Aygo, C1 și 108 sunt tripleții de oraș cu temperament diferit, care nu seamănă la înfățișare, dar ies mândri pe poarta fabricii Kolin din Cehia. Dacă Toyota a optat pentru o poziționare mai tinerească, iar Peugeot-ul pare îmbrăcat la costum, Citroën-ul, care a ajuns în sfârșit și în România, mizează pe un aer chic și nonconformist, pentru a-i seduce pe cei aflați în căutarea unui antidot pentru problemele din traficul urban cotidian.
Chiar dacă nu are carisma câștigată pe platourile de filmare și nu numai – de 2 CV-ul din anii ’50, C1 încearcă cu succes să întoarcă priviri și să genereze zâmbete cu silueta sa seducătoare. Blocurile optice față duble, supraetajate, cu „ochi“ bulbucați, ca pe o probă specială de noapte din WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), aduc, ce-i drept, cu Nissan Juke, însă conferă atâta optimism și jovialitate, încât fac mașina inconfundabilă în peisajul urban dominat de linii clasice și sobre. Apoi, cei 3,46 metri din bară în bară (Peugeot 108 – 3,48 m, Fiat 500 – 3,55 m, VW Up – 3,56 m, Renault Twingo – 3,6 m) și raza de bracaj de 4,8 metri te asigură că C1 nu se laudă degeaba că este un erou urban. Iar spatele abrupt, nu atât de lucrat ca la Aygo, te lasă puțin pe gânduri, semănând cu cel al lui 108, dar și cu Smart ForFour, înainte de a te convinge că este un Citroën 100%, cu rafinamentul blocurilor optice.
Temperament conservat
Dacă nu ați avut ocazia să încercați prima generație C1 (2005-2014, cu facelift-uri în 2009 și 2012), este imposibil ca citadina să nu vă fi atras atenția cum se strecoară și se pierde în trafic. Iar a doua generație a păstrat și îmbunătățit acest temperament exploziv. Când întorci cheia în contact și de sub capotă răzbate un sunet de motocoasă, nu te gândești sub nicio formă că cei 82 de căluți, dezvoltați de motorul de 1.2 litri, în 3 cilindri, cu tehnologie PureTech, pot fi așa nărăvași. E suficient, însă, să pleci de câteva ori de pe loc, să vezi cum urcă fără frică în ture și să constați că îți poți pierde permisul pe trei luni și în treapta a II-a, pentru a-ți schimba radical părerea.
În primele trei trepte, mașinuța accelerează impecabil, iar timoneria facilitează schimbările rapide. Frânele noi, mai puternice, sunt de încredere. Suspensia face un bun compromis între confort și stabilitate, nezdruncinând prea tare nici măcar în cazul abordării limitatoarelor de viteză de pe străzi la 40-50 km/h… cu scopul nobil de a merge cât mai cursiv, pentru a obține un consum cât mai mic. Iar direcția asistată electric, chiar dacă la viteze mici pare de jucărie, la peste 70-80 km/h se întărește suficient.
La încheierea testului, computerul a indicat un consum, aproape exclusiv urban, de 5,1 litri/100 km. Este adevărat, am folosit câteva tehnici de condus economic pentru a obține o valoare atât de bună, dar fără a exagera. Și este adevărat și faptul că, pe stilul ”dă-i și fugi”, apetitul motorașului poate ajunge la 9-10 litri/100 km. Însă, în viața de zi cu zi, nu vă aleargă nimeni.
Viața la bord
După circa 70 km parcurși în oraș la bordul lui C1 1.2 PureTech, am rămas plăcut impresionat de confortul scaunelor față dintr-o bucată, care insuflă o adiere de ”scoică” de raliu. Împiedică puțin vizibilitatea la datul cu spatele, dar compensează categoric la capitolele ergonomie și suport lateral. Spațiul este mai mult decât suficient pentru un șofer și un pasager de 1,8–1,9 m, iar în spate pot călători, necontorsionați prea tare, chiar și doi adulți. Portbagajul de 196 litri poate înghiți un bax de apă și două sacoșe de cumpărături, dar, prin rabatarea banchetei, spațiul de depozitare poate ajunge la 780 litri.
Viața la bordul lui C1 este îmbunătățită de echipamentele standard și opționale, printre care se regăsesc sistemul multimedia, cu ecran tactil și funcție MirrorLink (adică, se sincronizează și preia aplicațiile de pe smartphone-ul dvs., inclusiv Google Maps), pilotul automat (fiind o mașinuță de oraș, în 95% din timp, e inutil, dar și dacă ieșiți puțin la drum…), sistemul de frânare automată în caz de urgență sau camera video pentru marșarier. Și, nu trebuie neglijată versiunea AirScape, care dispune de acoperiș amovibil electric, din material textil, care transformă C1 într-o mică decapotabilă urbană.
Este suficient să pleci de câteva ori de pe loc, să vezi cum urcă fără frică în ture și să constați că îți poți pierde permisul pe trei luni și în treapta a II-a, pentru a te convinge de temperamentul Citroën-ului C1.
5,1 l/100 km a fost consumul obținut în urma testului desfășurat pe un traseu preponderent urban, de circa 70 km.
Date tehnice CitroËn C1 1.2 PureTech
Lungime (m) 3,46
Lățime (m) 1,61
Înălțime (m) 1,46
Greutate (kg) 940
Cilindree (cmc) 1.199
Putere (CP/rpm) 82/5750
Cuplu (Nm/rpm) 118/2750
Accelerație 0-100 km/h (s) 10,9
Viteză maximă (km/h) 170
Consum mediu mixt (litri/100 km) 4,3