Relaţiile Varşovia-Moscova sunt în prezent „mai dificile” decât înainte de accidentul avionului prezidenţial, a apreciat premierul polonez Donald Tusk. În replică, Rusia a dat publicităţii discuţiile dintre piloţi şi controlorii de trafic ruşi, acuzaţi de Polonia.
Relaţiile actuale dintre Polonia şi Rusia sunt mai dificile decât înainte de 10 aprilie, inclusiv din cauza evenimentelor din ultimele zile”, a apreciat Tusk, în timpul unei dezbateri parlamentare, refedindu-se la concluziile anchetei efectuate la Moscova cu privire la cauzele accidentului, pe care Varşovia le-a calificat drept incomplete.
Raportul Comitetului interguvernamental de aviaţie (MAK) prezentat săptămâna trecută a aruncat întreaga responsabilitate a catastrofei pe piloţii polonezi, „insuficient pregătiţi” şi asupra cărora erau exercitate „presiuni psihologice” să aterizeze la Smolensk, „în condiţii inadecvate”.
Polonia aduce acuzaţii in oglindă controlorilor de trafic ruşi
Deşi MAK a avut în componenţă şi reprezentanţi ai Poloniei, comisia exclusiv poloneză de anchetă a declarat marţi la Varşovia că „piloţii avionului au fost induşi în eroare” de controlorii ruşi de trafic aerian de la aerodromul din Smolensk. Dacă raportul MAK a invocat presiunea psihologică exercitată de Kaczynski şi alţi membri importanţi ai delegaţiei, Polonia a formulat acuzaţii în oglindă la adresa controlorilor de trafic aerian. Confom comisiei de anchetă poloneze controlorii ruşi au fost „supuşi unei presiuni intense, au comis multe erori, şi nu au sprijinit suficient echipajul avionului în timpul aterizării pe condiţii extrem de dificile”.
Polonia le-a reproşat totodată anchetatorilor ruşi că au omis problemele apărute de partea rusă, respectiv erorile controlorilor de trafi aerian şi starea tehnică a aerodromului din Smolensk, publicând documente pentru a-şi susţine acuzaţiile.
Fără să nege constatările MAK, Tusk a repetat marţi că raportul este „incomplet”. „Obiectivul nostru este să reunim şi să prezentăm o versiune completă a accidentului”, a afirmat Tusk, anun¬ţând că concluziile poloneze vor fi făcute publice până la sfârşitul lunii februarie. „Este vorba despre aflarea adevărului şi nu de un adevăr confortabil” pentru una sau alta dintre părţi, a apreciat Tusk.
Premierul polonez a pledat şi pentru moderaţie din partea opoziţiei conservatoare, condusă de fratele geamăn al preşedintelui defunct, Jaroslaw Kaczynski. El şi formaţiunea sa politică au denunţat raportul rus ca pe un „afront” pentru Polonia, acuzându-l totodată pe Tusk că nu a reacţionat suficient de hotărât la acuzaţiile aduse piloţilor polonezi.
Rusia publică discuţiile dintre avion şi controlori
În replică la primele acuzaţii formulate de ministrul de Interne polonez, Jerzy Miller, MAK a dat publicităţii stenogramele întregistrărilor audio ale discuţiile dintre avionul prezidenţial şi controlorii de trafic ruşi.
Stenogramele nu clarifică total acuzaţiile şi contraacuzaţiile formulate de cele două părţi, însă confirmă faptul că decizia de a încerca aterizarea cu testarea condiţiilor la o altitudine de 100 de metri i-a aparţinut comandantului aeronavei poloneze: „Turnul de control Severnîi: Temperatură două grade, presiune 745, condiţii nefavorabile pentru aterizare…Avionul polonez PLF 101: Mulţumim, dar dacă este posibil, vom încerca să ne apropiem, dacă sunt nefavorabile condiţiile meteo, vom alege o a doua rută”.
Înregistrările din carlingă, citate de raportul MAK arată însă că pilotul polonez nu a avut libertatea de a decide singur continuarea aterizării, cel care decidea dacă aterizarea are sau nu loc fiind chiar preşedintele Lech Kaczynski. Ultimele replici din stenograme arată că au avertizat controlorii aerieni avionul să ia altitudine şi să încerce din nou aterizarea. Mesajul pare însă tardiv petnru că piloţii polonezi nu mai răspund. „Turnul de control Severnîi: Reporniţi pentru un al doilea tur (se repetă de trei ori). Turnul Severnîi: Unde este? Turnul Severnîi: 101, răspundeţi. Interlocutor necunoscut: … (neclar). Turnul Severnîi: Degajaţi pentru al doilea tur! Interlocutor necunoscut: … (nu se aude). Turnul de control: 101, răspundeţi! Turnul de control Krasnokuţki: Trimiteţi pompierii la faţa locului!”