E riscant să scrii un material despre o maşină de clasă mini într-o ţară în care oamenii numesc „maşini” doar berlinele cu portbagaj, însă Skoda Citigo face parte dintr-o tripletă care va cuceri cu siguranţă străzile oraşelor europene, aşadar merită să-i acordaţi atenţie în ciuda micimii sale. Poate cunosc şi europenii ceva despre maşini…
Grupul VAG a ţinut morţiş să reintre în zona mini veritabilă, iar rezultatul a fost naşterea tripletei VW Up!, Seat Mii şi Skoda Citigo. Măsurând doar 3,56 metri lungime şi 1,64 metri lăţime, cele trei maşini diferă în principal doar la partea frontală şi la unele dotări de la interior. Dintre ele, cea mai ieftină se anunţă a fi Citigo, care va ajunge în România în această vară, cu preţuri de pornire în jurul a 7.200 de euro. Am avut deja ocazia să o testez printre dealurile portugheze de la ţărmul Atlanticului şi pe străduţele strâmte din suburbiile Lisabonei.
Citigo: cutiuţa veselă
Când te uiţi la ea, nu poţi spune că eşti străbătut cumva de un fior de admiraţie: Citigo este pătrăţoasă, iar dimensiunile mici o fac să pară un cubuleţ pe roţi. Totuşi, designerii Skoda au compensat acest lucru printr-o gamă de culori exterioare foarte vesele, în timp ce interiorul oferă plastice şi textile deschise la culoare, astfel încât îţi dai repede seama că ai de-a face cu o maşinuţă gândită să te relaxeze, chiar şi în traficul din oraş. Un alt bonus este pavilionul vitrat cu trapă integrată, care scaldă interiorul în lumină.
E adevărat, plasticele sunt tari, consola centrală lasă de dorit la capitolul asamblare, sistemul audio e doar mediocru, iar geamurile din spate se pot doar întredeschide. De asemenea, spaţiul pentru pasagerii din spate e de ajuns doar pentru doi adulţi nu prea înalţi – minusuri care ţin de clasa şi zona de preţ din care face parte Citigo. Ai însă spaţii de stocare pentru sticluţe de apă atât în uşi cât şi pe lateralul scaunelor, iar portbagajul are 250 de litri în standard, o valoare foarte mare pentru segmentul mini! Am apreciat şi calitatea textilelor folosite, scaunele surprinzător de confortabile, precum şi insonorizarea bună a maşinii, chiar şi la viteze de autostradă fiind relativ linişte în habitaclu.
Special pentru oraş
Citigo are sub capotă un motor de 1 litru în două variante, de 60 şi respectiv 75 CP. Pe hârtie, performanţele ultimei versiuni sunt tipice clasei: 13,2 secunde sunt necesare unui 0-100 km/h. În realitate, modul în care se comportă Citigo este admirabil – motoraşul de 75 CP urcă repede în ture, ceea ce te îmbie la un stil de condus smucit şi nerăbdător; toate acceleraţiile se fac cu zgomot şi dintr-o bucată, astfel încât ai mereu impresia că eşti la limită, chiar dacă te afli încă în zona legală de viteză.
Am apreciat direcţia corect calibrată care îţi permite să fii agil pe drumurile virajate sau pe străduţele oraşului, precum şi vizibilitatea bună pe toate direcţiile. Citigo este o maşină confortabilă atât pentru şofer, care se va distra la volan, cât şi pentru pasageri, care nu vor fi zdruncinaţi încoace şi încolo. Dacă şi cutia de viteze ar fi fost mai precisă, ar fi fost perfect. Motoraşul face faţă la doi pasageri, însă o dată ce îi veţi adăuga bagaje sau alţi ocupanţi ai maşinii, dinamica va suferi pe măsură: pe autostradă ajungi destul de repede la 130 km/h, dar aici se cam opreşte joaca, orice depăşire a acestei viteze necesitând kilometri întregi sau retrogradare. Nici consumul nu e mare, cu cei 6 l/100 km realizaţi în cadrul unui test în care s-a condus sportiv.
Citigo are aşadar atuuri proprii. Este o maşinuţă veselă, atât pe dinafară cât şi pe dinăuntru, iar asta contează enorm în acest segment; are un motor competent, care consumă puţin şi este taxat puţin; nu în cele din urmă, e o maşină care se comportă exact aşa cum ar trebui să o facă toate buburuzele de oraş: cu nerv, cu vervă, cu tupeu. Adăugaţi la acestea şi siguranţa de cinci stele la Euro NCAP (opţional puteţi comanda şi sistemul de frânare automată) şi aveţi deja o maşină foarte atractivă în clasa mini!
Skoda Citigo 1.0 75 CP
Motor: 999 cmc, 3 cilindri în linie
Putere maximă: 75 CP/6.200 rpm
Cuplu maxim: 95 Nm/3.000 rpm
Viteza maximă: 171 km/h
0-100km/h: 13.2 sec
Transmisie: Manuală, 5+1
Lungime, lăţime, înălţime: 3.563, 1.641, 1.478 mm
Ampatament: 2.420 mm
Masa la gol: 929 kg
Consum urban/extraurban/mixt: 5.9, 4.0, 4.7 l/100 km
Emisii CO2: 108 g/km, Euro 5
Volum rezervor: 35 litri
Volum portbagaj: 251-950 litri
Preţ (Europa Centrală): 7.200-8.600 euro