Înaintea alegerilor de pe 9 decembrie, primarul USL al sectorului 3 al Capitalei, Robert Negoiţă, se mândrea cu faptul că locuitorii din sector au scăpat de taxa de gunoi pe care o plăteau Rosal. În realitate, nu a fost vorba decât de o şmecherie electorală din care, evident, Rosal, firma lui Silviu Prigoană, nu avem cum să iasă în pierdere.
„Am promis, am făcut. Taxa pentru gunoi 0 lei”, afirmă primarul Robert Negoiţă pe panourile şi corturile cu care a împânzit sectorul 3 al Capitalei încă dinaintea campaniei electorale. „Locuitorii sectorului plătesc cu peste 10 milioane de euro mai puţin pe an pentru că am scos taxa de gunoi”, a explicat edilul unui grup de cetăţeni aduşi la o manifestare electorală la Palatul Parlamentului.
Numai că toate aceste afirmaţii triumfaliste ale primarului au avut doar o miză electorală. În realitate, cetăţenii din sectorul 3 nu câştigă nimic din această afacere a gunoiului menajer.
Reducere numai pentru patru luni
De ani buni, firma care ridică gunoiul produs de populaţie în sectorul 3 este Rosal Grup, deţinută de familia fostului deputat PDL Silviu Prigoană. Valoarea contractului dintre primăria locală şi companie a crescut periodic, prin acte adiţionale, astfel încât în 2012 fiecare locuitor ajunsese să plătească 9,28 de lei pe lună pentru acest serviciu.
În campania electorală pentru alegerile locale din iunie, Robert Negoiţă, candidatul USL pentru funcţia de primar al sectorului 3, acuza sumele foarte mari pe care le încasează Rosal de la bucureşteni, prin intermediul autorităţilor locale, şi promitea că va reduce la zero taxa pentru gunoi în acest sector. La vremea respectivă, Silviu Prigoană era candidatul PDL pentru Primăria Bucureştiului.
Acesta din urmă a pierdut scrutinul din 10 iunie, în schimb Robert Negoiţă a câştigat şi, la numai o lună după preluarea poziţiei de edil, a anunţat că ideea sa privind introducerea gratuităţii la ridicarea deşeurilor menajere va fi pusă în practică de la 1 august. Numai că anunţul oficial conţinea un detaliu pe care puţini l-au băgat în seamă. „Locuitorii sectorului 3 nu vor mai fi nevoiţi să achite taxa în perioada august-noiembrie 2012″, se arăta într-un comunicat de presă al Primăriei, care anunţa că la finalul perioadei ar fi trebuit să rupă contractul cu Rosal. Iar activitatea de ridicare a gunoiului menajer ar fi urmat să fie prestată de o societate deţinută de Consiliul Local, special înfiinţată pentru aceasta, potrivit aceluiaşi document.
Perioada de reducere era, aşadar, numai pentru patru luni şi se încheia cu puţin timp înainte de alegerile parlamentare din decembrie.
Serviciu contra serviciu
Deşi nu mai încasa bani pentru ridicarea gunoiului menajer, Rosal Grup a continuat să ridice gunoiul din sectorul 3, spre bucuria localnicilor, care se mirau totuşi cum de îşi asumă compania pierderile aferente în condiţiile în Primăria anunţase oficial ca va rezilia oricum contractul în noiembrie.
Realitatea era însă cu totul alta. În octombrie, Robert Negoiţă a revenit cu un nou comunicat oficial în care arăta că, de fapt, taxa 0 la gunoi va fi introdusă mai târziu decât declarase oficial. „Primarul a anunţat, într-o conferinţă de presă, că locuitorii sectorului 3 sunt scutiţi, începând cu 1 octombrie, de la plata taxei pentru ridicarea gunoiului menajer.” Aşadar, nu de la 1 august.
Ba mai mult, o hotărâre a Consiliului Local arată că, de fapt, din toată această acţiune electorală a primarului nu pierde Rosal, ci pierd locuitorii sectorului 3. În septembrie, grupul deţinut de familia lui Silviu Prigoană, care între timp şi-a dat demisia din PDL, a trimis Primăriei şi Consiliului Local Sector 3 o adresă în care solicită creşterea valorii contractelor pentru celelalte servicii pe care le prestează. Solicitarea se baza pe faptul că indicii preţurilor calculaţi de Institutul Naţional de Statistică pentru apă, canal şi salubritate au crescut între 2006 şi 2012 cu 85,99%, iar pentru deszăpezire şi combaterea poleiului, cu 116,24%.
Reprezentanţii Rosal nu au uitat să le amintească primarului şi consilierilor locali că societatea a făcut, la rândul ei, un serviciu important pentru aceştia. „Vă anunţăm că începând cu data de 1 octombrie 2012 serviciul de ridicare a gunoiului menajer prestat către populaţie se va realiza fără contraprestaţie bănească, facturarea şi încasarea acestuia fiind, cu aceeaşi dată, anulate”, este scris în adresa Rosal.
„Să se mărească în regim de urgenţă”
Două săptămâni mai târziu, pe 15 octombrie, Direcţia Gospodărire Locală din cadrul Primăriei Sectorului 3 a acceptat cererea Rosal şi a propus spre aprobarea Consiliului Local, „în regim de urgenţă”, creşterea valorii contractului pe care compania îl are cu autoritatea locală. În aceeaşi zi, consilierii locali au adoptat o hotărâre prin care au mărit cu 60% cuantumul sumelor pe care trebuie să le achite autoritatea publică către Rosal pentru curăţarea căilor publice şi deszăpezire, începând cu 1 noiembrie 2012.
Şi, cum numai suprafaţa care va fi deszăpezită în această iarnă în sectorul 3 este de peste 2,3 milioane de metri pătraţi, prin această compensare făcută pe banii cetăţenilor compania Rosal nu doar că nu întrerupe relaţiile cu Primăria, ba chiar îşi recuperează pierderile suferite pentru a ajuta electoral USL.
Pierderile, recuperate din reciclare
Din păcate, cei implicaţi în această afacere electorală care în realitate nu-i ajută cu nimic pe locuitorii din sectorul 3 au evitat să lămurească problema. Primarul Robert Negoiţă nu a dorit să vorbească, deşi asistenta dumnealui ne-a promis că acesta ne va contacta personal. Am trimis o adresă şi Primăriei Sectorului 3 în care solicitam informaţii faţă de contractele menţionate în acest articol, însă nu am primit nici un răspuns.
Cooperarea nu a fost mai bună nici din partea companiei Rosal. Silviu Prigoană, fondatorul Rosal Grup, ne-a explicat că nu mai deţine nici un control al companiei de doi ani.
Totuşi, politicianul nu ne-a dezvăluit că acţionar în grup a devenit fiul său, Honorius Prigoană, care între timp a devenit şi membru al PNL (partid ce compune USL). „Nu sunt eu în postura să comentez nimic. Dacă vreţi, vă dau numărul de telefon al directorului general”, a fost singura declaraţie a lui Honorius Prigoană.
Am contactat iniţial, pe cale oficială, compania Rosal pentru detalii. Deşi am trimis o adresă în urmă cu o lună, de asemenea nu am primit nici un răspuns.
L-am sunat în cele din urmă pe directorul general Rosal, Bogdan Niculescu. „Sperăm să nu avem pierderi din netaxarea gunoiului menajer. Încercăm să reciclăm circa 40-60% din gunoiul colectat, ceea ce ar acoperi costul, ba ne-ar aduce şi un mic profit”, a fost explicaţia managerului pentru faptul că firma continuă să ridice „gratis” gunoiul menajer din Sectorul 3. Acesta nu a dorit, însă, să intre în mai multe detalii privind creşterea costurilor pentru celelalte servicii prestate de Rosal pentru sectorul 3 şi ne-a indicat, de asemenea, să-i trimitem întrebările pe mail. Din nou, nu am primit nici un răspuns.
Robert Negoiţă: „Gunoierii Rosal iau şpagă”
Robert Negoiţă afirma, în cadrul unui discurs de susţinere a candidaţilor USL din sectorul 3, că gunoierii de la Rosal sunt şpăgari. „Taxa de gunoi era foarte mare. Am auzit că există nişte gunoieri pe la Rosal care sunt foarte supăraţi că nu mai e taxa de gunoi. Şi îmi spun că e pentru două, trei luni, că se vede că e pentru campanie. Ei aşa speră şi vă spun şi de ce: pentru că ei taxau trei-patru pubele şi de restul până la şapte-opt luau şpagă. Dacă e taxa zero, s-a dus dracu’ şi şpaga”, afirma, în aplauzele asistenţei, Robert Negoiţă la întâlnirea ce a avut loc cu o săptămână înainte de începerea campaniei electorale ce a avut loc la Palatul Parlamentului.