Pentru prima data controlorii de trafic aerian, înarmați cu o suită de tehnologii video și echipamente de captare au fost autorizați pentru a direcționa zboruri de la 100 km distanță la un aeroport din Örnsköldsvik, Suedia. Tehnologia, dezvoltată de Saab, oferă alternative de consolidare a aeroporturilor mai mici cu bugete mai mici sub controlul unuia mai mare și oferă opțiuni de formare, situații de criză, întreținere sau renovare.
Saab Remote Tower System (RTS) a fost proiectat pentru a îndeplini nevoile curente ale unui control de aeroport. Pista în sine este instalată cu o bancă înaltă, repoziționabilă de camere de înaltă rezoluție, microfoane, pistoale de semnalizare și senzori meterologici.
Toate informațiile sunt trimise către Remote Tower Center unde operatorii umani direcționează traficul aerian așa cum ar face-o în mod tradițional, dar de la o distanță mult mai mare de aerodom. RTC-ul poate fi aranjat în așa fel încât să semene mai mult cu o cameră media high-tech, cu un LCD de 360 de grade sau imagini proiectate live de pe aerodom în locul ferestrelor de 360 de grade.
Suedezul RTC a fost aprobat pentru a direcționa traficul aerian în două aeroporturi izolate din Suedia, iar acestea vor deveni complet operaționale în toamnă. Toretic sistemul permite unor aeroportul mici să își upgradeze turnurile prin gruparea eficientă a mai multor aerodomuri împreună sub controlul unui singur centru pentru ca aeroporturile mici să nu fie nevoite să limiteze numărul de zboruri sau închiderea completă.
Australia și Norvegia sunt și ele în procesul de testare al sistemului Saab. Aeroportul Landvetter din Suedia, al doilea cel mai mare din țară, testează sistemul pentru ceva oarecum diferit – în cazul unei urgențe, un turn izolat ar putea oferi operațiuni de urgență, evitând o închidere forțată sau capacitatea redusă a aeroportului.
O problemă care a fost ridicată este ce se întâmplă în cazul în care echipamentele se strică, deoarece nu există "ochi" la sol. Saab spune că au camere care sunt capabile să se acopere una pe cealaltă în cazul în care una dintre ele cedează şi că procedurile pentru un "sistem indisponibil" nu sunt diferite de alte proceduri de control aerian pentru a rezolva o problemă neprevazută.