Luna trecută, o firmă austriacă – NUTZFAHRZEUGE Leassin AG – a cerut Tribunalului Suceava deschiderea procedurii insolvenţei pentru EUROSTRADE COMPANY SA, pentru că nu a plătit banii pentru cinci autobasculante luate şi exploatate de acum şase ani. Valoarea totală a datoriei – peste două miliarde de lei vechi. EUROSTRADE a fost favorita licitaţiilor electronice pentru mai multe lucrări de reabilitare de drumuri în judeţul Suceava.
„Servicii de calitate la nivel local pentru a obţine succese la nivel naţional” acesta este cel mai vizibil mesaj postat pe internet de SC EUROSTRADE COMPANY SA, societate despre care Obiectiv de Suceava a scris acum un an că are în cârcă patru dosare de faliment sau insolvenţă şi, cu toate acestea, a devenit favoritul licitaţiei electronice pentru a reabilita drumul Ostra- Broşteni. Zilele trecute, a fost introdus la Tribunalul Suceava al cincilea dosar de insolvenţă. Ce s-a întâmplat cu drumul respectiv, modul în care au fost refăcute drumurile în zonă, rămâne ca locuitorii din comunele riverane investiţiei să constate. Cert este că într-un singur an, judecătorii de secţia comercială a instanţei sucevene a fost chemată să analizeze nu mai puţin de cinci cereri de chemare în insolvenţă a firmei care câştigă în continuare, cu nonşalanţă, licitaţii pentru investiţii publice din judeţ.
Luna trecută, pe numele firmei EUROSTRADE COMPANY SA, a fost înregistrată la Tribunalul Suceava o nouă cerere de deschidere a procedurii insolvenţei, formulată de firma austriacă NUTZFAHRZEUGE Leassin AG, care arată, cu documente, cum a fost fraierită de societatea suceveană. Astfel, în data de 14.02.2006, a fost încheiat un contract de leasing între firma austriacă şi cea din Frasin – Suceava, având ca obiect cinci autobasculante marca MAN, fabricate în 2003, pe care EUROSTRADE le-a preluat. În anul 2009, fiincă firma românească nu mai plătea, austriecii au formulat o propunere de prelungire a contractului de leasing, în sensul că EUROSTRADE să plătească în 12 rate lunare de leasing pentru cele cinci autobasculante achiziţionate, câte 7630 de euro lunar. În baza acestui nou contract, s-au emis facturi care au fost acceptate de firma debitoare, echivalentul sumei de 58.052 euro – 2,47 miliarde de lei vechi. Niciun leu din suma totală invocată de firma austriacă nu a fost plătit. Instanţa a fixat în acest caz termen de judecată pe data de 25 octombrie a.c.
EUROSTRADE preferata licitaţiilor electronice pentru reabilitări de drumuri judeţene dar şi a judecătorilor sindici de la Tribunal
Încă de acum un an, ziarul Obiectiv de Suceava arăta că de la o zi la alta, a devenit tot mai greu de înţeles care sunt criteriile în baza cărora se adjudecă bani publici în urma procedurilor de atribuire de lucrări organizate de Consiliul Judeţean Suceava, prin structurile din subordine.
În luna noiembrie a anului trecut s-a arătat cum Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Suceava, din cadrul Consiliului Judeţean, a decis atribuirea lucrărilor de refacere a Drumului judeţean DJ 177A, km. 30^00 – 37^00, Ostra – Broşteni, firmei SC EUROSTRADE COMPANY SA. Valoarea totală a lucrărilor era, conform anunţului de atribuire, de 685. 735 de lei, cu 75 de lei mai puţin decât estimarea iniţială a valorii contractului. EUROSTRADE COMPANY SA. În luna august a anului trecut, SC Auto Oil Distribution 2000 Bosanci a livrat către SC „Drumuri şi Poduri” SA Suceava, al cărui acţionar unic este Consiliul Judeţean. carburant. Societatea ce aparţine Consiliului Judeţean Suceava avea de încasat o suma de 300.000 de lei de la compania de construcţii EUROSTRADE care a efectuat în ultimii ani mai multe lucrări de infrastructură în diferite zone ale judeţului Suceava, la fel ca şi cei de la „Drumuri şi Poduri”. Pentru a se „echilibra” din punct de vedere financiar faţa de cei de la societatea administraţiei judeţene, cei de la EUROSTRADE Company au emis un bilet la ordin în data de 4 mai 2010, în suma de 300.000 de lei, având scadenţa în data de 5 iulie 2010.
La puţin timp după emiterea biletului la ordin, cei de la SC Drumuri şi Poduri SA Suceava au girat cu acesta în contul mărfurilor livrate de către Auto Oil Distribuţie 2000 SRL Bosanci. Cu alte cuvinte, a fost vorba de o cesiune de creanţa în vederea stingerii unor debite, firma din Bosanci urmând să îşi recupereze contravaloarea mărfii livrate la SC Drumuri şi Poduri SA Suceava de la EUROSTRADE Company SA Frasin.
Numai că la data scadenţei, adica în ziua de 5 iulie 2010, cei de la Auto Oil Distribuţie 2000 s-au dus la BCR unde au depus pentru decontare biletul la ordin. Acesta însă a fost refuzat la plată de către BCR pe motiv ca „în contul plătitorului este o lipsa totala de disponibil”. Văzând ca firma EUROSTRADE „nu mai are disponibil în contul” de la BCR, cei de la Auto Oil Distribuţie 2000 nu au mai stat mult timp pe gânduri şi au cerut Judecătoriei din oraşul Gura Humorului să investeasca biletul la ordin cu formulă executorie. La mijlocul lunii iulie anul trecut, instanţa humoreana a acceptat cererea firmei din Bosanci, fără altă cale de atac. Următorul pas al celor de la Auto Oil Distribuţie 2000 ca să îşi recupereze banii a fost cererea de deschidere a procedurii de faliment împotriva SC EUROSTRADE Company SA Frasin.
Patru dosare de faliment în doi ani, niciunul rezolvat
Pe parcursul anului trecut, împotriva SC EUROSTRADE COMPANY SA au fost depuse patru cereri de deschidere a procedurii de faliment. Una a fost iniţiată de SC Ambient Service SRL Suceava, alta de SC Oţelinox SA şi o alta formulată chiar OMV România. Până în acest moment, niciunul din cele cinci dosare de faliment instrumentate împotriva firmei EUROSTRADE nu a ajuns în faza concretă de insolvenţă sau faliment. Dacă până acum au fost gestionate rezonabil dosarele de insolvenţă înaintate până acum la Tribunal, a căror iniţiatori au fost patroni din zonă, rămâne de văzut în ce măsură va fi rezolvată problema raporturilor comerciale cu o firmă austriacă, precum NUTZFAHRZEUGE Leassin AG, care nu prea are chef să negocieze noi contracte, după ce a livrat investitorului de la Frasin cinci camioane aproape noi şi nu a primit nimic în schimb.