5.2 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialSosele ca in Vest, peste 130 de ani

Sosele ca in Vest, peste 130 de ani

»  Daca guvernantii continua sa dezvolte infrastructura rutiera in ritmul actual, Romania va ajunge sa aiba sosele ca in Europa de Vest peste 130 de ani, arata un studiu al unei companii de consultanta. De la mia de kilometri de autostrada, care era promisiunea-standard in campania electorala, Guvernul a scazut pretentiile: 46 km pe 2009.

» Unii analisti considera ca Romania este condamnata la sosele-dezastru, pentru ca nu are experti si strategi in acest domeniu si pentru ca statul incheie contracte in care prioritatea este "tainul" politicienilor, nu calitatea asfaltului. Astfel, Romania are sosele mai proaste ca Burundi sau Tanzania.

Cu toate ca are o rata anuala a cresterii investitiilor in infrastructura de 30%, prognozata pana in 2012, si o piata avida pentru constructia de sosele, Romania va ajunge la standardele rutiere occidentale peste 130-150 de ani, daca mentine ritmul actual de lucru. In prezent, densitatea soselelor din Romania este de patru ori mai mica decat in alte state din Europa de Est si de 14 ori mai mica decat in statele occidentale, mai arata un studiu realizat de compania de consultanta A.T. Kearney, al carei domeniu de expertiza cuprinde si transporturile si infrastructura. Explicatia volumului aparent mare de investitii in acest domeniu este pusa pe seama sumelor modeste alocate in anii trecuti. "Chiar daca piata romaneasca va creste cu 30% pe an pana in 2012 si piata din Polonia va creste cu doar 11%, sumele investite anul trecut de Polonia in infrastructura rutiera sunt de 4,5 ori mai mari decat cele alocate in Romania in acest sector", spune Iulian Carciumaru, consultant la A.T. Kearney.

 

In ultimii ani, a existat o mare diferenta intre ce au promis politicienii in materie de sosele si ce au facut in realitate. "Diferenta nu a fost cauzata de lipsa fondurilor sau de lipsa cererii pentru o infrastructura mai buna. Adevarul este ca Romania nu si-a facut temele pentru a atrage fonduri UE si investitori privati. Autoritatile nu au fost in stare sa dezvolte si sa realizeze proiecte interesante si parteneriate public-private", se arata in studiul A.T. Kearney.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu,, spunea in campania electorala ca starea proasta a soselelor este vina tuturor guvernarilor din ultimii 18 ani si sustinea ca PDL vine la guvernare cu autostrazile ca tinta prioritara. "Pana acum s-au urmarit lucruri facile din punctul de vedere al rezultatelor, care sa poata fi realizate in timp cat mai scurt, ca sa se vada in patru ani de mandat", spunea Berceanu. PDL promitea ca in anul 2009 va da in folosinta 57 kilometri din Autostrada Transilvania.

 

Dupa negocieri intense cu americanii de la Bechtel si dupa o reducere considerabila a bugetului pentru infrastructura, elanul lui Berceanu s-a potolit: 46 kilometri in 2009, promisiune smulsa de la Bechtel cu forta, sub amenintarea ruperii contractului.
Pentru specialistul in politici publice Adrian Moraru, director adjunct al Institutului de Politici Publice, tinta lui Berceanu de 46 km intr-un an reprezinta ceva inexplicabil: "Sunt primarii care asfalteaza 46 km intr-un an. Ditamai ministerul isi propune doar atat?". Moraru spune ca exista doua mari explicatii pentru faptul ca, in Romania, de 20 de ani se toarna asfalt de autostrada cu lingurita: mita si lipsa expertilor in domeniu. "In costul autostrazilor nu intra doar asfaltul si manopera, ci si un ingredient special: partea politicianului care semneaza contractul. Tainul, ca sa revenim la clasici. Al doilea motiv este ca ministerul nu are nici urma de experti in transporturi, proiectari si decizii strategice privind contractele", spune Moraru.

 

Analistul economic Ilie serbanescu  remarca faptul ca firme prestigioase,  constructoare de autostrazi angajate de statul roman, isi schimba comportamentul cand vin in Romania si amana inadmisibil de mult proiectele: "Aici este o tara bananiera, unde li se permite tot. La ei acasa sau in alte tari nici prin gand nu le-ar trece sa faca asa ceva, pentru ca nu li se permite, li se da peste ochi".

» Ca in Burundi
Romania, cu o suprafata de peste 237.000 kilometri patrati, are in prezent numai 263 kilometri de autostrada finalizati: A1 Bucuresti-Pitesti si A2 Bucuresti-Cernavoda. Dintre acestia, circa 88 de kilometri s-au construit in nu mai putin de 17 ani, cu rusinoasa viteza de 5,1 km pe an. Prin comparatie, Marea Britanie, cu o suprafata aproape egala cu cea a Romaniei, are peste 3.000 de kilometri de autostrada. Romania sta foarte rau si la calitatea soselelor. Avem printre cele mai proaste drumuri din lume, potrivit unui clasament realizat de Forumul Economic Mondial, mai slabe decat cele din Tanzania, Albania sau Burundi. Romania ocupa locul 123, in spatele Ungariei (locul 64), al Republicii Kargazstan (locul 104) sau al Bulgariei (105).

Cele mai citite

Klaus Iohannis a semnat patru decrete care vizează modificări legislative și o eliberare din funcție

Unul dintre decrete vizează accesul echitabil la educație și dezvoltarea competențelor digitale în instituțiile de învățământ superior Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat marți, 19...

Klaus Iohannis a semnat patru decrete care vizează modificări legislative și o eliberare din funcție

Unul dintre decrete vizează accesul echitabil la educație și dezvoltarea competențelor digitale în instituțiile de învățământ superior Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat marți, 19...

România așteaptă decizia UEFA în cazul meciului cu Kosovo! Burleanu estimează un verdict favorabil

România a încheiat en-fanfare campania din Liga Națiunilor, cu o victorie categorică în fața Ciprului, scor 4-1, dar cazul meciului abandonat cu Kosovo rămâne...
Ultima oră
Pe aceeași temă