari la Oficiul pentru Prevenirea Spalarii Banilor

Responsabilitatea agentiei este foarte mare, mai ales in cazul organizarii unor excursii cu autocarul, unde trebuie luate in calcul confortul asigurat de mijlocul de transport, profesionalismul soferilor, calitatea ghidului insotitor, optimizarea traseului si a hotelurilor incluse in circuit, atractivitatea obiectivelor turistice care se viziteaza, dar si multe alte detalii. In cazul rezervarii si vanzarii de bilete de avion, desi agentiile actioneaza numai ca intermediar intre client si compania aeriana, apar alte situatii care pot perturba derularea produsului vandut de agentie: falimentul inopinat si neasigurat al companiei aeriene, intarzierea unei curse aeriene care poate duce la pierderea cursei urmatoare, pierderea bagajelor. In aceste situatii in care clientul este tentat sa se indrepte cu reclamatii tot catre agentie, neintelegand sau necitind cu atentie conditiile de vanzare de bilete de avion pe care agentia trebuie sa i le prezinte inainte de plata biletului. Mai nou, a aparut si o lege care obliga agentiile de turism sa raporteze Oficiului National pentru Prevenirea Spalarii Banilor orice situatie in care un client achita servicii in valoare mai mare de 10.000 de euro cash. Acest lucru inseamna ca agentiile de turism sunt obligate sa deschida dosar fiecarui client in parte, dosar care trebuie pastrat in forma fizica in agentie timp de cinci ani.

Afisele ANAT

Alaturi de ANT, care nu are intotdeauna competente in sanctionarea unor agentii, pentru "asanarea" pietei si pentru impunerea unor conditii stricte de licentiere si verificare, intervine si ANAT, care doreste eliminarea agentiilor care dezonoreaza breasla si care desconsidera clientul, in ideea obtinerii unui profit indiferent in ce conditii. Au fost destule situatii in care unele agentii au incasat bani pe asa-zise vouchere de cazare, fara ca, in spatele incasarii, sa stea o rezervare reala. "Noi, agentiile de turism, suntem primele interesate de calitatea serviciului turistic oferit de celelalte agentii, mai ales ca ne dorim sa avem parteneri de piata seriosi si de reala calitate. De altfel, in curand veti vedea pe usa agentiilor membre ANAT un sticker care va preciza: «Aceasta agentie este membra ANAT» si aceasta poate insemna un plus de siguranta si de incredere atunci cand va veti alege agentul de turism", a precizat Corina Martin, presedintele ANAT Regiunea Sud-Est.

Cele mai citite

Consultări pentru Start-Up Nation 2024: TVA eligibil, obligații de creare locuri de muncă și întârzieri în plățile din 2022

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a organizat recent două sesiuni de consultare pentru stabilirea procedurii de implementare a programului Start-Up Nation 2024. La discuții...

Elena Lasconi promite transparență totală privind cheltuirea banilor Administraţiei Prezidenţiale

Preşedintele USR, Elena Lasconi, a declarat miercuri că, dacă va câştiga alegerile, va face publice toate cheltuielile Administraţiei Prezidenţiale şi va diminua bugetul acestei...

Planșeul Unirii: Risc major de prăbușire. Prefectul Capitalei convoacă săptămâna viitoare Comitetul pentru Situații de Urgență

Primarul general al Capitalei nu a semnat încă avizul de începere a lucrărilor Şeful DSU, Raed Arafat, împreună cu primarul sectorului 4, Daniel Băluță şi prefectul...
Ultima oră
Pe aceeași temă