» Inainte de 1989, in Vaslui circulau numai patru taxiuri, care nu aveau voie sa consume mai mult de 10 litri de benzina pe zi. Astazi, in oras sunt in jur de 200 de masini, daca socotim cifra oficiala, la care se adauga alte cateva zeci de masini "pirat". Cum, Vasluiul nu este un oras mare, iar saracia locuitorilor de aici este proverbiala, multi taximetristi nu castiga mai nimic.
La Revolutie, Vasluiul, capitala de judet, avea drept taxiuri patru masini Dacia 1310, galbene, care stationau mai tot timpul in centrul orasului. Taximetristii de atunci castigau bani frumosi in zilele de 1 Mai sau 23 August, cand vasluienii se indreptau cu sutele spre padurile din jur. In rest, amorteala era la ea acasa. "Din cate imi amintesc, erau putine taxiuri pe timpul comunismului la Vaslui, care nici nu erau asa de solicitate. Stateau bietii oameni cu orele in centru sau in statia de autobuz de la Central si nu ii lua nimeni. Cat despre preturi, imi amintesc ca din centru pana in gara te costa cam 10-15 lei", spune un tanar, care avea 10 ani la Revolutie.
"Era greu sa prinzi un taxi pe atunci"
Printre cei mai vechi soferi de taxi din Vaslui se numara si nea Dumitru. S-a nascut in comuna Ciortesti, judetul Iasi, dar a devenit, dupa trei decenii de viata, om de-al locului. Spune ca locuieste in Vaslui de la 33 de ani si se considera vasluian. Intreaga lui familie se ocupa de afacerea cu taximetre. Atat el, care este de meserie sofer, cat si cele doua fiice ale sale au, fiecare, cate o masina proprie pe care lucreaza. Ei sunt multumiti, pentru ca treaba merge binisor. Nea Dumitru isi aminteste cum a pornit la drum spre afacerea pe care o are acum, intr-o vreme cand, in tot Vasluiul, nu erau decat noua taxiuri. A lucrat multi ani ca sofer, la IGOV, cum i se spunea pe-atunci, actualului Goscom Vaslui. "Erau doar cateva taxiuri in Vaslui, pe care lucrau, in ture, noua soferi. Exact in perioada Revolutiei a fost adusa la Vaslui o masina noua, a patra, pe care am intrat si eu ca taximetrist.
De atunci mi-am inceput cariera in domeniu", spune omul. Nea Dumitru mai spune ca, pe vremea lui Ceausescu, vasluienii se bateau sa prinda un taxi, desi altii par a-l contrazice. Vremurile erau mai bune si sa mergi cu taxiul nu era un lux, spune el. "Dimpotriva: aveam clientela din lucratorii in comert – barmani, ospatari, vanzatori etc. Cei din patura superioara, directorii de institutii, inginerii, economistii, nu apelau la serviciile taxi, deoarece aveau la dispozitie masina cu sofer, din partea institutiei", isi aminteste un coleg de-al sau. Benzina acelor timpuri era rationalizata, asa ca trebuia sa fie atenti la numarul de kilometri. Nea Dumitru spune: "Nu era voie sa depasesti mai mult de 10 litri de benzina pe tura. De asemenea, nu aveai voie sa iesi mai mult de 10 kilometri din oras". Despre preturi, Dumitru Irimia declara ca nu erau mari. "Nu costa scump. 50 de bani era pornirea.
Preturile din 2009, aproape egale cu cele din 1989
In 1989, o cursa de la centru pana la gara costa in jur de 10 lei. La sfarsitul saptamanii, mai ales, cand erau tot felul de petreceri tineresti, era greu sa prinzi o masina. "Nu aveam benzina sa facem fata cererilor. Telefonul suna intr-una la dispeceratul nostru, de la Romarta", spune nea Dumitru. Astazi, cand in oras sunt 200 de masini, care umplu pana la refuz statiile alocate de primarie, este foarte greu sa castigi o bucata de paine. "Inclin sa spun ca oamenii merg mai mult cu taxiul acum, decat o faceau inainte de Revolutie. Taximetria cred ca este o afacere, de sunt atatea masini in oras, iar de la zi la zi apar alte si alte masini", spune un vasluian de pe strada. Astazi, o cursa din centru si pana la gara costa cam 5 lei. Masinile sunt multe, iar sarbatorile sau zilele ploioase sunt considerate adevarata mana cereasca. Unii, mai curajosi, fac curse de Bucuresti, pentru care percep cam 100 de euro. Dar sunt putini, majoritatea neavand curaj sa faca astfel de excursii.