Asociatia SoJust sustine ca membrii Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) pregatesc un proiect de modificare a legilor justitiei in lipsa unei consultari reale a magistratilor, a asociatiilor profesionale si a societatii civile.
Potrivit unui comunicat al SoJust remis, vineri, Agentiei Rompres, Ministerul Justitiei a pregatit, in paralel, un proiect de ordonanta de urgenta a legilor justitiei diferit de proiectul CSM.
"Asociatia SoJust atrage atentia asupra afisarii pe site-ul CSM la data 16.07.2007 a propunerilor de modificare a Legilor nr.303/2004, 304/2004 si 317/2004, cunoscute publicului sub denumirea generica de legile justitiei. Atat fata de momentul afisarii pe site, dar si fata de continutul modificarilor propuse, ne exprimam profunda dezaprobare si ingrijorarea in raport de modul lipsit de transparenta in care se tinde la implementarea unor modificari de amploare in corpul celor trei legi, fundamentale pentru buna functionare a intregului sistem judiciar", precizeaza asociatia.
SoJust apreciaza ca la baza proiectelor de modificare a actualelor legi ale justitiei, CSM trebuia sa realizeze o reala activitate de documentare si analiza, lucru pe care, in opinia asociatiei, CSM nu l-a facut.
"Lipsa oricarei fundamentari este agravata si de lipsa unui act de decizie la nivelul CSM prin care acest for sa fi decis asupra necesitatilor de modificare a celor trei legi, precum si orice act de documentare pe care sa se fi sprijinit o eventuala decizie in acest sens. In aceste conditii, nu se poate stabili cu certitudine cui apartine vointa demararii procedurilor privind modificarea legislativa si nici cine si in ce circumstante a formulat propunerile ce sunt atribuite CSM", se mai arata in comunicatul SoJust.
De asemenea, asociatia considera ca unele propuneri tind a inlatura modificarile introduse in anul 2005 prin asumarea raspunderii guvernamentale, apreciate atat de corpul magistratilor, cat si de Comisia Europeana ca fiind premisa pentru relansarea reformei Justitiei.
In opinia asociatiei, un al doilea aspect negativ este crearea unui dezechilibru institutional in ce priveste gestionarea si administrarea sistemului judiciar, intrucat "CSM monopolizeaza practic toate atributiile si competentele de administrare a justitiei, inclusiv sub aspect bugetar, administrativ si de coordonare al serviciului public". In aceste conditii, Ministerul Justitiei ar ramane cu un rol "pur decorativ", spun reprezentantii SoJust.
"Fata de aceste aspecte apreciem ca se impune ca cele trei proiecte de acte normative sa parcurga atat conditiile impuse de Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, cat si cele impuse de Legea nr.52/2003 privind transparenta decizionala, legi ce instituie proceduri de natura sa asigure calitatea actului normativ, corespondenta lui cu realitatea si, nu in ultimul rand, o consultare reala a celor direct interesati, respectiv a magistratilor, a asociatiilor profesionale si a reprezentantilor societatii civile", concluzioneaza SoJust.