12.5 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăSpecialTIFF, duplex Cluj-Sibiu

TIFF, duplex Cluj-Sibiu

Din 4 pana in 6 iunie, grosul invitatilor de la Cluj-Napoca, ai TIFF-ului sunt transportati la Sibiu, pentru a fi pe urma din nou mutati la Cluj.
Ce-i uneste pe Ion Popescu Gopo, Neil LaBute si Nicolas Roeg? In afara de TIFF, probabil nimic. Editia din acest an a Festivalului International de Film Transilvania a reunit filme din creatiile celor trei in sectiunea "3×3", una dedicata acestor trei regizori, fiecare dintre ei fiind prezentat cu trei filme.
Este totodata al treilea an in care Neil LaBute este invitat la Cluj, dar pana la urma nu mai ajunge din cauza filmarilor. Anul acesta a anuntat in ultimul moment ca nu va fi aici, pentru ca a inceput filmarile la "Lakeview Terrace". Dar chiar daca LaBute nu a fost la Cluj, filmele lui prezentate aici – "Sora Betty" ("Nurse Betty"), "In compania barbatilor" ("In The Company of Men"), "Forma lucrurilor" ("The Shape of Things") –, in special "In compania barbatilor" au facut senzatie.
Vedeta incontestabila a acestei editii a fost clar cineastul britanic Nicolas Roeg, si acesta fiind la a treia invitatie pe care, in sfarsit, o accepta. De altfel, Roeg nu este la prima lui vizita in Romania. La inceputul anilor ‘90 a realizat la Bucuresti filmul "Two Deaths" ("Doua morti"), care il avea in distributie, printre altii, pe Ion Caramitru. Nu degeaba a zis Roeg, inainte de proiectia celui mai recent film al sau, "Puffball", ca se simte in Romania ca acasa.
Roeg si-a facut mana ca operator, punandu-si semnatura pe imaginea unor filme care nu mai au nevoie de nici o prezentare: "Lawrence al Arabiei", "Departe de lumea dezlantuita", "Fahrenheit 451".
Roeg a debutat cu ceva ce s-a dorit a fi un documentar despre trupa "The Rolling Stones", dar a iesit o pelicula plina de violenta si sexualitate.
La Cluj, Nicolas Roeg a venit cu trei filme, din perioade diferite: "Rataciti in desert" ("Walkabout"), din 1971, filmul care a ramas pana acum preferatul celor care le-au vazut pe toate, "Nu privi acum" ("Don’t Look Now"), din 1973, si mult mai recentul "Puffball" ("Puffball"), care a fost prezentat aici in premiera mondiala si care a placut aici in aceeasi masura in care nu a placut. Unii l-au considerat "excelent", altii – la fel de numerosi sau poate mai numerosi – l-au considerat o "duda", asta conform scarii valorice impuse de organizatorii festivalului. Nici presa – ma refer la editiile de Transilvania ale cotidienelor centrale – nu s-a aratat prea incantata de acest film al lui Roeg. Pe de alta parte, nimic nu ar trebui sa ne mire, din moment ce si despre filmul "4 luni, 3 saptamani si doua zile" s-a scris ca ar fi doar pentru amatorii de senzatii tari.
Nicolas Roeg, care a plecat din Cluj luni seara, dupa proiectia filmului din 1973, si dupa ce i s-a oferit un trofeu pentru intreaga cariera, s-a aratat placut surprins de caldura cu care i-au fost primite aici filmele, mai ales ca "Puffball" nu mai fusese vazut de nimeni pana acum, cu exceptia producatorilor si a catorva distribuitori. In plus, regizorul a si pastrat tot timpul un aer de mister asupra filmului, nespunand nimic despre el. Asa se face ca, daca au aparut cateva articole despre aceasta pelicula, fiecare din ele spunea altceva si nici unul nu spunea de fapt ce se intampla in film. "O poveste despre oameni ingrozitori, care ajung intr-un tinut groaznic", caracterizeaza regizorul cea mai recenta creatie a sa, continuand prin a sustine ca nu ii pasa de mesaj, nu il intereseaza sa faca filme cu mesaj, cat sa spuna adevarul.
Cat despre "Nu privi acum", un film realizat dupa un roman de Daphne de Maurier, Roeg si-a amintit ca a fost filmat intr-o perioada foarte misterioasa. La fel de misterioasa ramane si celebra secventa de sex dintre Donald Sutherland si Julie Christie, o scena mai cunoscuta, iar la Cluj, mai mediatizata chiar decat filmul. Roeg, in interviul dat pentru "Aperitiff", "cotidianul" TIFF, a marturisit ca nici macar nu-si mai aminteste ca a fost o scena de sex in acest film. De ce insa ii mai framanta inca pe unii daca Christie si Sutherland au facut-o sau nu pe bune, nu as putea sa va spun. Cert este ca secventa respectiva ramane probabil una dintre cele mai bine realizate, mai senzuale din colectia de erotisme ale cinemaului mondial.

Piata Mica, epicentrul TIFF-ului sibian
TIFF-ul sibian a debutat oficial luni seara, cand la Pavilionul CCE, un cort amplasat vizavi de Teatrul "Radu Stanca", a fost proiectat in premiera nationala cel mai recent film al lui Radu Gabrea, "Cocosul decapitat", ecranizare a romanului omonim al scriitorului Eginald Schlattner, care locuieste (cand nu e ocupat cu conferintele in spatiul german) in satul Rosia, la cativa kilometri de Sibiu. Pentru ca filmul s-a turnat la Sibiu, Talmaciu si Fagaras, Radu Gabrea a dorit sa aiba la premiera nu numai echipa internationala cu care a lucrat, dar si cat mai multi locuitori-"colegi", drept pentru care unii cinefili sibieni care-si cumparasera abonament pentru toate proiectiile festivalului n-au mai prins loc in sala. Turnat anul trecut si fiind o coproductie cu multe participari internationale, "Cocosul decapitat" reface universul lumii sasesti din Transilvania, basculat de momentul 23 august 1944, preluand din amplitudinea romanului acele personaje si situatii mai usor de tratat cinematografic. Filmul e astfel mai schematic si mai usor de digerat de publicul strain (e si vorbit in germana), putand fi cu usurinta si cu succes difuzat de marile televiziuni europene. Pentru tinerii romani el poate fi perceput efectiv ca un film strain, lumea sasilor de odinioara fiind pentru ei rupta din romane.
Luni seara au mai fost proiectate in acelasi timp alte doua filme. "Hartia va fi albastra", programat la cinematograful Arta, care e mai izolat, a avut doar vreo 20 de spectatori, desi regizorul Radu Muntean si directorul de imagine Tudor Lucaciu venisera sa-l prezinte, pentru ca grosul spectatorilor erau la cinematograful in aer liber din Piata Mica unde pot vedea filme gratis chiar si daca stau la o bere pe la terasele din jur. O intreaga echipa venit de la Cluj-Napoca sa prezinte filmul britanic "I Really Hate My Job": producatorul, scenarista, actritele Oana Pellea si Alexandra Maria Lara. Oficiile de gazda le-a facut Tudor Giurgiu, revenit la matca dupa demisia de la TVR. Tudor Giurgiu, ca si actualul director al TIFF-ului, Mihai Chirilov, par ubicui. Ii crezi la Cluj si ii vezi la Sibiu. si viceversa. Anul acesta fac un tur de forta, caci e dubla munca de a lucra cu doua echipe in doua orase. La Sibiu lucreaza o echipa de cativa oameni, ajutata de voluntari sibieni ai Programului "Sibiu, Capitala Culturala Europeana", iar filmele, ca si oamenii, fac naveta pe ruta Cluj-Sibiu. Proiectia filmului lui Oliver Parker, in care joaca Oana Pellea si Alexandra Maria Lara, a avut vreo trei incercari nereusite de a porni, din pricina unor probleme tehnice, dar numerosii spectatori au asteptat ardeleneste. Cand la final, cu invitatii pe scena, un sunet ca de mitraliera a izbucnit din boxe, doar niste straini de la o terasa laterala au inceput sa aplaude in gluma, oricum nu intelegeau nimic.
Ieri a fost proiectat si la Sibiu "California Dreamin", de Cristian Nemescu, in prezenta lui Armand Assante, Razvan Vasilescu si Andi Vasluianu. Filmul s-a intors recent de la Cannes cu Premiul Sectiunii "Un Certain Regard". De la ora 22 sibienii au putut vedea "Ingerul necesar", lungmetrajul de debut al lui Gheorghe Preda. Programul de azi se anunta din nou incarcat. Pe langa scurtmetrajele romanesti, proiectate zilnic incepand de luni, va fi prezentat filmul lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", pe care tot romanul asteapta sa-l vada, drept pentru care il cauta innebunit (din pacate, nu inutil) pe net. Sunt asteptati la Sibiu Cristian Mungiu si Laura Vasiliu. De la ora 21,30 Piata Mica va fi cu siguranta ticsita la concertul Esmei Redzepova, "regina muzicii tiganesti", care va canta impreuna cu Fanfara Ciocarlia.

» Assante, asaltat de fani

Aflat la Primaria Sibiu pentru o conferinta de presa legata de premiera in cadrul TIFF Sibiu 2007 a filmului "California Dreamin", actorul Armand Assante a fost asaltat de fani imediat dupa finalul intalnirii cu jurnalistii acreditati. Doamnele care lucreaza in birourile de la ultimul etaj al Primariei sibiene au insistat sa primeasca autografele cuceritorului actor. Pe unul dintre culoarele de la mansarda Primariei sibiene, Assante a semnat incantat cel putin zece autografe. "Draga, ce bine se tine barbatul acesta! Bine ca am luat agenda si nu unul dintre actele de pe birou ca altfel trebuia sa-i indosariez autograful", explica incantata, la telefonul mobil, una dintre angajatele Primariei. O alta sesiune de autografe era asteptata seara, la Pavilion 2007, unde de la ora 19,00 era programata premiera la Sibiu a filmului in care Assante joaca alaturi de Razvan Vasilescu.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă