Luni, la sediul Ministerului Economiei si Comertului se va desfasura licitatia pentru privatizarea Santierului Naval Mangalia. Fostul santier militar este dorit de trei companii autohtone, doua din Constanta si una din tara. 2X1 Cape Midia Shipyard si Daewoo Mangalia Heavy Industries sunt doua santiere navale cunoscute, iar al treilea ofertant, Grupul Energetic Tender, nu pare sa aiba nici o legatura cu domeniul naval. Pretul fixat de stat este de 3,5 milioane euro, suma ce nu include si datoriile pe care le-a acumulat unitatea la bugetul de stat. Viitorul proprietar este obligat prin contractul de privatizare sa vina cu o multime de bani in unitate. In primul an, statul cere o investitie de 2,5 milioane euro pentru modernizare si eficientizarea activitatii, iar in urmatorii doi ani patronul trebuie sa faca o „infuzie” de inca un milion de euro. Altfel spus, „nota de plata” totala se ridica la 6 milioane euro. Plus inca cateva miliarde de lei vechi, reprezentand datoriile santierului la bugetul de stat si furnizori, si deja „traditionala” obligatie de protectie a mediului, investitie evaluata de stat la 500.000 euro. Si pentru ca suma sa se rotunjeasca pana la fix 7 milioane euro, contractul mai include un capital de lucru „modic”, in valoare de 500.000 euro.
Partea buna este ca intreprinderea are inca comenzi, ce-i drept pentru nave de mici dimensiuni. In schimb, fostul santier militar a pierdut contactele cu marina de razboi. Un alt avantaj este faptul ca ministerul vinde intregul pachet de actiuni si, prin urmare, noul actionar devine, in acelasi timp, si unicul. In prezent, unitatea supravietuieste din comenzi civile si activitati de dezmembrare a vaselor militare scoase din uz. De altfel, doar acest lucru mai leaga fostul constructor de nave de razboi de marina militara.