Surpările carosabilului din zona „Valurile Dunării” de pe Faleza Dunării din Galaţi nu şi-au găsit o explicaţie nici după doi ani, în care circulaţia pe una din cele mai importante artere de traversare a oraşului este în continuare dirijată pe o rută ocolitoare. Se pare că lucrurile vor rămâne în acest stadiu pentru o lungă perioadă de timp, pentru că autorităţile nu pot depăşi etapa expertizării zonei. Prima surpare s-a produs în 2010, iar cea de a patra în vara lui 2012.
La primele trei surpări, primăria a cheltuit sume importante pentru astuparea gropilor. Confruntat cu cea de a patra surpare la o lună după ce a ajuns primar al Galaţiului, Marius Stan şi-a propus să consolideze zona doar după ce va avea un diagnostic precis din partea specialiştilor. Exista şi atunci o expertiză realizată, în mai 2012, la comanda fostului primar, Dumitru Nicolae. Era un studiu studiu geotehnic, bazat pe 9 foraje, care a şi oferit câteva concluzii şi recomandări. Potrivit studiului nr 994/04.05.2012, instabilitatea terenului din zonă a apărut după ce în 2010, în cadrul lucrărilor la proiectul ISPA, a fost construită staţia de pompare şi colectorul interceptiv. Lucrările au afectat şi vechiul colector al instalaţiei de canalizare, cu o vechime de peste o sută de ani şi apele infiltrate din acest colector în terenul din zonă au dus la prima surpare a carosabilului. Concluziile studiului erau că surparea carosabilului a fost provocată de mai multe cauze: „Umezirea parţială a terenului din zonă, cu ape infiltrate provenite din mai multe cauze: precipitaţii atmosferice, lipsa unei sistematizări a terenului pe verticală precum şi posibile pierderi de apă din reţelele hidroedilitare din zonă. Procesul de infiltrare a apelor în teren a fost favorizat şi de existenţa în zonă a unor umpluturi eterogene, cu grosimi mari. În urma acestor cauze, terenul a fost supus unor tasări suplimentare la umezire şi implicit la apariţia fenomenului de prăbuşire”. Specialiştii au recomandat „oprirea totală a circulaţiei autovehicolelor grele pe bulevardul Marii Uniri”, lucru care s-a şi întâmplat.
Cartier construit pe o râpă umplută cu moloz
Forajele din 2012 au pus în evidenţă ceea ce se ştia de mult, faptul că terenul din zona blocurilor P şi a esplanadei de la „Valurile Dunării” este unul de umplutură, până la adâncimea de 8-9 metri fiind format din pământ galben şi pământ negru şi un amestec de moloz şi resturi de cărămizi. La adâncimea de 10 metri, terenul e format dintr-un praf argilos galben-cafeniu, sensibil la umezire. În anii 40-50, înainte de construirea P-urilor, în zonă era o râpă adâncă, care se întindea din zona „Spicul” până la malul Dunării. Cele două maluri ale acestei râpe sunt promontoriile pe care au fost construite blocurile cu patru etaje, de lângă P-uri şi de pe str Prelungirea Traian. În anii 50, râpa a fost acoperită cu pământ de umplutură şi resturi de la construcţiile demolate, după ce centrul oraşului a fost distrus de bombardamentele din al doilea război. Astfel a apărut „platoul” pe care au fost construit cartierul de la P-uri.
Se va realiza „modelul digital al zonei”
Primarul Marius Stan a comandat o expertiză a specialiştilor din Bucureşti. După un an şi jumătate de la cea de a patra surpare, Primăria Galaţi a încheiat cu Universitatea Tehnică de Construcţii din Bucureşti contractul nr. 10.240/29.01.2014, în valoare de 280.000 lei pentru realizarea expertizei tehnice şi a unui studiu hidrogeotehnic în scopul identificării şi eliminării fenomenelor de instabilitate a terenului care se manifestă în zona falezei superioare a Dunării, la „Valurile Dunării”. În cadrul proiectului „Sistem de monitorizare geotehnică şi hidrogeologică în vederea eliminării efectelor de instabilitate a terenului din zona falezei superioare a Dunării, din municipiul Galaţi”, vor fi realizate lucrări de ridicare topografică şi investigare geofizică, va fi realizat modelul digital al terenului din zonă şi va fi instalat un sistem de monitorizare a zonei.
» P3