Foarte multe au fost noutăţile auto în 2010, într-un an în care am văzut apariţia pe piaţă a unor maşini gândite şi programate cu mult înaintea crizei.
Unele dintre ele promit foarte mult, în special datorită atuurilor care le fac să se desprindă de restul lansărilor din cursul anului. Am ales cinci dintre cele mai interesante noutăţi auto apărute în 2010, despre care aş zice chiar că merită să fie numite „maşinile anului 2010″.
Duster, spaima Vestului
Dacia Duster a rupt piaţa în Vest bazându-se pe forţa unui pachet care include un tren de rulare adaptat terenului accidentat, un sistem 4×4 şi un spaţiu demn de un SUV, oferite la preţ de maşină din clasa compactă.
La 16.500 de euro, versiunea Laureate diesel de 110 CP, cea mai prizată de clienţi, îţi oferă tot confortul unei maşini moderne, dar adaugă sistemul 4×4 de la Nissan şi capacităţi nesperate de trecere în offroad. Rămân minusurile bordului obsolet şi urât, al zgomotului la viteze mari şi al calităţii generale slabe a interiorului. Best buy însă pentru familii şi IMM-uri!
Giulietta, design high-tech
Alfa Romeo Giulietta înlocuieşte vechiul 147 cu o maşină modernă, cu un design rafinat şi tehnologii ultramoderne, dând un suflu nou segmentului de hatchback-uri premium. În jurul a 20.000 de euro ai acces la o maşină de 140-170 CP cu dotări complete, design italian şi performanţe dinamice bune, iar la 26.500 euro ai sub capotă motorul 1.750 TBI de 235CP, care sprintează de la 0-100km/h în 6,8 secunde!
Selectorul DNA permite alegerea modului de răspuns al maşinii, de la sport la superasistat, iar existenţa diferenţialului Q2 cu alunecare limitată permite controlul foarte bun al traiectoriei în condiţii-limită. Giulietta are însă minusurile preţului piperat, precum şi al unui interior care amestecă materiale de calitate cu unele ieftine şi care nu e prea primitor pentru familii. Rămâne totuşi o Alfa!
Spark, scânteia din clasa mini
Chevrolet Spark, înlocuitorul binecunoscutului Matiz, a păstrat calităţile acestuia, dar i-a corectat mare parte din defecte: siguranţa este de 5 stele, ai în continuare un spaţiu interior mult mai generos decât te-ai aştepta, motoraşul de 1,2 litri este sprinţar, iar calitatea interiorului este din cu totul alt film decât la precedenta generaţie. În acelaşi timp şi preţurile au crescut pe măsură, un Spark 1.2 LT (echipare completă) costând 10.500 de euro. În aceşti bani ai o maşină foarte agilă în oraş, dar competentă şi în afara lui, cu un consum redus de carburant şi atmosferă relaxată la bord. Păcat că sub 10.000 de euro Chevrolet oferă doar motorizarea de 1,0 litri, extrem de lentă şi rezervată strict oraşului, căci concurenţi peste acest preţ sunt destui şi din clase superioare.
Meriva, cu porţile deschise
Opel Meriva aduce din nou în actualitate uşile pentru pasageri care se deschid în sens invers, fiind un exemplu de cum poţi îmbina designul de clasă cu spiritul utilitar într-un MPV de oraş. Preţurile pornesc de la circa 13.800 de euro, dar o Meriva 1.4 120CP în echipare Enjoy (cu tot ce îi trebuie) ajunge la 17.020 de euro.
MPV-ul german are o ţinută de drum sigură şi lină, iar principalul atu este modularitatea extremă a interiorului, confortabil pentru 4 pasageri şi bagajele lor. Ca slăbiciuni amintesc consumul de carburant al motoarelor pe benzină, performanţele dinamice moderate şi preţul piperat. Meriva este o maşină potrivită pentru flote şi familii tinere.
Juke, rebelul cu tupeu
Nissan Juke a făcut ca majoritatea jurnaliştilor care l-au testat să cadă în extaz, deşi designul său controversat duce la reacţii puternice în ambele direcţii. Extazul este datorat manevrabilităţii şi stilului impertinent în care se conduce maşina, deşi minusurile portbagajului infim (207 l) şi ale consumului de carburant nu au trecut neobservate.
Dacă cea mai ieftină versiune de 100 CP porneşte de la 15.500 euro, echiparea de top cu motor 1,8 litri 190CP este în stare să emită pretenţii în faţa nou-venitului MINI Countryman Cooper S ALL 4, ceea ce spune totul despre destinaţia acestei maşini. Publicul ţintă: tinerii cu bani care vor să iasă inteligent în evidenţă.