21.8 C
București
sâmbătă, 21 septembrie 2024
AcasăSpecialTurcii și bulgarii au pus bețe-n roate trenului de Istanbul. De când...

Turcii și bulgarii au pus bețe-n roate trenului de Istanbul. De când se reia circulația și ce rute internaționale mai operează CFR Călători

După ani buni în care călătorii au fost nevoiți să se transbordeze cu tot cu bagaje, în toiul nopții, și unul în care circulația a fost oprită total, din iarnă românii vor putea merge din nou cu trenul în Turcia.

Trenul de Istanbul a fost pus în circulație imediat după 1989, ca alternativă de transport spre malul Bosforului a românilor „întreprinzători”. Chiar dacă, cu timpul, interesul pentru bazarul din Istanbul a scăzut considerabil, garnitura a continuat să circule și nu ducea lipsă de mușterii. Locul celor care în anii ‘90 mergeau la „aliș-veriș” (vânzare-cumpărare în turcește) a fost luat de turiști, pentru care Istanbulul reprezenta o destinație ieftină de vacanță. Între timp, odată cu venirea la putere a lui Recep Tayyip Erdogan, mai întâi ca premier, apoi ca președinte, orașul de pe Bosfor nu e mai ieftin decât Viena.

Primul hop a venit în 2005, când puhoaiele au luat pe sus podul feroviar de la Grădiștea. În consecință, trenurile merg spre Giurgiu pe la Videle, cu un ocol considerabil (115 km în loc de 85 km), iar călătoria durează aproape două ore. Nici acest inconvenient și nici lungile staționări de la bulgari nu i-au descurajat prea mult pe clienții trenului de Istanbul, pe care turcii îl botezaseră „Bosfor Expres”. Trebuie spus faptul că garnitura era compusă dintr-un vagon de dormit românesc, unul cușetă turcesc (unde și toaleta era turcească) și mai multe vagoane clasă, care se opreau la Sofia. În „vremurile bune”, garnitura includea și vagoanele de Salonic și Atena.

Transbordare în toiul nopții, din tren în autocar

Revenind, marile probleme au apărut însă în 2010, când turcii s-au apucat să modernizeze linia ferată de la frontiera cu Bulga­ria (Kapikule) până la Istanbul și au închis total circulația. În consecință, mergeai cu vagonul de dormit până la Kapikule, unde, în toiul nopții, trebuia să te dai jos cu tot cu bagaje și să te muți în autocar pentru a-ți continua călătoria spre Istanbul.

În fine, începând cu anul trecut, trenul nu a mai circulat deloc. Dar când se va relua circulația? „Trenul cu destinația Istanbul nu a mai circulat din cauza lucrărilor la infrastructura feroviară din Bulgaria și Turcia, care presupuneau transbordarea pasagerilor cu mijloace auto, pe timp de noapte, ceea ce crea disconfort. Turcia a finalizat lucrările, urmează și Bulgaria. Estimăm că legătura cu Istanbulul va putea fi realizată în planul de mers de tren 2016/2017”, au răspuns oficialii CFR Călători la solicitarea adresată de „România liberă”.

La capitolul trenuri interna­ți­o­nale, România nu stă strălucit, în mare parte din cauza stării precare a infrastructurii. La unele vagoane directe, cum ar fi cel spre München sau cel spre Veneția (care făcea 48 de ore până la Venezia Santa Lucia, pe malul lagunei), s-a renunțat, din cauza duratei mari a călătoriei și a costurilor ridicate.

Sunt însă rute care merg foar­te bine din punctul de vedere al încasărilor. Potrivit CFR Călători, cele mai solicitate destinații sunt Viena, Budapesta și Sofia. „În perspectivă, compania intenționează să pună la dispoziția călătorilor un tren spre Istanbul și să dezvolte numărul de legături spre vestul Europei”, precizează societatea.

Anul trecut, din cele aproximativ 55 milioane de călătorii cu trenul făcute de români, 220.000 au fost în trafic internațional. Tendința se menține și în acest an, când, din cele 22 milioane de călătorii efectuate în perioada ianuarie-mai, 66.000 au fost în străinătate.

Dacă în vestul țării traficul fero­viar internațional este în creștere, nu același lucru se poate spune despre legăturile cu țările din est – Ucraina și Republica Moldova. „Din cauza condițiilor geopolitice, trenurile cu vagoane de ecartament larg (care erau transpuse pe ecartament normal în stația Vadu Siretului): 382, 383 – “Bulgaria Expres”; 1003, 1004 “Minsk” și 1014, 1015 “Saratov” cu destinația Sofia/Varna/Burgas nu au mai circulat de doi ani. În actualul Mers de tren este asigurată, o dată pe săptămână, legătura Kiev-București și retur, printr-un vagon de dormit UZ. Acest vagon circulă în compunerea trenurilor 380 și 381 pe ruta București-Vadu Siretului și retur. Trenurile 380 și 381 au în compunere vagoane clasă CFR Călători, circulă zilnic și fac legătura în Vadu Siretului cu trenuri UZ care circulă la/de la Cernăuți, de unde călătorii au posibilitatea să călătorească spre Kiev sau alte destinații”, precizează CFR Călători.

CFR Călători. Așteptări mari de la trenul de Salonic

Dacă nu se mai circulă spre Istanbul, în schimb anul acesta a fost reluată legătura cu Salonic, însă doar în week-end și doar în perioada sezonului estival, după cum a anunțat „România liberă” încă de la mijlocul lunii mai. Circulația spre Salonic a fost reluată după aproape cinci ani de întrerupere, din cauza faptului că societatea feroviară elenă a recurs la măsuri de austeritate, care au presupus inclusiv eliminarea trenurilor internaționale.

Deocamdată, această legătură feroviară nu a atras foarte mulți turiști, însă oficialii CFR Călători au planuri mari pentru la anul. „Având în vedere că legătura cu destinația Salonic a fost întreruptă mai mulți ani, reintroducerea trenului a fost primită cu entuziasm de publicul călător. Săptămâna trecută, din cauza grevei feroviare din Grecia trenul a circulat numai până la Sofia și retur. Sperăm ca în sezonul estival 2017 să călătorească un număr cât mai mare de pasageri cu trenul la Salonic”, se arată în răspunsul societății feroviare de stat.

Program.Oferte tarifare

Pentru destinațiile externe, CFR Călători are următoarele oferte speciale: de la 39 de euro pe sens pentru ruta București Nord-Viena, de la 29 de euro pe sens pentru ruta București Nord-Budapesta, de la 19 euro pe sens pentru ruta Cluj-Napoca/Sibiu/Târgu Mureș-Budapesta, de la 15 euro pe sens pentru ruta Timișoara Nord-Budapesta. Aceste oferte sunt însă valabile doar dacă vă cumpărați din timp biletele. Din punctul de vedere al facilităților, în trenurile internaționale pasagerii au acces la prize pentru a încărca bateria laptop-ului, a tabletei sau a telefonului mobil. De asemenea, pe distanțe lungi, la trenurile Dacia, Ister și România, pasagerii pot alege să călătorească la vagoanele de dormit sau cușetă. În plus, pot lua micul dejun, prânzul sau cina la vagoanele-restaurant, aflate în compunerea trenurilor Dacia (doar în trafic intern deocamdată, până la Simeria) și Ister (cu destinația Budapesta).

Cele mai citite

Economia mondială arată ca în anii 1920, declară șefa Băncii Centrale Europene

Christine Lagarde spune că există paralele între cele două perioade, dar azi avem instrumente să gestionăm schimbările structurale Economia globală se confruntă cu fisuri comparabile...

Economia mondială arată ca în anii 1920, declară șefa Băncii Centrale Europene

Christine Lagarde spune că există paralele între cele două perioade, dar azi avem instrumente să gestionăm schimbările structurale Economia globală se confruntă cu fisuri comparabile...
Ultima oră
Pe aceeași temă