-2 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialSlagarul angajatilor Dacia: "Protejati Loganul ca sa ne luam banul"

Slagarul angajatilor Dacia: „Protejati Loganul ca sa ne luam banul”

Peste 5.000 de angajati ai uzinelor Dacia au protestat la Mioveni pentru a-si proteja locurile de munca amenintate de criza. Sindicatul a cerut masuri protectioniste precum triplarea taxei auto, contestata de Comisia Europeana.

Protestul anuntat de Sindicatul Automobile Dacia a adunat la Mioveni peste 5.000 de oameni nemultumiti ca somajul tehnic va fi declansat din nou, la doar doua saptamani dupa reluarea activitatii uzinei, dar si de perspectiva unor eventuale disponibilizari cauzate de scaderea pietei auto. In timp ce angajatii de la Dacia au strigat lozinci precum "Protejand Loganul ne castigam banul", liderul sindical Nicolae Pavelescu a declarat ca principalul lucru pe care si-l doreste este sa protejeze salariatii. El a amenintat ca vor mai avea loc si alte proteste daca Dacia nu gaseste solutii convenabile de depasire a crizei economice. Tema care a dominat insa protestul de la Dacia nu a constituit disponibilizarile, ci sustinerea triplarii taxei auto pentru masinile second-hand. Pana acum, grupul Dacia-Renault nu a concediat oameni, dar a anuntat ca ar putea renunta la 3.000 de angajati daca piata auto nu isi revine.

 

O prima masura a fost declansarea somajului tehnic, pentru ca stocurile uzinei depasesc cu mult cererea pietei. Angajatii au primit cat au stat acasa 85% din salariul brut si bonurile de masa.
"Voi ce-n Parlament dormiti, vremea e sa va treziti, taxa mare sa votati, Dacia sa protejati", le-a recitat un lider sindical oamenilor adunati la Mioveni. Uzinele Dacia au fost dintotdeauna sustinatori acerbi ai unei taxe auto cat mai mari pentru masinile second-hand si cat mai mica pentru cele noi. Dorinta aproape ca le-a fost indeplinita de Guvernul Tariceanu, care pe ultima suta de metri a emis, in decembrie, o ordonanta de urgenta care suspenda taxa de poluare pentru masinile noi, cu motor mai mic de 2.000 de centimetri cubi, dar tripla taxa pentru restul masinilor second-hand.

 

Masura ar putea fi insa suspendata de noul Guvern, dupa ce Comisia Europeana (CE) a observat ca taxa pe poluare romaneasca s-a transformat din nou intr-o masura fiscala si protectionista. "Taxa auto se afla la granita dintre problematica mediului si cea a liberei concurente", a declarat Nicolae Idu, seful Reprezentantei CE la Bucuresti, citat de NewsIn. CE a confirmat ieri ca, "la prima vedere", o astfel de masura pare sa fie ilegala, pentru ca nu respecta reglementarile europene privind concurenta libera. Noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat pentru NewsIn ca Guvernul va lua o decizie privind evolutia taxei auto dupa 15 ianuarie, cand consultarile cu CE se vor incheia.

 

De altfel, aceasta nu ar fi prima masura protectionista de care s-a bucurat Dacia-Renault. Tot la sfarsitul anului trecut, guvernul liberal a acordat un ajutor de peste 15 milioane euro uzinei, iar contractul de privatizare al Dacia contine o multime de avantaje economice pentru Renault. Fara a primi ajutoare de la stat, grupul german Volkswagen a inregistrat vanzari-record in 2008, in ciuda recesiunii mondiale, bazandu-se pe pietele de desfacere din China, Brazilia, dar si pe cea din tara natala, unde concurenta intre marcile autohtone este imensa. Folosindu-se de aceleasi piete "exotice" si avand in plus avantajul unor masini fara concurenta la pret, Dacia nu a reusit sa eschiveze criza.

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă