» Companiile de stat cu datorii la bugete, aflate pe lista neagra a FMI, vor fi deconectate in 2010 de la perfuzia subventiilor de stat. Raman subventionate doar Compania Huilei, CFR Calatori si CFR Infrastructura.
» Sindicalistii metroului bucurestean spun ca, in lipsa subventiilor, trenurile care transporta zilnic 750.000 de persoane si-ar putea inchide usile. Definitiv.
Guvernul si Fondul Monetar International (FMI) au stabilit lista neagra a societatilor de stat neperformante, care inregistreaza datorii de circa 1,5 miliarde euro catre bugete si continua sa functioneze ineficient, in ciuda subventiilor cu care sunt perfuzate de ani buni. Pe lista sunt: CN Cai Ferate CFR, SN Transport CFR Calatori, CN a Huilei (CNH), Termoelectrica, CN de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Electrificare CFR si Administratia Imbunatatirilor Funciare. Datoriile lor totale se ridicau la circa 1,5 miliarde euro la sfarsitul lunii septembrie 2009. Pentru rentabilizarea lor, FMI cere nu doar eliminarea subventiilor de stat, din 2010, ci si restructurare, disponibilizari, astfel incat cheltuielile sa nu le mai depaseasca veniturile.
"La FMI, nu exista cuvantul «subventie», acesta nu e in politica FMI", explica, pe de alta parte, secretarul de stat in Ministerul Economiei, Tudor serban. Dintre aceste companii, vor continua sa primeasca subventii anul viitor doar CNH, CFR Calatori si CFR Infrastructura, arata serban. "Nu s-a discutat despre disponibilizari si inghetari de salarii. Subventiile trebuie sa dispara, pentru ca asta este politica FMI", afirma Serban.
CNH este cel mai mare datornic la bugete, cu restante de circa 843 milioane de euro la sfarsitul trimestrului al treilea, si cu subventii de la stat de 65 milioane de euro. Compania va continua sa se bucure de sprijinul statului si anul viitor, cu aprobarea Comisiei Europene, insa din 2011 subventiile ii vor disparea. Constantin Jujan, directorul general al CNH, spune ca anul viitor, cand compania va avea subventii mai mici cu 14% decat cele din 2009, restructurarea se va accelera. "Vom reduce personalul cu 1.600 de oameni pentru a ne incadra in bugetul aprobat.
Pentru 2011, Comisia Europeana nu a mai autorizat ajutoare de stat in minerit, nu doar pentru noi, ci si pentru Polonia sau Germania", ne-a declarat Jujan. Oficialul CNH spune ca mineritul este o ramura strategica a economiei si de aceea a primit subventii. "Ca sa nu le mai acordam subventii, sunt necesare marirea productiei, reducerea personalului si sa se concentreze numai pe minele eficiente", a declarat serban.
Daca Metrorex va trebui sa-si gaseasca, in opinia secretarului de stat, "solutii interne de supravietuire", fara subventii, in conditiile in care are 750.000 de calatori pe zi, companiile CFR Calatori si CFR Infrastructura au scapat de perspectiva taierii subventiilor din 2010. Acestea au datorii cumulate de peste 100 milioane de euro si o eficienta scazuta, in conditiile in care traficul de calatori din Romania a scazut in ultimii sapte ani cu 36% (in UE a crescut cu 6,6%).
Conducerile celor doua companii feroviare nu doresc sa vorbeasca insa despre subventii, asteptand mai intai concluziile intalnirii care urmeaza sa aiba loc intre oficialii FMI si cei ai Ministerului Transporturilor. Pentru eficientizarea activitatii si scaderea datoriilor la bugete, din toate companiile CFR vor pleca peste 10.000 de angajati. Sindicalistii Metrorex, companie care nu figureaza in Top 10 mari contribuabili datornici la bugete, insa se afla pe lista neagra a FMI, sunt socati de perspectiva eliminarii subventiilor, care ar determina scumpirea de patru ori a unei calatorii, pana la 5 lei, si ar alunga majoritatea calatorilor. Presedintele Uniunii Sindicatului Liber Metrou (USLM), Ion Radoi, sustine ca anuntul taierii subventiilor este "o declaratie hilara, in conditiile in care pretutindeni in lume metroul este un serviciu public de transport subventionat de stat".
Daca, prin absurd, in cazul metroului bucurestean s-ar elimina subventiile, "o calatorie ar ajunge sa coste 5 lei (fata de 1,25 lei, in prezent) si nu stiu cine si-ar mai permite sa dea acesti bani. Multi se vor gandi sa mearga mai bine cu taxiul", ne-a declarat liderul sindical. "Nu se poate deci ca subventiile pentru metrou sa fie eliminate. O asemenea decizie nu aduce rentabilizarea metroului, ci inchiderea lui. Daca vrem sa privatizam metroul este altceva; pana atunci insa, statul trebuie sa investeasca in metrou, pentru ca este infrastructura lui de transport. La metrou, de pilda, trebuie cheltuiti multi bani pentru siguranta circulatiei. Faptul ca in activitatea noastra de 30 de ani n-am avut accidente spune ceva", mai arata Ion Radoi.
» Privatizarea
In cazul companiei CFR Marfa, cu datorii de circa 54 milioane de euro, nu poate fi vorba de taierea subventiilor, pentru ca aceasta companie nu a beneficiat niciodata de la infiintarea sa de subventii, ne-a explicat Mihai Frasinoi, directorul general adjunct al CFR Marfa. "Noi activam pe o piata puternic concurentiala, intram in competitie cu alte firme. Daca am fi primit subventii, am fi fost imediat reclamati la Consiliul Concurentei. Subventii primesc doar CFR Calatori si CFR Infrastructura", arata Frasinoi.
Oficialul CFR Marfa spune ca aceasta companie isi va continua restructurarea in vederea privatizarii. "Nu putem sa ne privatizam pana nu facem curat in firma. Din privatizare eu cred ca trebuie obtinute cel putin doua miliarde euro, pentru ca suntem printre primii zece operatori din Europa. Avem o retea feroviara extinsa si un numar foarte mare de vagoane", conchide Frasinoi. Restructurarea companiei presupune disponibilizarea a 6.700 de angajati.