» "Spiderman", musicalul pus in scena Broadway pe muzica lui Bono, liderul U2, pare sa devina cea mai scumpa productie artistico-teatrala din toate timpurile.
» Show-ul realizat de regizoarea Julie Taymor are un buget total de 40 milioane dolari si se estimeaza costuri de un milion de dolari pentru fiecare saptamana de reprezentatie.
» New York Post a facut un calcul: ca sa-si amortizeze costurile, spectacolul ar trebui sa fie jucat timp de 8.000 de ani.
Pare ciudat ca, intr-o perioada in care lumea se cutremura din cauza unor falimente bancare dezastruoase, pe Broadway sa se pregateasca cea mai scumpa productie din toate timpurile, al carei cost ar putea ajunge la 40 de milioane dolari, comenteaza presa americana.
Este vorba despre musicalul "Spiderman", pus in scena de una dintre cele mai cunoscute regizoare de gen, Julie Taymor. Totusi, sunt sanse ca aceste costuri sa ajunga undeva in jurul cifrei de 35 milioane de dolari. Dar chiar si asa, potrivit unor calcule realizate de jurnalistii de la New York Post, spectacolul ar trebui sa fie jucat circa 8.000 de ani ca sa-si poata amortiza cheltuielile.
Bugetul alocat initial a fost depasit din cauza costumelor de "lupta" si, implicit, din cauza designerilor vestimentari. Premiera este programata anul viitor, pe Broadway.
Pro si contra
Jane Taymor este unul dintre cei mai apreciati regizori de teatru, fiind premiata pentru o alta superproductie, "The Lion King" ("Regele Leu"). Ea spune ca nu a avut nici o legatura cu stabilirea extravagantului buget si ca productia cere o armata de oameni, de la zugravi pana la cei care lipesc afisele, iar in fiecare zi se mai adauga altii pe lista. Insa "prin targ" s-ar vorbi ca suma, umflata pana la 40 de milioane dolari, ar putea fi redusa la 35.
Avand aceste date, ziaristii New York Post au reusit sa faca un simplu calcul, care releva ca abia in 8.000 de ani de reprezentatii pe Broadway s-ar putea scoate costurile. La aceasta socoteala mai intra costurile legate de un star al musicalului, vedeta rock Bono, liderul U2 (care alaturi de colegul sau The Edge semneaza muzica si versurile). Apoi vin si producatorii Sony, Marvel Comics si David Garfinkle.
Nedumerirea celor de la NY Post merge mai departe, intrebandu-se unde merg banii. Ei au descoperit ca o mare parte din suma este consumata de echipa de designeri: un designer pentru costume, un designer de proiectii, unul de lupta, altul pentru miscarile din aer, inca un designer pentru grafica si unul care se ocupa de proiectii.
Oricum, se asteapta ca aceasta super-productie sa deschida sezonul anul viitor pe Broadway. Se vehiculeaza, neoficial, ca ar putea avea premiera pe scena Teatrului Hilton, acolo unde inca se joaca pana in ianuarie un spectacol montat de Mel Brooks. Hilton ar avea cea mai mare scena, cat un hambar, care s-ar potrivi cu spectacolul lui Taymor.
Evident ca cei din interior critica cheltuielile iesite din comun. Barfele spun ca regizoarea a lucrat pana de curand mai mult cu marionete pentru ca erau mai ieftine. Dar o data cu producerea spectacolului "Regele Leu" de catre Disney, care a ridicat bugetul la 25 de milioane dolari, au si crescut pretentiile. La fel, Taymor este acuzata de indiferenta, pentru ca nu-i pasa de costuri, sustinand ca ea "face totul pentru arta si nu are nevoie de parerea artistilor".
Julie Taymor, un regizor care a facut istorie
Cu toate acestea, Julie Taymor (55 de ani) este apreciata pentru faptul ca in 1998 a facut istorie, fiind primul regizor de sex feminin care a castigat Premiul Tony pentru cel mai bun regizor al unui musical de pe Broadway, pentru "Regele Leu". De asemenea, a mai castigat un Tony pentru cele mai bune costume. Taymor a semnat si regia unor filme precum "Titus", "Across the Universe" sau "Frida" (ca exemplu, cel de-al treilea a avut un buget estimat de 12 milioane dolari), dar si productii de opera: "Oedip Rex" si "Flautul fermecat".