Cei interesați de teatru și de politică în egală măsură, sau de modul în care situația politică a influențat arta, vor găsi cu siguranță de mare interes volumul proaspăt apărut „Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est“. Lucrarea e un tablou complex al felului în care teatrul și dansul din statele fostului bloc estic și-au negociat relația cu mereu schimbătoarele condiții politice și sociale locale.
Plasându-se echilibrat între abordarea istorică și cea teoretică, volumul – al cărui editor este criticul Iulia Popovici – tratează artele spectacolului din această parte a Europei din perspectivă regională, încercând să găsească numitorul comun și diferențele specifice, ceea ce ne leagă și ceea ce ne desparte, pe terenul creației performative. Comisionată de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), „Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est” cuprinde eseuri și interviuri cu artiști din zece țări – Bulgaria, Cehia, Croația, Moldova, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Slovenia și Ungaria – și un dialog despre situația actuală a teatrului într-o Ucraină aflată în conflict civil. De la evoluția teatrului independent din Ungaria la negocierea artistică a identității naționale poloneze și de la efervescența noii dramaturgii ruse la schimbările de paradigmă ale dansului sloven, volumul e o călătorie profundă și pasionantă în ceea ce înseamnă aproape necunoscuta scenă est-europeană.
„Ca o colecție de speranțe și deziluzii, aspirații și realități, «Noi practici în artele spectacolului…». își lasă cititorul în același timp inspirat și deziluzionat. Aproape 25 de ani de practică a democrației și de performare a noilor identități în societăți postcomuniste, neoliberale, bazate pe piața liberă, postmoderne, neoconservatoare, postdemocratice au arătat cât de iluzorii și înșelătoare au fost conceptele despre libertate prețuite sub regimul comunist, dar și cât de provocatoare și minunată poate fi noua agendă. Teatrul și artele performative implicate în noul sistem de inter-relații socio-economice nu le-au răspuns prin noi practici artistice, ci mai curând prin noi strategii de adaptare sau confruntare. (…) Cartea poate fi tratată ca (…) un salt înainte în conceptualizarea practicilor performative din estul Europei, în noi contexte și cu alte puncte de plecare. Mai bine de două decenii după căderea comunismului, eticheta globală de «țări postcomuniste» ar trebui ruptă și înlocuită cu una nouă sau cu nici una“, scrie Joanna Krakowska în „Postfața“ cărții.
„Noi practici în artele spectacolului…“ a apărut la Editura Cartier și face parte din Colecția Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, coordonată de Ioana Mălău.