Staţiile de metrou din Capitală, care au fost construite înainte de 1990, nu au aviz pentru siguranţa în caz de incendiu, de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU), întrucât în perioada respectivă nu exista obligativitatea unei astfel de autorizaţii, potrivit purtătorului de cuvânt ISU Bucureşti, Marin Adrian, citat de HotNews.
Obligativitatea deţinerii unei autorizaţii pentru siguranţa la incendiu a fost introdusă în 1992. Cu toate acestea, Marin Adrian subliniază că asta nu înseamnă că staţiile nu au fost proiectate astfel încât să respecte normele de siguranţă în caz de incendiu. Reprezentantii ISU au descoperit mai multe nereguli, la staţiile de metrou şi urmează să fie cuantificate într-un raport, precizează sursa citată.
Pe de altă parte, reprezentanţii Metrorex susţin că ar exista avize de la ISU, însă sunt în reevaluare. Aproximativ 600.000 de oameni folosesc, zilnic, metroul bucureştean.
„Statiile de metrou construite înainte de 1989 nu au aviz/autorizaţie de la noi deoarece nu exista această obligativitate înainte de 1992. Despre cele noi nu ştiu. Asta nu înseamnă însă că nu respectă regulile privind siguranţa la incendiu, Ele au fost proiectate ţinându-se cont de aceste norme, doar că nu există avizele şi autorizaţiile. ISU trebuie să stabilească neregulile şi măsurile care trebuie luate, toate acestea urmând să fie trecute într-o notă de control. De exemplu, s-a constatat că uşile de la staţiile de metrou nu sunt deschise aşa cum trebuie, o parte fiind blocate”, a declarat purtătorul de cuvânt ISU Bucureşti, Marin Adrian, pentru Hotnews.
În ceea ce priveşte numărul de căi de evacuare, hidranţii, sistemul de evacuare a fumului şi lăţimea uşilor, reprezentantii ISU au raspuns ca „s-a efectuat o verificare tehnică de specialitate, în urma căreia s-a constatat că o parte dintre cele sesizate se confirmă”.
Potrivit unui comunicat de presă al ISU, din data de 30 octombrie, pompierii au făcut recunoaşteri şi verificări la toate staţiile de metrou din Bucureşti, iar conducerea Metrorex trebuie să ofere clarificări, până pe 21 decembrie.
Pe de altă parte, Metrorex a precizat că au fost eliberate avize, însă vor fi reevaluate, astfel încât să corespundă legislaţiei. Mai specialiştii efectueză expertize tehnice.
Anul acesta, pompierii ISU au făcut două simulări, în caz de incendiu, la staţiile de metrou. Astfel, s-a constatat că aparatele de respirat, nu le permit pompierilor să intervină în galerii. În aceste condiţii, au fost cumpărate echipamente. Totodată, în urma unei alte simulări, s-a constatat că „în caz de incendiu, intervenţiile pentru stingere şi salvare sunt dintre cele mai dificile, din cauza condiţiilor impuse de spaţiul de intervenţie limitat, propagării rapide a incendiului cu degajare de temperatură spre 1000 grade C şi degajare de fum toxic”, se precizeză într-un raport al Curţii de Conturi.
Mai mult, raportul precizează că Metrorex nu are răspundere civilă, în cazul producerii de accidente.