Un numar mare de constanteni au participat, ieri, in portul militar, la ceremonialul de primire a Fregatei „Regele Ferdinand”. Familiile marinarilor au indurat gerul si vantul puternic, dar dorinta de a-i revedea pe cei plecati pe mare a fost mai mare decat vremea nefavorabila.
Personalitatile au lipsit de la evenimentul anului in marina militara. In afara de secretarul de stat in MApN Ioan Ion si comandantii marinei, nici un om politic local sau parlamentar nu s-a incumetat sa indure frigul pe chei. Chiar si asa, intoarcerea fregatei romanesti din prima misiune reala sub comanda NATO, a fost sarbatorita asa cum trebuie de militari. „Regele Ferdinand” si-a facut aparitia din ceata si, flancata de o vedeta rapida si doua remorchere, a acostat gratios in sunetul sirenelor si acordurile fanfarei. Desi a petrecut trei luni pe mare si s-a luptat cu mai multe furtuni puternice, fregata arata impecabil. Instalatiile de bord au functionat impecabil, iar „Regele Ferdinand” a confirmat inca o data arta britanicilor in constructia de nave militare.
Nu l-au uitat pe Bogdan
Imediat dupa ce a pasit pe pamant romanesc si a dat raportul, comandorul Sorin Learschi, comandantul fregatei, a dat ordinul „Descoperiti!” si a tinut impreuna cu echipajul un moment de reculegere in amintirea sublocotenentului postmortem Bogdan Iordache. Acesta a decedat pe 7 decembrie la bordul navei in urma unei afectiuni cerebrale. Prima misiune sub comanda occidentalilor s-a soldat, din nefericire, cu o victima.
Voiaj-maraton
Fregata „Regele Ferdinand” a parasit Portul Constanta pe 5 octombrie pentru a se alatura flotei NATO din Mediterana. „Active Endeavour 2005” este o operatiune de patrulare in zona occidentala a Marii Mediterane pentru descurajarea actiunilor teroriste si controlul traficului de nave. Inaintea intrarii in dispozitiv fregata a fost inspectata de occidentali cu ocazia ultimei escale din Turcia. Traseul parcurs de nava a fost secret pentru a nu periclita misiunea. Nu s-au petrecut evenimente deosebite, dar echipajul a fost pregatit pentru a face fata oricarei situatii-limita. Operatiunea s-a desfasurat cu glontul pe teava. Numai ca de aceasta data inamicul a fost marea. Chiar din primele zile, Mediterana a pus la grea incercare nava si oamenii. „Regele Ferdinand” a trecut prin trei furtuni puternice. Misiunile de patrulare au insumat peste 7.500 de mile marine parcurse si un timp de navigatie de 800 de ore.
Cea mai lunga noapte
„Noaptea de ieri a fost cea mai lunga. Imediat ce am trecut Bosforul, toti au devenit nerabdatori sa ajunga acasa”, a declarat comandorul Sorin Learschi. Cat despre amintirile mai putin placute, comandantul a ales una din furtunile care au epuizat echipajul: „Toata nava era acoperita cu un strat gros de sare si tremura din toate incheieturile. A durat cateva zile”.