Sa fii taxator la podul dintre Giurgiu si Ruse pare sa fie o meserie de vis: opt vamesi au fost prinsi cu 8.000 de euro stransi din taxa de pod incasata de la soferi si netrecuti in acte. Banii ar fi fost impartiti cu seful lor.
Opt angajati ai Vamii Giurgiu-Ruse, care se ocupau cu incasarea taxei de trecere a podului dintre Romania si Bulgaria, au fost prinsi de procurori cu 8.000 de euro asupra lor, bani stransi de la soferi. Metoda folosita pentru a-si baga in buzunare zilnic cateva sute de euro era simpla: vamesii incasau banii de la soferi, dar nu taiau tichete pentru toti, astfel ca in registre nu aparea nici o neregula. Cei opt ar fi impartit spaga cu seful lor. "Din informatiile pe care le avem, o parte din bani ramanea la ei, iar o parte ar fi incasat-o seful lor. El le-ar fi zis: «Dati-mi bani ca sa va pastrati locurile de munca!»", a declarat Radu Radulescu, prim-procuror al Parchetului de pe langa Tribunalul Giurgiu, citat de NewsIn. Procurorii au declansat controlul in urma mai multor sesizari in legatura cu ce se petrece la Vama Giurgiu.
"Sumele au fost descoperite in diverse locuri, aruncate pe masa, in pachete de tigari, in cutii, pe dulap, dupa dulap. Toti lucratorii declara ca nu cunosc provenienta sumelor", a mai spus procurorul, care a adaugat ca unii dintre vamesi sustin chiar ca banii le-au fost plasati "de cineva" in birou. Cei opt sunt cercetati pentru luare de mita, iar judecatorii trebuie sa decida daca se impune arestarea lor preventiva.
spaga de pod este un obicei consfintit la trecerea Vamii Giurgiu-Ruse, de care nu se dezmint nici vamesii bulgari. Vamesii din Ruse mai au la indemana si un alt izvor de spaga: rovinieta obligatorie la intrarea in tara. Metoda folosita este aceeasi ca a romanilor: soferii nu primesc chitanta sau platesc cu cativa euro mai putin, direct in buzunarul vamesului.
Taxa de pod pretinsa de Romania si Bulgaria a fost adesea asemanata cu haiducia, pentru ca acesta este singurul pod peste Dunare intre cele doua tari, soferii neavand alternativa unei rute netaxate. Nu este clar unde se scurg banii incasati din aceasta taxa, pentru ca "Podul Prieteniei" se afla intr-o stare jalnica, soferii fiind nevoiti sa mearga cu viteza redusa. Partea bulgara a incasat in 2007 aproape 13 milioane de euro din taxa, dar a investit in intretinerea podului doar 16.000 de euro.
In ultimii ani, autoritatile orasului Giurgiu si in special primarul PSD, Lucian Iliescu, s-au confruntat cu proteste puternice din partea transportatorilor, din cauza taxelor inventate pentru soferi. Astfel, au existat o taxa de tranzit a orasului si una ecologica, la care primarul a fost nevoit sa renunte dupa ce sindicatele transportatorilor au blocat vama, in semn de protest. Europarlamentari romani si bulgari au amenintat municipalitatea Giurgiu cu plangeri la Comisia Europeana, pentru ca taxa de pod ar ingradi dreptul la libera circulatie si nu ar fi in conformitate cu Statutul frontierelor din Uniunea Europeana. Taxa de pod pentru autoturismele cu o greutate mai mica de 3,5 tone costa 6 euro, microbuzele platesc 12 euro, iar camioanele pot plati pana la 37 de euro, in functie de tonaj.