Dacă alte firme au dat afară pe capete angajaţi, au tăiat din costuri şi au renunţat la planurile de dezvoltare, în industria IT lucrurile au mers înainte. Antreprenori tineri, de până în 30 de ani, care şi-au clădit afaceri sănătoase, au rezistat cu brio recesiunii. Au inovat şi astfel au înregistrat vânzări de milioane de euro.
Au în jur de 30 de ani, sunt pasio-naţi de tehnologie şi deja au pus la punct business-uri de milioane de euro, pe care au reuşit să le dezvolte în plină criză. Tinerii antreprenori Mihai Pătraşcu, George Lemnaru şi Bogdan Tudor au ales să rămână în România şi să dezvolte proiecte relevante, unele chiar la nivel internaţional, iar dacă lucrurile vor merge bine vor încerca să aducă acasă şi alţi specialişti de vârsta lor plecaţi peste hotare. Până acum, cei trei au demonstrat că şi la noi se pot face afaceri sustenabile, fără ca la mijloc să se găsească contracte cu statul sau conexiuni dubioase cu lumea politică.
Vânzări de 10,5 milioane euro
Pe Mihai Pătraşcu (29 de ani) l-am găsit în mansarda magazinului evoMag, înconjurat de o echipă tânără şi entuziastă. Se prezintă simplu: „Mihai”, întinde mâna, zâmbeşte şi lasă pe mai târziu schimbul de cărţi de vizită. Deduci repede că e un tip uşor abordabil, modest, prietenos. Motto-ul de pe site-ul său, „Uşa mea este mereu deschisă”, se confirmă şi în realitate.
EvoMag este un magazin online, care vinde peste 30.000 de produse din domeniul IT&C. A fost înfiinţat în urmă cu şapte ani, când vânzările aveau loc doar online. În plină criză, Mihai a decis totuşi să îşi extindă afacerea şi să deschidă un showroom, unde să poată fi expuse produsele aflate la vânzare pe site. „Dacă ar fi fost după mine, aş fi păstrat magazinul doar în online, dar am urmat trendul şi am deschis un showroom. În România, clientul are nevoie să ştie că exişti. Vrea să vină să vadă, să testeze, iar apoi, dacă are încredere, începe şi cumpără de pe site”, explică Mihai strategia. Ulterior, această decizie s-a simţit şi în vânzări, care au început să crească. De la o cifră de afaceri de 8,5 milioane de euro în 2010, anul trecut firma a înregistrat vânzări de 10,5 milioane de euro. „Showroom-ul a fost o investiţie destul de mare, a fost destul de greu, dar în cele din urmă ne-am atins target-ul. Pentru la anul, nu m-aş hazarda să avansez cifre mai mari. Lumea a ieşit în stradă, e an electoral, iar lucrurile astea vor avea impact şi asupra puterii de cumpărare”, consideră Mihai.
Pasul 1: Firmă de dormitor şi calculatoare întinse prin toată casa
Când a pornit evoMag, Mihai abia împlinise 22 de ani, dar avea deja destulă experienţă în muncă. A lucrat încă de la vârsta majoratului, la început în firma unui prieten, apoi în diverse proiecte IT, ca programator. „Momentul în care am început să lucrez a coincis cu divorţul părinţilor mei. Am zis că trebuie să fac ceva cu mine şi, cum eram pasionat de calculatoare, am găsit refugiu în asta”, spune Mihai. În prima firmă în care a fost angajat asambla calculatoare, apoi le vindea. „Totodată, aveam şi contracte de mentenanţă cu diverşi clienţi”, spune Mihai. Mai târziu, când firma prietenului a dat faliment, Mihai a încercat să dezvolte o reţea de internet pentru cartierul Titan. „Aşa am intrat în contact cu foarte mulţi oameni, am început să merg la ei acasă şi să îi cunosc bine pe fiecare. Mi-am făcut cunoştinţe, mi-am dezvoltat spiritul de a cunoşte şi de a vorbi cu oamenii, iar asta m-a pregătit şi pentru munca din vânzări de mai târziu”, povesteşte Mihai.
Ideea evoMag a venit de la un proiect mai vechi, respectiv un site: www.vreaulaptop.ro, care între timp nu mai există.„Era destul de greu să te nişezi doar pe laptopuri şi n-a mers”, explică Mihai. După ce a extins aria de produse pentru vânzare, a început să prindă contur firma EvolutionSystems, devenită evoShop şi, ulterior, evoMag. Când îl întrebi cu ce capital a pornit la drum, Mihai dă din umeri.
„Aveam firma la mine în dormitor, era plin de calculatoare prin toată casa. N-am avut aproape nici un ban, am făcut totul cu ajutorul prietenilor şi toţi care au pus umărul atunci lucrează acum în firmă”, spune Mihai.
Nebun după feedback-ul clienţilor
De atunci şi până acum, Mihai a căpătat experienţă în piaţă şi a învăţat că pentru a face faţă „coloşilor” (competitorul său direct este eMag, care aparţine omului de afaceri Sebastian Ghiţă) este foarte important să fii orientat către client. „Am mers foarte mult pe seriozitate şi am ţinut cont de reacţiile clienţilor. Sunt nebun după feedback-ul lor. Sun clienţii, îi întreb dacă sunt mulţumiţi, dacă apare vreun necaz, sunt acolo să dau un punct de vedere”, spune Mihai. Ca şi în 2010, şi anul acesta produsele cele mai căutate de cumpărători au rămas mini-laptopurile. „Încă doi-trei ani va mai fi aşa pe piaţa din România, apoi se vor vinde masiv tablete şi smartphone-uri”, apreciază Mihai.
Într-un an, evoMag vinde peste 10.000 de laptopuri şi aproximativ 2.000 de tablete. „Mă simt norocos că lucrurile merg aşa de bine. Lucrez 16 ore pe zi, mă odihnesc doar duminica, dar ceea ce fac mă hrăneşte. Nici nu te mai gândeşti cum a zburat timpul. Întotdeauna ai ceva de făcut”, zice el.
După Mihai, piaţa de e-commerce va creşte cu 25-30% în următorii ani, pentru că a mai rămas încă loc destul pe piaţă. „Românii vor să aibă ultimele noutăţi şi în materie de tehnologie, gadgeturi, şi când vine vorba de haine, ceasuri, jucării. Dacă aveţi idei, apucaţi-vă de afaceri”, îndeamnă Mihai.
Investiţie de două milioane de euro
Un alt tânăr de succes este George Lemnaru (30 de ani), inventatorul jocului de strategie şi geopolitică eRepublik. Ca şi Mihai, George spune că „se poate să devii tânăr antreprenor şi fără să ai averi, pile, contracte cu statul”. Chiar şi în România. „De fapt, asta e provocarea, să reuşeşti în România, pentru că aici este şi mai greu decât în străinătate”, spune George, care speră ca în viitorii ani piaţa de IT să crească în România şi emigranţii să se întoarcă.
„Lipsa capitalului atunci când vrei să porneşti o afacere este o scuză pentru mulţi tineri. Dacă gândeşti proiecte la nivel mondial, s-ar putea să îţi iasă şi să atragi astfel investiţii”, spune George. În cazul lui, de exemplu, după ce a gândit jocul de strategie eRepublik, sarcina de a atrage bani pentru dezvoltarea proiectului i-a revenit unui tânăr investitor francez. „I-a plăcut proiectul şi a reuşit să atragă investiţii de peste două milioane de euro”, povesteşte George. Din 2007, jocul s-a îmbunătăţit constant, iar în acest moment 47 de oameni lucrează la dezvoltarea lui. „Patruzeci dintre ei sunt aici, în Bucureşti, iar şapte în Madrid”, spune George.
200.000 de utilizatori
Nici nu termină bine de vorbit, că pe uşă intră Mihai, product manager şi „fost preşedinte al României”, un tip tânăr, firav, extrem de politicos. „Eu am plecat, s-ar putea să nu mă mai întorc la birou, vorbim la telefon dacă e ceva”, îi transmite el scurt. Cam asta e ideea eRepublik. Dacă în viaţa de zi cu zi nu oricine poate fi politician pentru a schimba lumea, în eRepublik se poate. Jucătorii eRepublik sunt din 43 de ţări ale lumii şi au şansa să ajungă politicieni, să se instaleze la preşedinţie, să conducă afaceri. Totul într-o singură lună. „eRepublik” este un simulator geopolitic, care le permite cetăţenilor virtuali să creeze o nouă economie, o nouă societate sau să poarte războaie cu alte naţiuni pentru diferite cauze.
Dai bani şi ajungi preşedinte
Pasionat de economie şi politică, tânărul antreprenor s-a gândit să creeze online un simulator politic, o şcoală, de unde oricine să poată învăţa reguli de conducere. „Foarte multe lucruri, şi bune şi rele, se învaţă prin joc: cum convingi oamenii să te voteze, cum îi manipulezi, cum îi faci să manipuleze alţi oameni, cum rezişti tentaţiei de a fi corupt”, spune George, catalogând eRepublik drept un joc dur şi realist datorită mecanismelor sale, care se apropie de cele din viaţa reală. „Poate cel mai interesant lucru pe care îl poţi învăţa este cum să îţi asumi responsabilitatea propriilor rezultate. Asta pentru că în viaţa reală avem deseori tendinţa să dăm vina pe cei din jur (colegi, prieteni, politicieni etc.) pentru propriile nereuşite”, explică George.
Cum şi-a atras rapid utilizatori, ajungând acum la 200.000 de înscrişi, jocul a început să aducă şi profit. „Chiar se pot câştiga bani dintr-un joc de strategie, pentru că vindem «gold». Intri gratuit în joc, dar dacă vrei să avansezi mai repede şi să obţii nişte ajutoare, plăteşti”, explică George. Pentru statut social şi putere, inclusiv în mediul virtual, „cetăţenii” ajung să cheltuiască sume mari de bani, iar pentru unii jocul devine dependenţă. „Într-adevăr, avem tendinţa să exagerăm atunci când ne place un lucru. Dar soluţia nu cred că este să nu mai facem prăjituri gustoase pentru că sunt oameni care exagerează. Ca şi game designer trebuie întotdeauna să creezi jocuri de calitate”, spune George.
De la un birou minuscul la 2 milioane de euro cifră de afaceri
Tot în industria IT s-a lansat şi Bogdan Tudor (33 de ani), care a pus la punct o companie ce oferă servicii externalizate de IT. În anii de criză, 2008-2010, când alte companii puneau lacătul pe uşă, Class IT, compania condusă de Bogdan Tudor, s-a aflat în plină dezvoltare, spre exemplu şi-a dublat personalul, a deschis noi birouri în ţară, şi-a mărit portofoliul, a început să colaboreze cu companii din Marea Britanie şi Cehia. Nu întâmplător, a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri care a depăşit două milioane de euro.
Printre clienţi săi se numără acum Astra Asigurări, Cargill, Deloitte, Coca-Cola Hellenic, MSD sau Zentiva.
„Am pornit la drum în 2001, cu un singur angajat şi un birou minuscul, şi astăzi suntem o echipă de peste 115 specialişti. Profitul nu este însă foarte mare pentru că reinvestim cea mai mare parte în echipamente, sisteme performante de lucru sau în certificare şi training pentru angajaţi”, spune Bogdan. Ca şi ceilalţi tineri antreprenori, recunoaşte că nu e uşor, mai ales într-un domeniu în care competiţia este acerbă. „Piaţa de outsourcing va avea un trend ascendent accelerat, deoarece multe companii au început să înţeleagă beneficiile pe care le aduce externalizarea. Singura şansă de a rezista şi de a te creşte în această piaţă este să dezvolţi servicii mai bune decât concurenţa”, spune Bogdan.
Marketingul şi vânzările au resuscitat industria IT
Industria IT din România s-a dezvoltat într-un ritm ameţitor în ultimii 12 ani. Numărul utilizatorilor de internet aproape că s-a triplat, ajungând la opt milioane. „Să nu uităm că România a avut unul dintre primele calculatoare din lume, creat în 1957. Industria a avut însă o cădere majoră în anii 1990, nu pentru că ne lipseau specialiştii, ci pentru că nu aveam acoperite zonele de marketing şi vânzări”, spune Varujan Pambuccian, specialist în IT şi membru în Comisia pentru tehnologia informaţiei în Parlament. După o stagnare a industriei care a durat aproximativ zece ani, domeniul IT şi-a revenit spectaculos. „Au fost mulţi ingineri şi programatori care au plecat în străinătate şi care apoi au trimis contracte în ţară, ceea ce a făcut ca industria să înregistreze o creştere firească”, mai spune Pambuccian. Astăzi aproape că nu mai există firmă care să nu aibă un website. Totuşi, încă puţine companii (aproximativ 7,51%) recurg la vânzările online.
Cine vă poate ajuta să porniţi o afacere
Cei care nu ştiu cum să pornească o afacere de la zero se pot consulta cu un business angel. Acesta este un investitor care deţine resurse financiare şi experienţă în management. Rolul lui este să ofere suport financiar proiectelor mici de afaceri care nu pot accesa uşor un alt tip de finanţare (credite bancare, investitori instituţionali). În general, antreprenorii care apelează la grupurile de investitori de tip Business Angels nu au nevoie de investiţii mari. Se pot începe afaceri în domeniul serviciilor, IT, comunicaţii, turism.